Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Trendom budúcnosti v doprave je vzduch

Súčasné komunikačné trasy onedlho nezvládnu kapacitne potreby pre presun osôb a tovaru.
Tech
Red 129.12.2016
13400+2
Trendom budúcnosti v doprave je vzduch

Ako sme už niekoľkokrát spomenuli, pri navrhovaní sídiel budeme musieť čoraz väčšiu pozornosť venovať aj "tretiemu rozmeru". Onedlho budú do budov prichádzať ľudia i tovar aj "zhora". Zo vzduchu. Tejto téme sa venuje aj partnerský PC Revue:

Svetové metropoly zažívajú nebývalý nárast počtu obyvateľov. Podľa populačných štúdií v období rokov 2015 až 2023 v niektorých z nich môže dôjsť až k ich zdvojnásobeniu. V metropolách ako Los Angeles, Peking či Tokio a ďalších sú problémy s dopravou už dnes obrovské. Názorný príklad je brazílska metropola Sao Paulo, ktorá vytvorila nový rekord v roku 2014: na cestách v okolí mesta obrovská zápcha prerástla do kolón s dĺžkou až 344 kilometrov. Podľa štúdie obrovské zápchy v Sao Paulo stáli brazílsku ekonomiku najmenej 31 miliárd USD ročne. Výsledky inej štúdie hovoria, že Londýnčania strácajú ročne ekvivalent 35 pracovných dní v dopravnej zápche. Situácia je ešte horšia v mestách ako Bombaj, Manila alebo Tokio. Pre všetkých to znamená menej času s rodinou, menej času v práci, vyššie náklady a v neposlednom rade vyšší stres, ktorý ku kvalite života rozhodne neprispieva. Preto vznikajú stále nové štúdie, ako túto situáciu uspokojivo riešiť. Zaujímavé sú napríklad projekty skupiny Airbus Group A3 na dopravné systémy osôb a nákladov, spoločnosti Uber na ľahký dopravný systém na dopravu osôb či spoločnosti Amazon na prepravu zásielok. Všetky projekty, aj keď sa odlišujú, majú veľa spoločných znakov. Počítajú s autonómnymi elektricky poháňanými lietajúcimi zariadeniami kategórie VTOL (Vertical Take of Landing), teda s kolmým vzletom a pristátím. O zariadeniach hovoríme preto, že môže ísť o kvadro-, opto- či viac-koptéry, teda koncepciu, akú dnes poznáme z rôznych zábavných dronov, vrtuľníkov alebo rôznych konvertoplánov. Ich nasadenie bude závisieť od požiadaviek na dolet, prepravnú kapacitu a ďalšie parametre. Mestská letecká doprava bude využívať trojrozmerný vzdušný priestor na zmiernenie dopravného preťaženia na zemi. Pochopiteľne, nasadenie týchto technológií čelí mnohým výzvam, ktoré treba do ich spustenia doriešiť. V podaní Uberu ide napríklad o projekt Uber Elevate, ktorý počíta s využitím lietajúcich mobilných prostriedkov kategórie VTOL s elektrickým pohonom. Koncepčne by malo ísť o konvertoplány s preklopnými rotormi, ktoré sú schopné vertikálneho vzletu a pristátia a vďaka pevnému krídlu by mali dosahovať cestovnú rýchlosť až 240 km/h.

VtoL od firmy Vision
VtoL od firmy Vision
90749
Youtube

Poháňané majú byť elektromotormi z batérií s doletom okolo 160 km. Tento typ je podstatne tichší pri prevádzke ako konvenčné vrtuľníky a dosahuje vyššiu cestovnú rýchlosť. Síce s odlišným dizajnom, ale s rovnakou koncepciou elektrického konvertoplánu prichádza aj projekt Airbusu. Tieto letúne by mali pristávať a vzlietať z voľných plôch, zo striech mrakodrapov a mestských heliportov, garáží či obchodných centier. Vzhľadom na elektrický pohon bude nevyhnutné vybudovať infraštruktúru na nabíjanie a obsluhu. Otázkou zostáva, aký dosah bude mať masové nahrádzanie mestskej individuálnej a malokapacitnej dopravy leteckou. V blízkosti mestských aglomerácií tak dôjde k markantnému nárastu leteckej dopravy. To bude vyžadovať nové systémy riadenia prevádzky. V počiatočných štádiách týchto projektov sa ráta s tým, že lietajúce prostriedky budú čiastočne riadené ručne, cieľom však je úplne autonómne riadenie, ktoré umožní podstatné zahustenie prevádzky a zvýši bezpečnosť. I keď to môže niekomu znieť zvláštne, autonómne riadenie je v lietadlách jednoduchšie realizovateľné ako v automobiloch a väčšina moderných dopravných, ale aj vojenských lietadiel ho už využíva po väčšiu časť svojho letu. Jednoduché systémy autopilota sa začali v letectve využívať už v časoch 2. svetovej vojny.

Bežné dopravné lietadlo dnes môže prevziať riadenie ihneď po štarte, počas celého letu a podľa vybavenia lietadla a letiska dokáže aj samostatne pristáť. Na rozdiel od automobilu lietadlo za letu nemusí riešiť nepredvídateľné situácie rušnej mestskej premávky. Pri lietaní v malých výškach v hustej premávke bude situácia, samozrejme, oveľa zložitejšia. Bude treba koordinovať dráhy stoviek lietajúcich objektov v pomerne malom priestore. Práve z toho dôvodu je potrebné úplne autonómne riadenie týchto lietajúcich strojov. Technológie blízkej budúcnosti takúto prevádzku umožnia. Bude treba doriešiť presnú navigáciu v mestskom prostredí, kde dosah, spoľahlivosť ani presnosť systémov, ako je GPS, nestačia. Z tohto dôvodu sa vyvíjajú systémy navigácie, ktoré môžu využívať súčasne viaceré zdroje – od GPS cez mobilné siete, rádiové vysielače až po Wi-Fi a ďalšie. Vďaka tomu dokážu veľmi presne určovať svoju polohu v trojrozmernom priestore, a čo je hlavné, budú veľmi bezpečné aj v prípade straty či rušenia niektorých signálov. Všetky lietajúce zariadenia budú musieť navzájom komunikovať a koordinovať svoje trajektórie, aby nedošlo ku kolízii. Obdoba takéhoto systému je TCAS používaný v dopravných lietadlách. Pochopiteľne, nad aglomeráciami budú vytýčené koridory, ktoré budú túto premávku usmerňovať.

Robotický taxík coRmoRant od fiRmy URban aeRonaUtics
Robotický taxík coRmoRant od fiRmy URban aeRonaUtics
7411
Youtube

Čo sa týka lietajúcich aparátov, tie sú zatiaľ vo fázach projektov, ale už dnešné technológie sú pripravené na to, aby sa dali realizovať. Samozrejme, nebude to hneď. O týchto systémoch sa uvažuje s výhľadom 5 – 10 rokov. Dovtedy treba doriešiť aj technológie batérií, ktoré síce už dnes umožňujú predpokladaný dolet, horšie je to však s ich rýchlym nabíjaním. To je nevyhnutné na zaistenie čo najvyššej vyťaženosti, aby bol projekt aj komerčne udržateľný.

V našom článku sme iba zhruba načrtli vízie a možnosti. Uvidíme, ako sa firmám ako Uber, Airbus, Amazon, ale aj mnohým ďalším podarí ich realizácia. Tejto téme sa však určite budeme ešte venovať.

Autor: René Hubinský

Článok bol publikovaný v partnerskom časopise PC Revue. Predplatné časopisu si môžete objednať na tomto linku, alebo sa môžete prihlásiť na odber newsletteru.

Vložené
25. december 2016
0
1340
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím