Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Vodíkové auto a elektrina pre domácnosť

Prototyp Honda Clarity Fuel Cell môže v prípade potreby dodávať elektrinu aj pre potreby napájania domácnosti. Kapacitne vystačí na pokrytie spotreby priemerného (japonského) rodinného domu počas siedmych dní.
Tech
Red 129.10.2015
6080+2
Vodíkové auto a elektrina pre domácnosť

Honda, predstavila na Tokyo Motor Show komerčnú verziu svojho vodíkového vozidla.

Honda Clarity Fuel Cell je päťmiestny sedan, poháňaný elektrinou generovanou z vodíka spaľovaného v palivových článkoch. Honda sa vývojom vodíkových pohonov zaoberá už od konca 80-tych rokov a invencia vývojárov priniesla ovocie. Nový model je vylepšenou verziou prototypu Honda FCX Clarity z roku 2008. Firme sa údajne podarilo zmenšiť rozmery palivového článku až o tretinu, čím dosiahol rozmery bežného spaľovacieho motora a bolo možné ho umiestniť pod kapotou. Ide o prvenstvo medzi automobilmi s palivovými článkami. Doteraz musel byť palivový článok umiestnený inde vo vozidle. Napríklad v Toyote Mirai je palivový článok uložený v strede vozidla a čiastočne zasahuje do kabíny. Honda Clarity nemá z tohto dôvodu interiér obmedzený a pohodlne odvezie päť dospelých pasažierov.

Elektrina z palivového článku sa najskôr ukladá do Li-ion batérií a až následne napája elektrický pohon. Ide teda o elektromobil spaľujúci vodík, vypúšťajúci vodnú paru, ktorý natankuje plnú nádrž za tri minúty. S tým „čisté“ elektromobily súťažiť nemôžu, ak vylúčime nápad s „prepriahaním“ batérií, ktorý vymyslela Tesla, ale v praxi sa nepresadil. Aj dojazd prekonáva praktické možnosti súčasných elektromobilov. Na plnú nádrž urazí Honda Clarity Fuel Cell až 700 km, teda o 50 km viac, ako Toyota Mirai.

Palivový článok má výkon 100 kW, motor má však výkonový strop až 130 kW. Výkonový rozdiel nie je problém, pretože palivový článok nenapája priamo motor, ale nabíja batérie. Z tých si motor v prípade potreby dokáže vytiahnuť viac energie na pokrytie výkonových špičiek.

Zaujme však zaujímavá funkcia nového vozidla, ktorú v Japonsku, často skúšanom prírodným kataklizmami, iste ocenia. A určite aj inde. Honda Clarity Fuel Cell totiž dokáže v prípade potreby dodávať elektrinu aj pre potreby napájania domácnosti, pričom kapacitne vystačí na pokrytie spotreby priemerného (japonského) rodinného domu počas siedmych dní. Potrebné je však k tomu zariadenie Power Exporter 9000, ktoré takisto vyrába Honda. Obsahuje zrejme batérie a menič jednosmerného prúdu na striedavý so štandardizovaným napätím siete.

Honda začne nový vodíkový automobil dodávať japonským obciam a podnikom v marci 2016, pre širokú verejnosť bude Clarity Fuel Cell dostupná až neskôr. Počíta sa však s predajom aj na európskom a americkom trhu. Dobrou správou je, že s príchodom ekologických vozidiel s vodíkovými palivovými článkami sa začínajú budovať aj siete vodíkových čerpacích staníc. Ak všetko pôjde dobre, môže to konečne naštartovať vodíkovú energetiku pre zdravé ovzdušie a menej závislosti od ropných hegemónov.

Zdroje: Techbox, Mashable, Honda

Poloha na mape

Vložené
29. október 2015
0
608
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím