Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
16. november 2021
0
336

ALESSI - 100 rokov továrne na sny

Pohľad Andreja Gürtlera do histórie značky AALESSI, ktorá sa postupne stala popredným predstaviteľom „Tovární talianskeho dizajnu“.
ALESSI - 100 rokov továrne na sny

"Skutočné dielo dizajnu musí ľudí prinútiť pohybovať sa, sprostredkovať emócie, vyvolať spomienky, prekvapiť, ísť proti prúdu."
- Alberto Alessi

V roku 1921 Giovanni Alessi a jeho brat založili Fratelli Alessi Omegna - FAO, „dielňu na spracovanie mosadzného a niklovo-strieborného plechu so zlievárňou“. Prvá produkcia FAO bola inšpirovaná diktátmi najprestížnejších výrobcov predmetov pre domácnosť zo začiatku 20. storočia, najmä tých z Rakúska a Anglicka. Giovanni bol posadnutý kvalitou a zručným remeselným spracovaním: jeho výrobky vyrobené z medi, mosadze a niklového striebra, ktoré boli následne pokovované niklom, chrómom alebo striebrom, sa okamžite preslávili precíznym spracovaním a dokonalou povrchovou úpravou. V roku 1932 sa do rodinnej firmy pripojil Carlo Alessi, Giovanniho najstarší syn, ešte ako veľmi mladý, navrhol väčšinu predmetov vyrobených od polovice tridsiatych rokov do roku 1945. Rast spoločnosti sa zrýchlil v tridsiatych rokoch, počet ľudí zamestnaných sa vo výrobnom oddelení zvýšil a vytvorila sa počiatočná predajná sieť. Vďaka Carlovému dizajnérskemu talentu boli vyrobené prvé originálne, samostatne navrhnuté výrobky. Koncom dekády toto sľubné zrýchlenie zastavili meniace sa politické pomery.

Vypuknutie druhej svetovej vojny znamenalo, že Fratelli Alessi Omegna, podobne ako mnohé iné talianske spoločnosti, musel venovať svoje úsilie zbrojárskemu priemyslu. Keď sa vojna skončila a FAO sa vrátilo k podnikaniu, položilo základy procesu transformácie, ktorý mal posunúť spoločnosť z remeselníckej dimenzie do priemyselného rozsahu. Okrem toho vytvorila oveľa jasnejší imidž výrobku, ktorý dokáže konkurovať kreativite popredných spoločností v tomto odvetví a preniknúť na vznikajúcu taliansku dizajnérsku scénu.

Spoločnosť v 50. rokoch postupne opustila od používania mäkkých kovov a nahradila ich nehrdzavejúcou oceľou, čím sa výroba zmenila z remeselnej na sériovú, priemyselnú. Znamenie zmeny s novým názvom: ALFRA (ALessi FRAtelli). V týchto rokoch sa firma špecializovala na výrobu stolového riadu pre profesionálne použitie (pre hotely, reštaurácie, bary a pod.). Carlo Alessi, najstarší syn zakladateľa, prevzal vedenie spoločnosti po svojom otcovi. Jeho brat Ettore, ktorý vstúpil do spoločnosti v roku 1945, sa stal vedúcim inžinierskeho oddelenia, čím upevnil svoju dizajnérsku identitu: práve v tom čase vznikli určité „priemyselné typy“ výrobkov, ako sú koše a misky na ovocie vyrobené z oceľového drôtu. ALFRA pod jeho vedením začala spolupracovať aj s nezávislými dizajnérmi.

V 60. rokoch 20. storočia k výrobkom určeným pre profesionálny sektor pribudla kolekcia výrobkov vytvorených pre domácnosti. Séria „Ceselleria Alessi“, reinterpretácia štýlov tradičného strieborného príboru, silne oslovil v tom čase komunálny spotrebiteľský vkus a čoskoro sa stal skutočným bestsellerom. Medzinárodný trh explodoval a vysokokvalitné remeselné spracovanie nových výrobkov z leštenej a saténovej ocele prinieslo talianskej spoločnosti obrovský úspech. To viedlo v roku 1964 k získaniu prestížneho ocenenia „Mercurio d'Oro Award for Industry“, čím porazilo konkurenciu viac ako 100 konkurenčných spoločností a získalo si povesť jednej z najkreatívnejších a najpodnikavejších spoločností v tomto sektore.

V roku 1970 vstúpil do spoločnosti Alberto Alessi, vnuk zakladateľa. Kolekcia podnosov a košov navrhnutých skupinou Exhibition Design, modulárny systém obsluhy stolov, ktorý navrhli Franco Sargiani a Ejia Helander a Alessi d'Après, boli prvé návrhy, ktoré vyvinul. Alessi d'Après bol vývojový program na výrobu „umeleckých násobkov“, na ktorej sa spolu s ďalšími podieľal Salvador Dalì: to bola jasná deklarácia Albertovej túžby vyrábať predmety, ktoré by boli nielen funkčné, ale aj schopné uspokojiť ľudskú potrebu poézie a umenia.  V 70. rokoch, po týchto počiatočných projektoch, spolupráce s Ettorem Sottsassom, Richardom Sapperom, Achille Castiglionim a Alessandrom Mendinim prispeli k premene spoločnosti na továreň na dizajn, akú si predstavoval Alberto.

Talianska dizajnérska šlachta v pracovnom odeve v dielni firmy Alessi: Enzo Mari, Alessandro Mendini, Alberto Alessi, Achille Castiglioni a Aldo Rossi
Talianska dizajnérska šlachta v pracovnom odeve v dielni firmy Alessi: Enzo Mari, Alessandro Mendini, Alberto Alessi, Achille Castiglioni a Aldo Rossi

V roku 1979 začal vizionársky projekt v spolupráci s Alessandro Mendinim. Bol zameraný na objavovanie sveta medzinárodnej architektúry s cieľom identifikovať nové talenty schopné obnoviť jazyk dizajnu, ktorý charakterizoval predmety pre domácnosť. Témou navrhnutou zúčastneným architektom bola „súprava na čaj a kávu“. Výsledky projektu „Tea & Coffee Piazza“, prezentované v roku 1983, mali obrovský úspech, čím sa Alessi pevne zaradil medzi továrne talianskeho dizajnu. Realizácia projektu prispela k objaveniu dvoch skvelých nových dizajnérov: Alda Rossiho a Michaela Gravesa.

Centro Studi Alessi (CSA) sa otvorilo začiatkom 90. rokov s dvojakým poslaním: rozvíjať teoretické príspevky k záležitostiam spojeným s objektmi a koordinovať prácu, ktorú chcela spoločnosť začať, s mladými dizajnérmi, nielen s tými, ktorí už mali konsolidovanú povesť. Alessiho výskum otvoril dvere novým dizajnovým jazykom a vznikli niektoré ikonické produkty tej doby, vrátane plynového zapaľovača Firebird od Guida Venturiniho alebo nádoby Mary Biscuit od Stefana Giovannoniho. Okrem ocele, ktorá sa dovtedy používala takmer výlučne, sa do výroby dostali aj iné materiály. Katalóg bol obohatený o predmety z dreva, plastu, skla, porcelánu, keramiky atď... Múzeum Alessi bolo otvorené v roku 1998.

Dizajnérsky projekt Tea & Coffee Towers sa zahájil v roku 2000 na základe rovnakých teoretických predpokladov ako Tea & Coffee Piazza po 20 rokoch. Témou pre prizvaných architektov bola opäť „čajová a kávová súprava“, ktorá zredukovala ich veľké dizajnérske vízie na urbanizmus jedálenského stola.  Projekt odštartovala novú sériu partnerstiev, vrátane partnerstiev s Davidom Chipperfieldom, Dorianom a Massimilianom Fuksasom, Zahou Hadid a Toyo Itom, čím sa eklektický charakter katalógu Alessi priblížil k plnej zrelosti. „Všetky poznatky a rozšírenia predchádzajúcich katalógov,“ poznamenáva Alessandro Mendini, „boli rozšírené, umocnené a reinterpretované s rozšírením a šírením produktov, ktoré nikdy predtým v histórii Alessi nezažili.“

Alessiho smerovanie sa za posledné desaťročie zameral na dva smery, ktoré Alessandro Mendini definoval ako „etické“ a „radikálne“. „Etický“, považovaný za príklon k novej jednoduchosti a strohému druhu dizajnu. „Radikál“ na druhej strane naznačuje hľadanie silne expresívnych a dekoratívnych foriem. Dizajny s „radikálnym“ odtlačkom (napríklad od Mendiniho alebo Marcela Wandersa) a dizajny s etickým sklonom (napríklad od Naota Fukasawu alebo Davida Chipperfielda) možno čítať podľa tejto dichotómie, napriek tomu, že rozmanitosť ich jazykov vyzýva aby sme sa zamysleli nad relativitou tejto klasifikácie. Rozlišovanie medzi „etickým“ a „radikálnym“ je čiastočným pokusom pokúsiť sa definovať oveľa komplexnejšiu realitu dizajnu ako umeleckej a poetickej tvorivej disciplíny. Továreň Alessi od svojho založenia v roku 1921 sa postupne cielene stala popredným predstaviteľom „Tovární talianskeho dizajnu“, schopných sprostredkovať vyťah medzi najzaujímavejšími prejavmi medzinárodnej kreativity a medzi verejnosťou, spoločnosťou a trhom. Jej poslaním je pretaviť tieto tvorivé prejavy do reálnych predmetov schopných plniť sny a uspokojovať túžby verejnosti, Záväzkom spoločnosti Alessi je pretaviť hľadanie najpokročilejšej kultúrnej, estetickej, výkonnej a funkčnej kvality do priemyselnej masovej výroby. Nazvali ju „Továreň snov“ a jej cieľom je svojimi produktmi reagovať na potrebu šťastia, umenia a poézie, potrebu zdieľanú celým ľudstvom. Alessi nie je produkčný priemysel v tradičnom slova zmysle, ale akési laboratórium priemyselného výskumu úžitkového umenia. Spoločnosť je otvorená zmenám a medzinárodnému rozvoju a je tiež hlboko zakorenená v tradícii a kultúrnom zázemí svojho územia: Alessi je aj naďalej synonymom remeselných výrobkov vyrábaných pomocou strojov. Od založenia, sa väčšina výrobkov Alessi vyrábala spracovaním kovov za studena a dodnes ich stále vyrábajú v Taliansku vysokokvalifikovaní remeselníci v továrni v Crusinallo, Omegna. V posledných desaťročiach Alessi do svojho programu zaradil aj mnoho ďalších materiálov ako drevo, porcelán, sklo, plast a pod. Na každý z nich sú aplikované prísne kvalitatívne normy s neustálym vzťahom technologickej náročnosti priemyselnej výroby a precízne zvládnutých detailov typických pre remeselné spracovanie.

Múzeum Alessi organizuje sériu kultúrnych aktivít o histórii a projektoch spoločnosti s dočasnými výstavami, pôžičkami, výskumom, publikáciami a prednáškami... Tieto aktivity sa vykonávajú v spolupráci s medzinárodnými múzeami dizajnu a medzinárodného súčasného umenia, ako aj s akademickými a kultúrnymi inštitúciami. Múzeum Alessi je jedným zo zakladateľov Museimpresa, talianskeho združenia múzeí a obchodných archívov (www.museimpresa.com). V múzeu Alessi sú uložené predmety, prototypy, kresby, fotografie, tlačové správy, publikácie, monografie, periodiká a katalógy od Alessi a iných spoločností, dokumentujúce históriu domova a talianskeho dizajnu. V depozitoch je uložených 30 000 objektov, 19 000 výkresov, 20 000 fotografií, 1000 dizajnérov a 5 000 kníh.

Prevzaté: www.alessi.com
ALESSI Design Italiano/ Making the Ordinary Extraordinary......

Ing. arch. Andrej Gürtler 
November 2021
Bratislava

Autor článku

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím