Hore
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Sto Slovensko, s.r.o.

Stavať zodpovedne

Pribylinská 2
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o.

Prinášame Vám svetlo

Galvaniho 7 7/A
Bratislava

KOMA Modular s.r.o.

Říčanská 1191
Vizovice

BMI SLOVENSKO

Šikmé a ploché strech

Mojmírovská 9
Ivanka pri Nitre

Inteligentné inštalačné systémy

ABB i-bus® EIB / KNX je inteligentný...

ABB (výrobca)
ABB (distribútor)

umývadlo od SAPHIRKERAMIK

Dizajnéri kúpeľní často snívajú o možnosti...

Phoenix Design (autor)
LAUFEN Bathrooms AG (výrobca)
LAUFEN SK s.r.o. (distribútor)

CITY moduly

Designový mestský mobiliár v merítku drobnej...

KOMA Modular s.r.o. (výrobca)
KOMA Modular s.r.o. (distribútor)

ISOVER EPS GREYWALL

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products (výrobca)
Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products (distribútor)

PANORAMA CELOPRESKLENÉ OKNO HX 300

OTVORENÉ. SVETLÉ. VOĽNÉ.
Veľkoplošné...

Internorm (výrobca)
Internorm (distribútor)

Multizóny

Chýba vám uzavretý priestor, kde môžete...

TECHO, s.r.o. (výrobca)
TECHO, s.r.o. (distribútor)

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
21. marec 2017
0
1167

Bratislava bez ľudí?!

Výstupy z výstavy študentských prác, ktorá dnes skončila v galérii Satelit. Úlohou študentov bolo upraviť Mickiewiczovu ulicu tak, aby sa stala atraktívnejšou lokalitou pre chodcov a návštevníkov centra mesta.
Bratislava bez ľudí?!

Centrum mesta nabralo po páde komunizmu druhý dych a stalo sa najlukratívnejšou časťou Bratislavy. V posledných rokoch však opäť stráca svoj lesk. Dôvody sú rôzne: verejné priestory sú zaplavené parkujúcimi autami, ulice, kedysi živé mestské priestory, sú ovládané tranzitnou automobilovou dopravou. Priorita áut pred chodcami a verejnou dopravou už presiahla akceptovateľnú hranicu. Výsledkom je úbytok obyvateľov, kancelárske budovy, ktoré nie je možné prenajať a obchodné prevádzky až príliš často meniace svojich majiteľov.

Potenciál Mickiewiczovej očami študentov FA STU

Architektov z ateliéru Šebo Lichý zaujalo problematické prepojenie medzi Starým a Novým Mestom, konkrétne Mickiewiczova ulica. (Ich predstavu sme pred časom publikovali). Tá by mohla slúžiť ako spojnica medzi Obchodnou ulicou, Kollárovým námestím, priestormi okolo Avionu a Krížnou ulicou. Potenciál miesta umocňuje aj fakt, že areál Univerzitnej nemocnice na Mickiewiczovej a Hurbanove kasárne čaká zrejme v blízkej budúcnosti konverzia na nové využitie. 

Preto vznikla spolupráca architektov a dopravných inžinierov z praxe s Fakultou architektúry STU. Osem študentských tímov sa v zimnom semestri roku 2016 zaoberalo tým, ako opätovne prepojiť os ulíc Obchodná a Krížna.

Študentské práce prezentované na tejto výstave sú niekedy inšpiráciou a niekedy reálnym riešením problému. Rozhodne by však mali byť spúšťačom diskusie, čo konkrétne by sme mali urobiť, aby sa naplno využili potenciál tohto miesta.

Pozrite si všetky výstavné panely:

Odstránením priečnej trate električky, ktorá nie je pre fungovanie nevyhnutná, by sa park prepojil a vznikla by pešia os smerom k Blumentálu. Park by od okolitej dopravy mohla chrániťbariérová výstavba.
Odstránením priečnej trate električky, ktorá nie je pre fungovanie nevyhnutná, by sa park prepojil a vznikla by pešia os smerom k Blumentálu. Park by od okolitej dopravy mohla chrániťbariérová výstavba.Autori: Paulína Blažeková, Martin Majna
Budova nemocnice už nespĺňa súčasné nároky, predpokladá sa jej konverzia na novú funkciu. Podstatné je, aby areál nezostal uzavretý do seba, ale aby sa otvoril mestu.
Budova nemocnice už nespĺňa súčasné nároky, predpokladá sa jej konverzia na novú funkciu. Podstatné je, aby areál nezostal uzavretý do seba, ale aby sa otvoril mestu.Autori: Paulína Blažeková, Martin Majna
Jednoduchým zásahom (presklenie časti steny) vznikne na ulici nový prvok – špecifické miesto s géniom loci. Ulica dostáva novú identitu.
Jednoduchým zásahom (presklenie časti steny) vznikne na ulici nový prvok – špecifické miesto s géniom loci. Ulica dostáva novú identitu.Autori: Paulína Blažeková, Martin Majna
Pergola pred Odborárskym námestím vytvorí relaxačný priestor.
Pergola pred Odborárskym námestím vytvorí relaxačný priestor.Autori: Monika Molnárová, Jana Raticová
Kollárovo námestie je vhodné na vybudovanie podzemného parkovania. Dostupnosť automobilovou dopravou (nie tranzit áut!) oživí inak upadajúce centrum mesta, prinesie bonitnejších klientov. Zrovnaním terénu nad podzemným parkovaním by vznikol terénny zlom, ktorý by sa mohol využiť na optické uzavretie priestoru pred Alžbetkou.
Kollárovo námestie je vhodné na vybudovanie podzemného parkovania. Dostupnosť automobilovou dopravou (nie tranzit áut!) oživí inak upadajúce centrum mesta, prinesie bonitnejších klientov. Zrovnaním terénu nad podzemným parkovaním by vznikol terénny zlom, ktorý by sa mohol využiť na optické uzavretie priestoru pred Alžbetkou.Autori: Monika Molnárová, Jana Raticová
Na mieste benzínovej pumpy by mohla vzniknúť kontajnerová zostava, napríklad startupový inkubátor alebo kreatívne dielne, ktoré by ponúkali služby chodcom.
Na mieste benzínovej pumpy by mohla vzniknúť kontajnerová zostava, napríklad startupový inkubátor alebo kreatívne dielne, ktoré by ponúkali služby chodcom.Autori: Zuzana Belešová, Krisztián Vnučko
Mestský priestor sa dá zatraktívniť aj inštalovaním výtvarných diel. V tomto prípade svetelná inštalácia.
Mestský priestor sa dá zatraktívniť aj inštalovaním výtvarných diel. V tomto prípade svetelná inštalácia.Autori: Zuzana Belešová, Krisztián Vnučko
Pre chodcov je dôležitý povrch chodníkov, jeho kvalita, rovinatosť, bezpečnosť. Komfort zvyšuje aj odstránenie bariér. (Stĺpy osvetlenia, značky, rozvádzače.) Parter by mal komunikovaťs ulicou.
Pre chodcov je dôležitý povrch chodníkov, jeho kvalita, rovinatosť, bezpečnosť. Komfort zvyšuje aj odstránenie bariér. (Stĺpy osvetlenia, značky, rozvádzače.) Parter by mal komunikovaťs ulicou.Autori: Zuzana Belešová, Krisztián Vnučko
Prostredie sa dá kultivovať aj atraktívnymi umeleckými dielami a architektúrou s otvoreným parterom prechádzajúcim do dvorovej časti.
Prostredie sa dá kultivovať aj atraktívnymi umeleckými dielami a architektúrou s otvoreným parterom prechádzajúcim do dvorovej časti.Autori: Zuzana Belešová, Krisztián Vnučko
Radikálny názor, ktorý predpokladá úplné vylúčenie dopravy z Mickiewiczovej a vytvorenie pešej zóny. K skvalitneniu prostredia prispeje aj zastavanie prieluk kvalitnou architektúrou.
Radikálny názor, ktorý predpokladá úplné vylúčenie dopravy z Mickiewiczovej a vytvorenie pešej zóny. K skvalitneniu prostredia prispeje aj zastavanie prieluk kvalitnou architektúrou.Autori: Zuzana Belešová, Krisztián Vnučko
Nádvorie Hurbanových kasární je možné prestrešiť a využiť ako multifunkčnú halu (výstavy, koncerty, eventy).
Nádvorie Hurbanových kasární je možné prestrešiť a využiť ako multifunkčnú halu (výstavy, koncerty, eventy).Autori: Zuzana Belešová, Krisztián Vnučko
Uvoľnením oplotenia Štátnej nemocnice vzniká možnosť redesignovať park na Americkom námestí do logickejšej formy, a uzatvorenie soliterov do blokovej zástavby.
Uvoľnením oplotenia Štátnej nemocnice vzniká možnosť redesignovať park na Americkom námestí do logickejšej formy, a uzatvorenie soliterov do blokovej zástavby.Autori: Matúš Godiš Juraj Kiaček
Na prvý pohľad sa môže obetovanie parku zdať nezmyselným. Pri podrobnejšom preštudovaní sa ukáže, že park v obdĺžnikovej forme je funkčnejší.
Na prvý pohľad sa môže obetovanie parku zdať nezmyselným. Pri podrobnejšom preštudovaní sa ukáže, že park v obdĺžnikovej forme je funkčnejší.Autori: Matúš Godiš Juraj Kiaček
Krížna ulica, podobne ako Obchodná, by mohla byť rovnako bez automobilovej dopravy. Plochy, po ktorých predtým jazdili autá, by sa mohli vybaviť mestským mobiliárom, a mohli by slúžiť na relaxáciu.
Krížna ulica, podobne ako Obchodná, by mohla byť rovnako bez automobilovej dopravy. Plochy, po ktorých predtým jazdili autá, by sa mohli vybaviť mestským mobiliárom, a mohli by slúžiť na relaxáciu.Autori: Matúš Godiš Juraj Kiaček
Krížna ulica, podobne ako Obchodná, by mohla byť rovnako bez automobilovej dopravy. Plochy, po ktorých predtým jazdili autá, by sa mohli vybaviť mestským mobiliárom, a mohli by sl-úžiť na relaxáciu
Krížna ulica, podobne ako Obchodná, by mohla byť rovnako bez automobilovej dopravy. Plochy, po ktorých predtým jazdili autá, by sa mohli vybaviť mestským mobiliárom, a mohli by sl-úžiť na relaxáciuAutori: Matúš Godiš, Juraj Kiaček
Namiesto áut chodci, namiesto parkovísk pobytové kontajnery.
Namiesto áut chodci, namiesto parkovísk pobytové kontajnery.Autori: Matúš Godiš, Juraj Kiaček
Automobilovej doprave by mohla postačiť iba východná strana Kollárovho námestia ( pred Chemicko-technologickou fakultou). Strana pred Novou scénou by sa mohla premeniť na pešiu zónu.
Automobilovej doprave by mohla postačiť iba východná strana Kollárovho námestia ( pred Chemicko-technologickou fakultou). Strana pred Novou scénou by sa mohla premeniť na pešiu zónu.Autori: Matúš Figlar, Tomáš Heinsch
Tento návrh pracuje so svetlom a tieňom. Listnaté stromy situované do ostrovčekov v strede uličného koridora slúžia v lete pre chodcov ako ochrana pred slnkom. V zime listy opadajú a umožnia insoláciu severných fasád.
Tento návrh pracuje so svetlom a tieňom. Listnaté stromy situované do ostrovčekov v strede uličného koridora slúžia v lete pre chodcov ako ochrana pred slnkom. V zime listy opadajú a umožnia insoláciu severných fasád.Autori: Matúš Figlar, Tomáš Heinsch
Logické miesto pre električkovú zástavku. Prístrešky odvádzajú dažďovú vodu priamo do koreňovej sústavy rastlín.
Logické miesto pre električkovú zástavku. Prístrešky odvádzajú dažďovú vodu priamo do koreňovej sústavy rastlín.Autori: Matúš Figlar, Tomáš Heinsch
Odborárske námestie dnes ani nepôsobí ako námestie, nakoľko je atakované automobilovou dopravou. Jej vhodným pretransformovaním by sa dalo prepojiť s univerzitným ministerstvom v okolí Lekárskej fakulty.
Odborárske námestie dnes ani nepôsobí ako námestie, nakoľko je atakované automobilovou dopravou. Jej vhodným pretransformovaním by sa dalo prepojiť s univerzitným ministerstvom v okolí Lekárskej fakulty.Autori: Matúš Figlar, Tomáš Heinsch
Priestor pred Blumentálskym kostolom je dnes parkoviskom. Má potenciál byť príjemným oddychovým priestorom, a to odklonením dopravy, zrušením parkovacích miest a uvoľnením priestoru pre zeleň a exteriérové sedenie.
Priestor pred Blumentálskym kostolom je dnes parkoviskom. Má potenciál byť príjemným oddychovým priestorom, a to odklonením dopravy, zrušením parkovacích miest a uvoľnením priestoru pre zeleň a exteriérové sedenie.Autori: Matúš Figlar Tomáš Heinsch
Pretrasovaním električky, otvorením areálu nemocnice, dostavbou verejnými funkciami (napr. knižnica alebo mediatéka) sa inak mŕtvy parčík na Americkom námestí môže stať živým miestom stretávania.
Pretrasovaním električky, otvorením areálu nemocnice, dostavbou verejnými funkciami (napr. knižnica alebo mediatéka) sa inak mŕtvy parčík na Americkom námestí môže stať živým miestom stretávania.Autori: Matúš Petriska, Michal Podstrelený
Pergoly zvýšia kvalitu prostredia pre tých, ktorí čakajú na električku. Prípadne vytvoria priestor pre eventy v spodnej časti Kollárovho námestia.
Pergoly zvýšia kvalitu prostredia pre tých, ktorí čakajú na električku. Prípadne vytvoria priestor pre eventy v spodnej časti Kollárovho námestia.Autor: Alexander Topilin
Ostré nárožie pred Steinom ponúka možnosť vytvoriť zaujímavú architektúru, ktorá  zatraktívni celú ulicu.
Ostré nárožie pred Steinom ponúka možnosť vytvoriť zaujímavú architektúru, ktorá zatraktívni celú ulicu.Autor: Alexander Topilin
Smerovanie chodcov z Obchodnej ulice na Krížnu môže posilniť levitujúci, svietiaci líniový objekt.
Smerovanie chodcov z Obchodnej ulice na Krížnu môže posilniť levitujúci, svietiaci líniový objekt.Autor: Alexander Topilin
Kollárovo námestie a Hurbanove kasárne sa môžu prepojiť použitím netradičného materiálu namiesto dlažby. V tomto prípade môže svojou mäkkosťou prilákať pozornosť.
Kollárovo námestie a Hurbanove kasárne sa môžu prepojiť použitím netradičného materiálu namiesto dlažby. V tomto prípade môže svojou mäkkosťou prilákať pozornosť.Autor: Alexander Topilin
Pás zelene v strede ulice môže slúžiť ako vsak na dažďovú vodu.
Pás zelene v strede ulice môže slúžiť ako vsak na dažďovú vodu.Autori: Dominika Pjatáková, Michal Pacher
Prepojenie Hurbanových kasární a priestoru pred Alžbetkou.
Prepojenie Hurbanových kasární a priestoru pred Alžbetkou.Autori: Dominika Pjatáková, Michal Pacher
Dvor Hurbanových kasární je vhodný na vytvorenie amfiteátru, kde sa môžu konať performance, koncerty, eventy,...
Dvor Hurbanových kasární je vhodný na vytvorenie amfiteátru, kde sa môžu konať performance, koncerty, eventy,...Autori: Dominika Pjatáková, Michal Pacher

Bratislava bez ľudí?! - výstava prác študentov architektúry na tému revitalizácie Mickiewiczovej a blízkeho okolia sa konala v galérii Satelit od 10. do 26. marca.

Na projekte participovali:

Ingrid Konrad, hlavná architektka mesta Bratislavy
Fakulta architektúry STU v Bratislave:
Ľubica Vítková, dekanka FA STU
Pedagógovia: Katarína Boháčová, Tomáš Hanáček, Ladislav Michalka, Ivan Siláči
Študenti Katedry urbanizmu FA STU: Paulína Blažeková, Martin Majna, Monika Molnárová, Jana Raticová, Zuzana Belešová, Krisztián Vnučko, Matúš Godiš, Juraj Kiaček, Matúš Figlár, Tomáš Heinsch, Matúš Petriska, Michal Podstrelený, Dominika Pjatáková, Michal Pacher, Alexander Topilin
Milan Skýva, DIC Bratislava s.r.o.
Imrich Vaško, UMPRUM Praha
Architekti Šebo Lichý: Tomáš Šebo, Igor Lichý, Adam Galvánek, Ján Sališ

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím