Advertorial

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Expozícia Najstaršie dejiny Západoslovenského múzea

Architektonická štúdia interiéru archeologickej expozície Západoslovenského múzea.
Expozícia Najstaršie dejiny Západoslovenského múzea
Autori: Ing. arch. Mgr. art. Ivana Naďová, Mgr. art. Ivana PalušováInvestor: Západoslovenské múzeum v TrnavePodlažná plocha: 117 m2Investičný náklad: 160 000.- EurNávrh: 2025 - 2025Adresa: Múzejné námestie 3, Trnava, SlovenskoPublikované: 23. apríl 2025

01 Východiskový stav

Západoslovenské múzeum sídli v priestoroch bývalého klariského kláštora v Trnave. Expozícia archeológie „Najstaršie dejiny“ je navrhovaná na druhom poschodí, v priestoroch súčasnej expozície. Klenbový priestor v minulosti slúžil ako kláštorné cely, ktoré boli prepojené. Dispozičné riešenie pozostáva z enfilády 7 samostatných miestností. V rámci návrhu bola zachovaná pôvodná dispozícia, bez stavebných a búracích zásahov, s ohľadom na status NKP a tiež bezbariérovosť. 


02 Filozofia návrhu

Po vstupe do expozície sa návštevník nachádza v hlavnej miestnosti zameranej na tému “Čo je archeológia?”. Dominantným prvkom miestnosti je graficky spracovaná časová os, ktorá je zakomponovaná do interaktívneho modulu, nachádzajúceho sa po pravej strane od vstupu. Návštevník sa pomocou interaktívnych technológií (premietanie na model knihy a zvuková stopa) dozvedá o každom historickom období od paleolitu až po súčasnosť, pričom v závere časovej osi sa nachádza interaktívne pieskovisko. Projektor premieta na piesok obraz archeologického náleziska, ktoré sa v reálnom čase mení podľa toho ako piesok návštevník presúva. Keď odhrniete piesok, odhalia sa rôzne artefakty. Ďalšími okruhmi expozície následne návštevníka sprevádza zjednodušená forma časovej osi umiestnená ako podlažný grafický prvok. Jednotlivé body časovej osi v každej miestnosti vyúsťujú pri hlavnom informačnom paneli daného obdobia. 

Zatemnenie okien

Autori v návrhu rešpektovali požiadavku zadávateľa na prácu so svetlom v rámci zatemneného priestoru. Pridané boli zatemňovacie prvky navrhnuté z plátna umiestneného v subtílnom pevnom ráme. Navrhujeme ich kotviť do obvodovej steny s možnosťou otvárania a prístupu k oknu a vykurovacím telesám.


Systémy vystavovania

Využitím predsadeného reverzibilného systému vitrín a panelov bol dosiahnutý zjednotený rukopis celej expozície. Panely a vitríny boli navrhnuté ako modulové, čo zníži náklady na ich výrobu a zároveň to má v interiéri zjednocujúci charakter. Zbierkové predmety sú uložené v 3 typoch vitrín - stolová vitrína na najmenšie exponáty, vitríny hĺbky 300 mm po stranách portálu na stredne veľké exponáty (na obrázku vpravo) a vitrína na veľké exponáty s kaskádovým uložením.

V každej miestnosti sa nachádza dostatok vitrín vzhľadom v prezentovanému časovému obdobiu. V miestnostiach, kde je prezentované iba 1 časové obdobie, bolo možné doplniť okrem vitrín aj napr. premietanie, alebo oddychovú zónu so sedením.

Ivana Naďová Ivana Palušová

Prvky použité na vystavovanie:


Vitríny na stredne veľké exponáty
Podkladový panel vitrín je v miestach predpokladaného uloženia exponátov perforovaný za účelom jednoduchej a variabilnej inštalácie artefaktov v súlade s výnosom MKSR o odbornom uložení zbierkových predmetov.  Pri inštalácii je vďaka tomuto riešeniu odborníkom ponechaná voľnosť pri ich rozmiestňovaní – nie sú obmedzovaní vopred pripraveným rozložením. Vitríny sú navrhované s drážkou na osadenie skla.  Jednotlivé exponáty sú od seba vizuálne oddelené krížikom modrej farby. Tento tvar odkazuje na jeden zo spôsobov označovania archeologického náleziska formou vymedzenia štvorcových plôch. Štylizáciou tvaru mriežky vznikol grafický prvok krížik. V návrhu je využitý na informačných paneloch, vo vitrínach a tiež na časovej osi.


Vitríny na veľké exponáty
Veľkorozmerné vitríny vytvárajú expozičný pás v pozdĺžnom smere riešeného priestoru. Budú v nich umiestnené tie najväčšie exponáty. Vitríny sú prachotesne uzatvorené a osvetlené úsporným muzeálnym osvetlením.


Panely
V návrhu sú využité 3 typy plných panelov v šírke 800 a 400 mm (grafické, informačné, haptické). Panely, ktoré priamo nenadväzujú na časovú os je možné ľubovoľne zamieňať, napr. pridať informačný panel namiesto grafického a pod.


Centrálne prvky
Každej zo zón dispozične dominuje centrálny prvok (hrob, stolová vitrína alebo sedenie). Každý exponát je vnímaný ako šperk, ktorý potrebuje vhodný rámec na to, aby naplno vynikla jeho jedinečnosť, detail a autenticita. Expozičné vitríny a centrálne prvky v základných geometrických formách nekonkurujú samotným exponátom, ale nechávajú ich vyniknúť. Hrobové miesta a stolové vitríny sú uzatvorené antireflexným bezpečnostným sklom.

Farebnosť a materialita

Pre vložený mobiliár a odsadené panely bola zvolená kombinácia dvoch farieb modrej a pieskovej. Tieto farby odkazujú na vizuálnu identitu mesta. Piesková farba zároveň v sebe nesie odkaz na prácu archeológov v teréne a spája sa s prírodnými materiálmi ako je hlina, piesok, kameň.

Modrou farbou boli zvýraznené prvky ako enfiláda, časová os, centrálne prvky, grafický zjednocujúci prvok - krížik a grafika. Povrchová úprava stien a podlaha ostala zachovaná v pôvodnom stave. 

Interakcia

Interaktívny modul
V miestnosti 1.01 je umiestnený interaktívny modul.  Vo vrchnej časti modulu sú uložené projektory s krátkou projekčnou vzdialenosťou, so senzorom reagujúcim na mávnutie ruky. Pri časovej osi sa nachádza tlačidlo, ktorým sa spustí sprievodná zvuková stopa. Modul je obohatený o interaktívne pieskovisko. To si vyžaduje využitie samostatného PC, uloženého v spodnej časti modulu za otvárateľným panelom.


Interaktívne panely

  • Haptické prvky – možnosť dotknúť sa replík exponátov, reliéfov
  • Magnetický panel – skladačka rozbitých replík artefaktov
  • Sklápateľná obrazovka na 400 mm paneli s popisom exponátov a zvukovou stopou
  • Sklápateľná obrazovka na 800 mm paneli s popisom exponátov, zvukovou stopou a  mini hrami (Hádaj, čo to je? / Odhaľ falzifikát / Reštauruj / Objavuj náleziská / Navštív oppidum).


Premietanie na plátno
V miestnosti 1.03 sme navrhli umiestnenie polkruhového plátna s premietaním. Premietanie môže zahŕňať krátke edukačné videá a tiež rozšírenú realitu (AR). Napr. kamera sníma návštevníka, jeho obraz sa premieta na projekčné plátno, pričom v AR zmení jeho podobu na neandertálca, ktorý kopíruje pohyby návštevníka.

Osvetlenie

Pri navrhovaní dizajnu osvetlenia vitrín sme pracovali s aktuálnymi elektrickými rozvodmi. V prípade potreby, budú nové rozvody vedené mimo stien, bez nutnosti zásahov a to v dutinách za panelmi, ktoré boli na toto cielene ponechané. Zabezpečí sa tak neinvazívne povrchové vedenie inštalácií. Vo veľkorozmerných vitrínach je uvažované úsporné muzeálne spotlight osvetlenie inštalované na hornú dosku a vitríny na menšie exponáty sú osvetlené LED pásom. Osvetlenie je teplé biele 2800K, ktoré je vhodné na osvetľovanie muzeálnych priestorov. 

 

Ing. arch. Mgr. art. Ivana Naďová
Mgr. art. Ivana Palušová
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím