IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Ako premeniť starý dom na priestor, ktorý má zrazu slúžiť filmovej "rodine" a jej kreatívnym spolupracovníkom? Ako využiť čo najviac z pôvodnej stavby a zachovať jej čaro?
Pred pol rokom sme sa pozreli do Strekova na prebiehajúcu rekonštrukciu tvorivého útočiska filmového a televízneho režiséra. Už vtedy bol zrejmý dôraz na vytvorenie otvoreného tvorivého prostredia, prepojeného so záhradou a krajinou. Miesta pre inšpiráciu, spoločné debaty aj sústredenú tvorbu. Kontrast starého a nového zdôrazňuje esenciu pôvodného domu, na ktorej sa rozhodli architekti svoj návrh postaviť. Všetky vrstvy sú prezentované v surovej priznanej forme.
Dielo predstavujeme so sprievodným textom Janky Benkovej:
Cesta k ateliéru začala pre mňa úplne neštandardne, ale keď sa nad tým zamyslím, takto by to malo fungovať bežne. Zavolal mi priateľ, že by rád kúpil nehnuteľnosť. Išli sme si ju spolu obhliadnuť. 1,5 hodiny hodiny jazdy vlakom. Vyberal podľa dostupnosti verejnou dopravou. Hľadal ticho, miesto kde by tvoril. Nemala som veľké očakávania, neboli to hory ale prekvapivo dolniaky - rovina. Zamilovala som sa rovnako rýchlo. Jednoduchý dom - štvorec s prístavbou do záhrady. Našli sme pôvodný stav, ale atmosféra tam bola už vtedy. A prišlo aj libreto. Jedna “áštvorka” predstáv ako by rád fungoval v Strekove.
Dom zvonka pôsobí nenápadne, fasádu sme riešili minimálne - brizolit je len zcelený jemným náterom, až lazúrou. V zásade je pôvodná až na nové perforácie a vysprávky po starých otvoroch do dvora. Strešná konštrukcia je rovnako zachovaná. Vzhľadom na ateliér a jeho využívanie študentmi a priateľmi sme neodolali otvoreniu časti strechy v centrálnom priestore a začleneniu priestoru k obytnej časti. Ostatok konštrukcie, ktorý nevyhovoval svojou výškou bol štandardne zaizolovaný. Tvarovanie strechy sme zachovali, menila sa len krytina.
Rekonštrukciu sme viedli veľmi striedmo - čo sa dalo zrecyklovať či zachovať ostalo na dome.
Dom / ateliér režiséra mal pojať dostatočné množstvo ľudí (10-12) - úzku filmovú rodinu - *štáb*. Filmový basecamp v domácej atmosfére. Preto sme navrhli veľký stôl, pec s možnosťou ležania, schody na palandu, kuchynku za rohom... Palanda na odpadnutie po víne je hneď nad pecou a stolom, hore pod strechou… debata môže napredovať ďalej. Filmy sa prehrávajú nad a na sofe, za ňou nika na spanie v hosťovskej izbe.
Kontakt so záhradou prepája vravu s exteriérom, zarámovaným pergolou. Izba pána režiséra je za rohom v prístavbe, ktorú sme našli v roztrasenom, polorozpadnutom stave s deravou strechou. Otvorili sme záklop stropu. Pridali sme priestor pod sedlovou strechou izbe, aby získala výšku a luft.
Pôvodne sme chceli pracovný stôl v okne, s vývojom stavby a rozpočtu sme atypické prvky redukovali na nevyhnutný stavebný interiér.
Podarilo sa nám ho zrealizovať počas corony - na diaľku. Potom už prebiehali online debaty k zapĺňaniu interiéru ready made nábytkom a doplnkami. Vo finále som sa nechala prekvapiť ako sa dom zabýval.
Na pergolu prišlo neskôr. Dalo by sa povedať, že je scénická. Je to hra svetla a tieňa počas dňa. Niekedy je to plnotieň, inokedy šachovnica. Mení sa. Cieľom bolo získať tieň, avšak nezobrať svetlo domu, zároveň chrániť početné osadenstvo na terase pred dažďom. Časom po nej porastie fazuľa a vinič. Novému platanu sme nechali voľné pole v rastri, aby mal dostatočný priestor na rast. Pribudnú textílie, závesy, svetielka..
Podklady: benkobenko
Fotografie: Matej Hakár