IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
1208
0+4
Návrh je tvorený dvojicou objektov. Bol vytvorený už už v 80. rokoch minulého storočia a plastiky sa po prvýkrát objavili v Prahe v roku 1991. Stáli v záhradách Pražského hradu. Dočasný drevená podoba vydržala až do roku 2000, kedy bola kvôli chátrajúcemu materiálu odstránená. Nová podoba pamätníka počíta s oveľa dlhšou životnosťou objektov - Dom matky, Dom syna aj plaketa s básní (taký je názov diela) sú teraz vyhotovené v kovovej podobe.
Pomník tvoria dve približne šesťmetrové geometrické plastiky. Z hranatej podstavy vychádzajú plamene. Svetlá predstavuje postavu syna-svetlonoša a tmavá trpiacu matku. Pôvodne boli predstavené pod názvami House of the Suicide (Dom pre samovraha) a House of the Mother of the Suicide (Dom pre matku samovraha). Boli inšpirované básňou amerického básnika Davida Shapira, ktorá bola v prípade provizórnych drevených plastík umiestnená na sokloch.
Výroba tejto, už definitívnej podoby prebiehala pod dohľadom Jamesa Williamsona, architekta a profesora na Cornell University, ktorý je s históriou dvojice sôch spätý už od ich prvej realizácie. Williamson prvýkrát plastiky zhotovil spoločne so skupinou študentov z Georgia Institute of Technology v Atlante. Neskôr bol aj pri vzniku drevených monumentálnych modelov, ktoré boli inštalované na Hrade. Na želanie rodiny už zosnulého architekta Hejduka (1929 - 2000) bol poverený autorským dozorom aj nad treťou realizáciou diela. "Objekty našli v Prahe svoj domov," myslí si Williamson a zdôrazňuje, že objekty sú symbolickým zhmotnením imaginácie, ktorá je slobodná.

O obnove párových objektov v trvanlivom materiáli sa v Prahe uvažovalo od roku 2002 v súvislosti s architektonickou súťažou "Úpravy Palachova námětí s Alšovým nábrežím", ktorú vyhral súťažný návrh architektov Václava Králíčka a Stanislava Makarova. Pôvodný návrh počítal s umiestnením sochárskych objektov Johna Hejduka do stredu námestia Jana Palacha, vo víťaznom riešení už boli plastiky presunuté na nábrežie.
O novom vybudovaní pomníka rozhodla Rada Hlavného mesta Prahy v roku 2012. Ihneď potom začali práce na dielenskej dokumentácii sôch. V roku 2014 bola vyhotovením diela poverená Galéria hlavného mesta Prahy (GHMP).
Ak niekto z mladšej generácie nevie, kto bol Jan Palach, možno jeho i dobu viac priblíži nasledujúci dokument Českej televízie:
Zdroj: ČTK. ČTV, materialtimes