IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Honda, predstavila na Tokyo Motor Show komerčnú verziu svojho vodíkového vozidla.
Honda Clarity Fuel Cell je päťmiestny sedan, poháňaný elektrinou generovanou z vodíka spaľovaného v palivových článkoch. Honda sa vývojom vodíkových pohonov zaoberá už od konca 80-tych rokov a invencia vývojárov priniesla ovocie. Nový model je vylepšenou verziou prototypu Honda FCX Clarity z roku 2008. Firme sa údajne podarilo zmenšiť rozmery palivového článku až o tretinu, čím dosiahol rozmery bežného spaľovacieho motora a bolo možné ho umiestniť pod kapotou. Ide o prvenstvo medzi automobilmi s palivovými článkami. Doteraz musel byť palivový článok umiestnený inde vo vozidle. Napríklad v Toyote Mirai je palivový článok uložený v strede vozidla a čiastočne zasahuje do kabíny. Honda Clarity nemá z tohto dôvodu interiér obmedzený a pohodlne odvezie päť dospelých pasažierov.
Elektrina z palivového článku sa najskôr ukladá do Li-ion batérií a až následne napája elektrický pohon. Ide teda o elektromobil spaľujúci vodík, vypúšťajúci vodnú paru, ktorý natankuje plnú nádrž za tri minúty. S tým „čisté“ elektromobily súťažiť nemôžu, ak vylúčime nápad s „prepriahaním“ batérií, ktorý vymyslela Tesla, ale v praxi sa nepresadil. Aj dojazd prekonáva praktické možnosti súčasných elektromobilov. Na plnú nádrž urazí Honda Clarity Fuel Cell až 700 km, teda o 50 km viac, ako Toyota Mirai.
Palivový článok má výkon 100 kW, motor má však výkonový strop až 130 kW. Výkonový rozdiel nie je problém, pretože palivový článok nenapája priamo motor, ale nabíja batérie. Z tých si motor v prípade potreby dokáže vytiahnuť viac energie na pokrytie výkonových špičiek.
Zaujme však zaujímavá funkcia nového vozidla, ktorú v Japonsku, často skúšanom prírodným kataklizmami, iste ocenia. A určite aj inde. Honda Clarity Fuel Cell totiž dokáže v prípade potreby dodávať elektrinu aj pre potreby napájania domácnosti, pričom kapacitne vystačí na pokrytie spotreby priemerného (japonského) rodinného domu počas siedmych dní. Potrebné je však k tomu zariadenie Power Exporter 9000, ktoré takisto vyrába Honda. Obsahuje zrejme batérie a menič jednosmerného prúdu na striedavý so štandardizovaným napätím siete.
Honda začne nový vodíkový automobil dodávať japonským obciam a podnikom v marci 2016, pre širokú verejnosť bude Clarity Fuel Cell dostupná až neskôr. Počíta sa však s predajom aj na európskom a americkom trhu. Dobrou správou je, že s príchodom ekologických vozidiel s vodíkovými palivovými článkami sa začínajú budovať aj siete vodíkových čerpacích staníc. Ak všetko pôjde dobre, môže to konečne naštartovať vodíkovú energetiku pre zdravé ovzdušie a menej závislosti od ropných hegemónov.