Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
20. máj 2022
10
5474

Ateliér režiséra v Strekove

"Filmový basecamp v domácej atmosfére."
Ateliér režiséra v Strekove
Autori: Mgr. art. Ing. arch. Jana Benková, Ing. arch. Juraj Benko, Ing. arch. Marián GombarčekPlocha pozemku: 1006 m2Zastavaná plocha: 130 m2Podlažná plocha: 130 m2Návrh: 2019 - 2020Realizácia: 2020 - 2022Adresa: Strekov, SlovenskoPublikované: 20. máj 2022

Ako premeniť starý dom na priestor, ktorý má zrazu slúžiť filmovej "rodine" a jej kreatívnym spolupracovníkom? Ako využiť čo najviac z pôvodnej stavby a zachovať jej čaro?

Pred pol rokom sme sa pozreli do Strekova na prebiehajúcu rekonštrukciu tvorivého útočiska filmového a televízneho režiséra. Už vtedy bol zrejmý dôraz na vytvorenie otvoreného tvorivého prostredia, prepojeného so záhradou a krajinou. Miesta pre inšpiráciu, spoločné debaty aj sústredenú tvorbu. Kontrast starého a nového zdôrazňuje esenciu pôvodného domu, na ktorej sa rozhodli architekti svoj návrh postaviť. Všetky vrstvy sú prezentované v surovej priznanej forme.

Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár

Dielo predstavujeme so sprievodným textom Janky Benkovej:

Cesta k ateliéru začala pre mňa úplne neštandardne, ale keď sa nad tým zamyslím, takto by to malo fungovať bežne. Zavolal mi priateľ, že by rád kúpil nehnuteľnosť. Išli sme si ju spolu obhliadnuť. 1,5 hodiny hodiny jazdy vlakom. Vyberal podľa dostupnosti verejnou dopravou. Hľadal ticho, miesto kde by tvoril. Nemala som veľké očakávania, neboli to hory ale prekvapivo dolniaky - rovina. Zamilovala som sa rovnako rýchlo. Jednoduchý dom - štvorec s prístavbou do záhrady. Našli sme pôvodný stav, ale atmosféra tam bola už vtedy. A prišlo aj libreto. Jedna “áštvorka” predstáv ako by rád fungoval v Strekove.

Dom zvonka pôsobí nenápadne, fasádu sme riešili minimálne - brizolit je len zcelený jemným náterom, až lazúrou. V zásade je pôvodná až na nové perforácie a vysprávky po starých otvoroch do dvora. Strešná konštrukcia je rovnako zachovaná. Vzhľadom na ateliér a jeho využívanie študentmi a priateľmi sme neodolali otvoreniu časti strechy v centrálnom priestore a začleneniu priestoru k obytnej časti. Ostatok konštrukcie, ktorý nevyhovoval svojou výškou bol štandardne zaizolovaný. Tvarovanie strechy sme zachovali, menila sa len krytina.

Rekonštrukciu sme viedli veľmi striedmo - čo sa dalo zrecyklovať či zachovať ostalo na dome.

Dom / ateliér režiséra mal pojať dostatočné množstvo ľudí (10-12) - úzku filmovú rodinu - *štáb*. Filmový basecamp v domácej atmosfére. Preto sme navrhli veľký stôl, pec s možnosťou ležania, schody na palandu, kuchynku za rohom... Palanda na odpadnutie po víne je hneď nad pecou a stolom, hore pod strechou… debata môže napredovať ďalej. Filmy sa prehrávajú nad a na sofe, za ňou nika na spanie v hosťovskej izbe.

Kontakt so záhradou prepája vravu s exteriérom, zarámovaným pergolou. Izba pána režiséra je za rohom v prístavbe, ktorú sme našli v roztrasenom, polorozpadnutom stave s deravou strechou. Otvorili sme záklop stropu. Pridali sme priestor pod sedlovou strechou izbe, aby získala výšku a luft.

Pôvodne sme chceli pracovný stôl v okne, s vývojom stavby a rozpočtu sme atypické prvky redukovali na nevyhnutný stavebný interiér.

Podarilo sa nám ho zrealizovať počas corony - na diaľku. Potom už prebiehali online debaty k zapĺňaniu interiéru ready made nábytkom a doplnkami. Vo finále som sa nechala prekvapiť ako sa dom zabýval.

Na pergolu prišlo neskôr. Dalo by sa povedať, že je scénická. Je to hra svetla a tieňa počas dňa. Niekedy je to plnotieň, inokedy šachovnica. Mení sa. Cieľom bolo získať tieň, avšak nezobrať svetlo domu, zároveň chrániť početné osadenstvo na terase pred dažďom. Časom po nej porastie fazuľa a vinič. Novému platanu sme nechali voľné pole v rastri, aby mal dostatočný priestor na rast. Pribudnú textílie, závesy, svetielka..

Pôdorys - pôvodný stav
Pôdorys - pôvodný stavAutor: benkobenko
Pôdorys - nový stav
Pôdorys - nový stavAutor: benkobenko
Rez
RezAutor: benkobenko
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár
Foto: Matej Hakár

Podklady: benkobenko
Fotografie: Matej Hakár

Poloha diela

Mgr. art. Ing. arch. Jana Benková
Ing. arch. Juraj Benko
Ing. arch. Marián Gombarček
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím