Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
01 Východiskový stav
Západoslovenské múzeum sídli v priestoroch bývalého klariského kláštora v Trnave. Expozícia archeológie „Najstaršie dejiny“ je navrhovaná na druhom poschodí, v priestoroch súčasnej expozície. Klenbový priestor v minulosti slúžil ako kláštorné cely, ktoré boli prepojené. Dispozičné riešenie pozostáva z enfilády 7 samostatných miestností. V rámci návrhu bola zachovaná pôvodná dispozícia, bez stavebných a búracích zásahov, s ohľadom na status NKP a tiež bezbariérovosť.
02 Filozofia návrhu
Po vstupe do expozície sa návštevník nachádza v hlavnej miestnosti zameranej na tému “Čo je archeológia?”. Dominantným prvkom miestnosti je graficky spracovaná časová os, ktorá je zakomponovaná do interaktívneho modulu, nachádzajúceho sa po pravej strane od vstupu. Návštevník sa pomocou interaktívnych technológií (premietanie na model knihy a zvuková stopa) dozvedá o každom historickom období od paleolitu až po súčasnosť, pričom v závere časovej osi sa nachádza interaktívne pieskovisko. Projektor premieta na piesok obraz archeologického náleziska, ktoré sa v reálnom čase mení podľa toho ako piesok návštevník presúva. Keď odhrniete piesok, odhalia sa rôzne artefakty. Ďalšími okruhmi expozície následne návštevníka sprevádza zjednodušená forma časovej osi umiestnená ako podlažný grafický prvok. Jednotlivé body časovej osi v každej miestnosti vyúsťujú pri hlavnom informačnom paneli daného obdobia.
Zatemnenie okien
Autori v návrhu rešpektovali požiadavku zadávateľa na prácu so svetlom v rámci zatemneného priestoru. Pridané boli zatemňovacie prvky navrhnuté z plátna umiestneného v subtílnom pevnom ráme. Navrhujeme ich kotviť do obvodovej steny s možnosťou otvárania a prístupu k oknu a vykurovacím telesám.
Systémy vystavovania
Využitím predsadeného reverzibilného systému vitrín a panelov bol dosiahnutý zjednotený rukopis celej expozície. Panely a vitríny boli navrhnuté ako modulové, čo zníži náklady na ich výrobu a zároveň to má v interiéri zjednocujúci charakter. Zbierkové predmety sú uložené v 3 typoch vitrín - stolová vitrína na najmenšie exponáty, vitríny hĺbky 300 mm po stranách portálu na stredne veľké exponáty (na obrázku vpravo) a vitrína na veľké exponáty s kaskádovým uložením.
V každej miestnosti sa nachádza dostatok vitrín vzhľadom v prezentovanému časovému obdobiu. V miestnostiach, kde je prezentované iba 1 časové obdobie, bolo možné doplniť okrem vitrín aj napr. premietanie, alebo oddychovú zónu so sedením.
Prvky použité na vystavovanie:
Vitríny na stredne veľké exponáty
Podkladový panel vitrín je v miestach predpokladaného uloženia exponátov perforovaný za účelom jednoduchej a variabilnej inštalácie artefaktov v súlade s výnosom MKSR o odbornom uložení zbierkových predmetov. Pri inštalácii je vďaka tomuto riešeniu odborníkom ponechaná voľnosť pri ich rozmiestňovaní – nie sú obmedzovaní vopred pripraveným rozložením. Vitríny sú navrhované s drážkou na osadenie skla. Jednotlivé exponáty sú od seba vizuálne oddelené krížikom modrej farby. Tento tvar odkazuje na jeden zo spôsobov označovania archeologického náleziska formou vymedzenia štvorcových plôch. Štylizáciou tvaru mriežky vznikol grafický prvok krížik. V návrhu je využitý na informačných paneloch, vo vitrínach a tiež na časovej osi.
Vitríny na veľké exponáty
Veľkorozmerné vitríny vytvárajú expozičný pás v pozdĺžnom smere riešeného priestoru. Budú v nich umiestnené tie najväčšie exponáty. Vitríny sú prachotesne uzatvorené a osvetlené úsporným muzeálnym osvetlením.
Panely
V návrhu sú využité 3 typy plných panelov v šírke 800 a 400 mm (grafické, informačné, haptické). Panely, ktoré priamo nenadväzujú na časovú os je možné ľubovoľne zamieňať, napr. pridať informačný panel namiesto grafického a pod.
Centrálne prvky
Každej zo zón dispozične dominuje centrálny prvok (hrob, stolová vitrína alebo sedenie). Každý exponát je vnímaný ako šperk, ktorý potrebuje vhodný rámec na to, aby naplno vynikla jeho jedinečnosť, detail a autenticita. Expozičné vitríny a centrálne prvky v základných geometrických formách nekonkurujú samotným exponátom, ale nechávajú ich vyniknúť. Hrobové miesta a stolové vitríny sú uzatvorené antireflexným bezpečnostným sklom.
Farebnosť a materialita
Pre vložený mobiliár a odsadené panely bola zvolená kombinácia dvoch farieb modrej a pieskovej. Tieto farby odkazujú na vizuálnu identitu mesta. Piesková farba zároveň v sebe nesie odkaz na prácu archeológov v teréne a spája sa s prírodnými materiálmi ako je hlina, piesok, kameň.
Modrou farbou boli zvýraznené prvky ako enfiláda, časová os, centrálne prvky, grafický zjednocujúci prvok - krížik a grafika. Povrchová úprava stien a podlaha ostala zachovaná v pôvodnom stave.
Interakcia
Interaktívny modul
V miestnosti 1.01 je umiestnený interaktívny modul. Vo vrchnej časti modulu sú uložené projektory s krátkou projekčnou vzdialenosťou, so senzorom reagujúcim na mávnutie ruky. Pri časovej osi sa nachádza tlačidlo, ktorým sa spustí sprievodná zvuková stopa. Modul je obohatený o interaktívne pieskovisko. To si vyžaduje využitie samostatného PC, uloženého v spodnej časti modulu za otvárateľným panelom.
Interaktívne panely
Premietanie na plátno
V miestnosti 1.03 sme navrhli umiestnenie polkruhového plátna s premietaním. Premietanie môže zahŕňať krátke edukačné videá a tiež rozšírenú realitu (AR). Napr. kamera sníma návštevníka, jeho obraz sa premieta na projekčné plátno, pričom v AR zmení jeho podobu na neandertálca, ktorý kopíruje pohyby návštevníka.
Osvetlenie
Pri navrhovaní dizajnu osvetlenia vitrín sme pracovali s aktuálnymi elektrickými rozvodmi. V prípade potreby, budú nové rozvody vedené mimo stien, bez nutnosti zásahov a to v dutinách za panelmi, ktoré boli na toto cielene ponechané. Zabezpečí sa tak neinvazívne povrchové vedenie inštalácií. Vo veľkorozmerných vitrínach je uvažované úsporné muzeálne spotlight osvetlenie inštalované na hornú dosku a vitríny na menšie exponáty sú osvetlené LED pásom. Osvetlenie je teplé biele 2800K, ktoré je vhodné na osvetľovanie muzeálnych priestorov.