Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Západoslovenské múzeum v Trnave vyhlásilo v marci verejnú anonymnú jednokolovú architektonickú súťaž návrhov na projektovú dokumentáciu archeologickej expozície. Účelom súťaže bol výber dodávateľa, ktorý predloží optimálny návrh expozície Najstaršie dejiny pre ZSM, ktoré sídli v priestoroch bývalého klariského kláštora v Trnave.
Klenbový priestor na druhom poschodí, ktorý je vyhradený pre novú archeologickú expozíciu v minulosti slúžil ako prepojené kláštorné cely. Dôležitým faktorom pri výbere víťazného návrhu bola flexibilita návrhu, ktorého výsledná podoba bude závisieť od miery podporenia projektu zo strany FPU.
Do súťaže predložili svoje návrhy štyri autorské kolektívy.
Porota v zložení: Andrej Sabov, Lucia Duchoňová, Martin Hrubala, Peter Purdeš, Radoslav Čambal, Peter Kadlic a Adrián Kobetič rozhodla na zasadnutí koncom apríla o výsledkoch súťaže nasledovne:
1. cena (3000 €) - Súťažný návrh č. 3: Ing. Arch. Ivan Kanich, Bratislava-Rača
Autorský kolektív: Ing. arch. Tomáš Danko, Ing. arch. Natália Marková, Ing. arch. Ivana Fabiánová, Ing. arch. Ivan Kanich
Hodnotenie poroty:
Pozitíva
Negatíva
Návrh č. 3 sa prezentuje nespornou kvalitou konceptu, vidno za ním prácu skúseného architekta a vysokú mieru rozpracovanosti do detailov. Autor rešpektoval požiadavky zadávateľa na zatemnenie priestoru a prácu so svetlom, avšak nie na prehnanej úrovni, vďaka čomu nezaniká pôvodná architektúra miestností. Farebná kombinácia pôsobí príjemne, ale treba zvážiť odtieň modrej a hnedej farby tak, aby zbierkové predmety nesplynuli s pozadím. Časová os integrovaná do podlahy pôsobí elegantne tak spôsobom umiestnenia, ako aj zvoleným materiálom. Veľmi dobre pôsobí kaskádovitý výstavný mobiliár, ktorý dáva priestor kreatívnemu vystaveniu kolekcie zbierkových predmetov. Vhodné je i riešenie sedenia pre návštevníkov ako priestor pre oddych, zastavenie sa či štúdium. Jeho pohyblivosť umožňuje variantné riešenia v expozícii. Zvolené tvary, farby, materiály aj umiestnenie výstavného a oddychového mobiliáru pôsobia veľmi sviežo. Každá miestnosť má samostatnú atmosféru, ktorá sa neopakuje a divákovi prináša vždy niečo nové. Negatívom návrhu je pozmenené radenie tematických okruhov oproti podkladom v librete, resp. spojenie a kumulovanie podobných okruhov do jednej miestnosti/priestoru. Autor expozície a libreta si zvolil inú chronológiu, ktorá rešpektuje následnosť v okruhu, nie okruh v rámci miestností. Návrh pôsobí, že prezentácii zbierkových predmetov je venovaný menší priestor na úkor digitálnych technológií, tento pomer treba dodatočne vyregulovať. Absencia figurín s rekonštrukciou dobových odevov je nahradená digitálnymi technológiami, čo neumožňuje návštevníkovi vnímať rôznosť materiálov. Tam, kde je to možné, chce autor scenára uprednostniť reálny predmet, nie jeho obraz.
Odporúčania:
Porota odporúča rozšíriť priestor pre prezentáciu reálnych zbierkových predmetov aj za cenu menšieho počtu digitálnych prvkov. Zároveň odporúča nahradenie digitálnej prezentácie odevu reálnou rekonštrukciou na figurínach. Treba zvážiť odtiene navrhovanej farebnosti (modrá a hnedá) mobiliáru vo vzťahu k zbierkovým predmetom.
2. cena (2000 €) - Súťažný návrh č. 4: Mgr. Jaroslav Pavle, živnosť
Hodnotenie poroty:
Pozitíva
Negatíva
Návrh č. 4 zohľadnil požiadavky zadávateľa na dostatok priestoru pre vystavenie zbierkových predmetov, ponúkol veľkú flexibilitu pri inštalácii predmetov a umiestňovaní v priestore. Autor zároveň rešpektoval požiadavky zadávateľa na zatemnenie priestoru a prácu so svetlom. Zaujímavým prvkom sú bočné digitálne panely v každom tematickom okruhu, ktoré obsahujú prvotnú informáciu pre návštevníka a ďalšie digitálne technológie, ktoré sa uplatňujú v zdravej miere. Pútavé je umiestnenie prezentácie hrobov do podlahy priestoru, ktoré pôsobí „in situ“ a umocňuje atmosféru. Úvodný priestor s prezentovaným náleziskom s praktickou ukážkou výskumu vhodne približuje návštevníkovi prácu archeológa. Návrh na mobiliár je otvorený a ponúka zadávateľovi variabilitu pri prezentácii a inštalovaní. Negatívom návrhu je málo reálnych vizualizácii priestoru, poskytnuté skice nedokážu úplne priblížiť výsledok. Návrh prezentuje skôr konzervatívny výstavný mobiliár: tradičný materiál (sklo a mosadz), mobiliár pripomínajúci klasické vitríny. Rozmerné sklá môžu komplikovať manipuláciu s mobiliárom a zbierkovými predmetmi v ňom. Opakujúca sa schéma po miestnostiach môže na návštevníka pôsobiť jednotvárne a znižovať jeho záujem. Návrh celkovo absentuje invenčnosť riešenia výstavného mobiliáru. Potrebné stavebné zásahy môžu byť v realite náročnejšie i vzhľadom na historickú budovu a nepredvídané komplikácie v hmote jej stien. Niektoré navrhnuté audiovizuálne riešenia môžu pôsobiť samoúčelne a prvoplánovo.
3. cena (1000 €) - Súťažný návrh č. 1: SUGAAR & SUGAAR s.r.o., Kláštor pod Znievom
Hodnotenie poroty:
Pozitíva
Negatíva
Návrh č. 1 je premyslený a architektonicky prepracovaný návrh, ktorý pôsobí esteticky veľmi príjemne. Priestor je vzdušný, ľahko čitateľný a uchopiteľný. Vhodne integrované sú tiež haptické prvky. Každá z miestností je spracovaná samostatne, tvorí vlastný celok. Farebne oddelené prechody medzi jednotlivými miestnosťami pôsobia ako „časové“ brány medzi jednotlivými obdobiami, ktoré sú tak jasne oddelené.
Návrh obsahuje pomerne málo miesta pre zbierkové predmety, ktoré sú nosnou časťou expozície. Namiesto toho sa sústreďuje na digitálne technológie, ktoré môžu pôsobiť niekedy až rušivo. Autor v návrhu nerešpektoval požiadavku zadávateľa na prácu so svetlom v rámci zatemneného priestoru – miestnosti sú presvetlené. S použitím svetlých farieb pôsobí sterilne, čím evokuje skôr prostredie „laboratória“. Návštevníkovi tak dostatočne nepriblíži prácu archeológa, ktorá je pomerne špinavá. Návrh by vyžadoval príliš veľa úprav.
4. miesto - Súťažný návrh č. 2: Atelier Tóth, s.r.o., Bratislava
Hodnotenie poroty:
Pozitíva
Negatíva
Ako pozitívum návrhu č. 2 môžeme hodnotiť zjavnú inšpiráciu kláštornými kryptami a architektúrou kláštorného podzemia, ktorá zvýrazňuje históriu hlavnej budovy ZsM ako bývalého kláštora klarisiek. Návrh je dizajnérsky prepracovaný, architektonicky však pôsobí ťažkopádne a monotónne. Plusom je detailne premyslená a spracovaná typografia k expozícii.
Návrh obsahuje príliš málo miesta na uloženie rôznorodých a veľkostne rôznych zbierkových predmetov. Orientuje sa skôr na digitálne technológie, vystavené solitéry pôsobia ako doplnok, nie ako nosný prvok expozície. Navrhnutý výstavný mobiliár nie je vhodný na prezentáciu archeologických nálezov ani z hľadiska farebnosti, ani z hľadiska počtu. Ťažká hmota výstavného mobiliáru zároveň zmenšuje už tak dosť obmedzený výstavný priestor. Miestnosti pôsobia uniformne čo by mohlo postupne každou ďalšou podobnou miestnosťou znižovať pozornosť návštevníka. Autor nerešpektoval požiadavku v zadaní na celkové zatemnenie priestoru a prácu so svetlom. Výrazným negatívom návrhu je vertikálna prezentácia hrobov, ktorá je nielen neprirodzená ale navyše by bola i zložitá (uchytenie veľkého počtu drobných pozostatkov na vertikálnom podklade).
Zápisnica: