Advertorial

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Výsledky súťaže Expozícia Najstaršie dejiny - Západoslovenské múzeum v Trnave

Zvíťazil návrh Tomáša Danka, Natálie Markovej, Ivany Fabiánovej a Ivana Kanicha.
Súťaže
Red 309.05.2025
6720+25
Výsledky súťaže Expozícia Najstaršie dejiny - Západoslovenské múzeum v Trnave

Západoslovenské múzeum v Trnave vyhlásilo v marci verejnú anonymnú jednokolovú architektonickú súťaž návrhov na projektovú dokumentáciu archeologickej expozície. Účelom súťaže bol výber dodávateľa, ktorý predloží optimálny návrh expozície Najstaršie dejiny pre ZSM, ktoré sídli v priestoroch bývalého klariského kláštora v Trnave

Klenbový priestor na druhom poschodí, ktorý je vyhradený pre novú archeologickú expozíciu v minulosti slúžil ako prepojené kláštorné cely. Dôležitým faktorom pri výbere víťazného návrhu bola flexibilita návrhu, ktorého výsledná podoba bude závisieť od miery podporenia projektu zo strany FPU.

Do súťaže predložili svoje návrhy štyri autorské kolektívy. 

Porota v zložení: Andrej Sabov, Lucia Duchoňová, Martin Hrubala, Peter Purdeš, Radoslav Čambal, Peter Kadlic a Adrián Kobetič rozhodla na zasadnutí koncom apríla o výsledkoch súťaže nasledovne:

 

1. cena (3000 €) - Súťažný návrh č. 3: Ing. Arch. Ivan Kanich, Bratislava-Rača
Autorský kolektív: Ing. arch. Tomáš Danko, Ing. arch. Natália Marková, Ing. arch. Ivana Fabiánová, Ing. arch. Ivan Kanich

Hodnotenie poroty:

Pozitíva 

  • Kvalitný koncept, detailné rozpracovanie 
  • Rešpektuje požiadavku zatemnenia a prácu so svetlom, pričom nezaniká architektúra niekdajšieho kláštorného priestoru 
  • Návrh pracuje s príjemnou farebnou kombináciou, je však potrebné zjemniť tmavé  odtiene, aby nezanikli vystavené predmety  
  • Vhodná realizácia časovej osi na podlahe, jej spôsob aj materiál 
  • Kaskádový prezentačný priestor je vhodný na konkrétny spôsob vystavenia kolekcie  predmetov 
  • Návrh neopomenul oddychový priestor pre návštevníka, sedenie je možné  premiestňovať a prispôsobiť programu 
  • Sklony, schodky, výrezy
  • Ponúka dostatok interaktivity (haptika, sluchátka, obrazovky), je možnosť ju dokonca  i redukovať 
  • Detailnosť rozpracovania po miestnostiach 
  • Vhodné materiálové riešenie a samostatný koncept každej z miestností, rozvrhnutie  mobiliáru sa neopakuje 
  • Vyniknutie pôvodnej architektúry 

Negatíva 

  • Zmena časového radenia okruhov oproti libretu 
  • Absencia figurín, nahradenie digitálnymi technológiami 
  • Napriek prepracovanosti ponúka čiastočne nedostačujúci priestor pre prezentáciu  reálnych zbierkových predmetov 

Návrh č. 3 sa prezentuje nespornou kvalitou konceptu, vidno za ním prácu skúseného  architekta a vysokú mieru rozpracovanosti do detailov. Autor rešpektoval požiadavky  zadávateľa na zatemnenie priestoru a prácu so svetlom, avšak nie na prehnanej úrovni,  vďaka čomu nezaniká pôvodná architektúra miestností. Farebná kombinácia pôsobí  príjemne, ale treba zvážiť odtieň modrej a hnedej farby tak, aby zbierkové predmety  nesplynuli s pozadím. Časová os integrovaná do podlahy pôsobí elegantne tak spôsobom  umiestnenia, ako aj zvoleným materiálom. Veľmi dobre pôsobí kaskádovitý výstavný  mobiliár, ktorý dáva priestor kreatívnemu vystaveniu kolekcie zbierkových predmetov.  Vhodné je i riešenie sedenia pre návštevníkov ako priestor pre oddych, zastavenie sa  či štúdium. Jeho pohyblivosť umožňuje variantné riešenia v expozícii. Zvolené tvary, farby,  materiály aj umiestnenie výstavného a oddychového mobiliáru pôsobia veľmi sviežo. Každá  miestnosť má samostatnú atmosféru, ktorá sa neopakuje a divákovi prináša vždy niečo nové.  Negatívom návrhu je pozmenené radenie tematických okruhov oproti podkladom v librete,  resp. spojenie a kumulovanie podobných okruhov do jednej miestnosti/priestoru. Autor  expozície a libreta si zvolil inú chronológiu, ktorá rešpektuje následnosť v okruhu, nie okruh  v rámci miestností. Návrh pôsobí, že prezentácii zbierkových predmetov je venovaný menší  priestor na úkor digitálnych technológií, tento pomer treba dodatočne vyregulovať. Absencia  figurín s rekonštrukciou dobových odevov je nahradená digitálnymi technológiami, čo  neumožňuje návštevníkovi vnímať rôznosť materiálov. Tam, kde je to možné, chce autor  scenára uprednostniť reálny predmet, nie jeho obraz. 

Odporúčania:

Porota odporúča rozšíriť priestor pre prezentáciu reálnych zbierkových  predmetov aj za cenu menšieho počtu digitálnych prvkov. Zároveň odporúča nahradenie  digitálnej prezentácie odevu reálnou rekonštrukciou na figurínach. Treba zvážiť odtiene  navrhovanej farebnosti (modrá a hnedá) mobiliáru vo vzťahu k zbierkovým predmetom.

 

2. cena (2000 €) - Súťažný návrh č. 4: Mgr. Jaroslav Pavle, živnosť

Hodnotenie poroty:

Pozitíva 

  • Rešpektoval požiadavky na prácu so svetlom a zatemnenia miestností - Ponúka dostatok priestoru na vystavenie predmetov
  • Zabezpečuje flexibilitu v inštalácii predmetov 
  • Bočné panely s digitálnou informáciou 
  • Riešenie uloženia hrobov do zdvihnutej podlahy je z ponúkaných návrhov asi  najvhodnejšie 
  • Návrh ponúka variabilitu pre inštaláciu a ďalšie dopracovanie 
  • Negatíva 
  • Kreslené skice nedokážu priblížiť výsledok tak, ako vizualizácia 

Negatíva

  • Konzervatívny prístup jednotvárneho mobiliáru, tradičné materiály: sklo a mosadz - Mohutné sklá komplikujú otváranie a prístup do vitrín 
  • Rovnako pôsobiaci mobiliár v každej miestnosti, málo invencie 
  • Potreba stavebných zásahov do priestorov 
  • Konvenčnosť návrhu, uniformita, jednotvárnosť 
  • Prvoplánovosť vo využití audio-vizuálnych prvkov 

Návrh č. 4 zohľadnil požiadavky zadávateľa na dostatok priestoru pre vystavenie zbierkových  predmetov, ponúkol veľkú flexibilitu pri inštalácii predmetov a umiestňovaní v priestore.  Autor zároveň rešpektoval požiadavky zadávateľa na zatemnenie priestoru a prácu so  svetlom. Zaujímavým prvkom sú bočné digitálne panely v každom tematickom okruhu, ktoré  obsahujú prvotnú informáciu pre návštevníka a ďalšie digitálne technológie, ktoré sa  uplatňujú v zdravej miere. Pútavé je umiestnenie prezentácie hrobov do podlahy priestoru,  ktoré pôsobí „in situ“ a umocňuje atmosféru. Úvodný priestor s prezentovaným náleziskom  s praktickou ukážkou výskumu vhodne približuje návštevníkovi prácu archeológa. Návrh na  mobiliár je otvorený a ponúka zadávateľovi variabilitu pri prezentácii a inštalovaní.  Negatívom návrhu je málo reálnych vizualizácii priestoru, poskytnuté skice nedokážu úplne  priblížiť výsledok. Návrh prezentuje skôr konzervatívny výstavný mobiliár: tradičný materiál  (sklo a mosadz), mobiliár pripomínajúci klasické vitríny. Rozmerné sklá môžu komplikovať  manipuláciu s mobiliárom a zbierkovými predmetmi v ňom. Opakujúca sa schéma po  miestnostiach môže na návštevníka pôsobiť jednotvárne a znižovať jeho záujem. Návrh  celkovo absentuje invenčnosť riešenia výstavného mobiliáru. Potrebné stavebné zásahy  môžu byť v realite náročnejšie i vzhľadom na historickú budovu a nepredvídané komplikácie  v hmote jej stien. Niektoré navrhnuté audiovizuálne riešenia môžu pôsobiť samoúčelne  a prvoplánovo. 

 

3. cena (1000 €) - Súťažný návrh č. 1: SUGAAR & SUGAAR s.r.o., Kláštor pod Znievom

Hodnotenie poroty:

Pozitíva 

  • Premyslený návrh, architektonicky prepracovaný 
  • Esteticky príjemný návrh 
  • Čitateľnosť, voľnosť priestoru, obsahuje haptické prvky 
  • Každá miestnosť je inak navrhnutá, neopakuje sa 
  • Náznak časovej brány - vidieť prechod medzi obdobiami prechodom cez miestnosti 

Negatíva 

  • Návrh nerešpektoval požiadavku na prácu so svetlom v rámci zatemnených  miestností (prekrytie okien) 
  • Málo miesta na predmety, sústredenie na digitálne technológie 
  • Veľa podnetov na dopracovanie 
  • Bledé odtiene miestností a mobiliára pôsobia sterilne (archeológia je predovšetkým  práca v zemi), takáto prezentácia archeologických predmetov pôsobí neprirodzene 

Návrh č. 1 je premyslený a architektonicky prepracovaný návrh, ktorý pôsobí esteticky veľmi  príjemne. Priestor je vzdušný, ľahko čitateľný a uchopiteľný. Vhodne integrované sú tiež  haptické prvky. Každá z miestností je spracovaná samostatne, tvorí vlastný celok. Farebne  oddelené prechody medzi jednotlivými miestnosťami pôsobia ako „časové“ brány medzi  jednotlivými obdobiami, ktoré sú tak jasne oddelené.  

Návrh obsahuje pomerne málo miesta pre zbierkové predmety, ktoré sú nosnou časťou  expozície. Namiesto toho sa sústreďuje na digitálne technológie, ktoré môžu pôsobiť niekedy  až rušivo. Autor v návrhu nerešpektoval požiadavku zadávateľa na prácu so svetlom v rámci  zatemneného priestoru – miestnosti sú presvetlené. S použitím svetlých farieb pôsobí  sterilne, čím evokuje skôr prostredie „laboratória“. Návštevníkovi tak dostatočne nepriblíži  prácu archeológa, ktorá je pomerne špinavá. Návrh by vyžadoval príliš veľa úprav.  

 

4. miesto - Súťažný návrh č. 2: Atelier Tóth, s.r.o., Bratislava 

Hodnotenie poroty:

Pozitíva 

  • Inšpirácia kláštornými interiérmi 
  • Dizajnérsky prepracovaný návrh, no architektonicky nie 
  • Prepracovaná typografia 

Negatíva 

  • Návrh nerešpektoval požiadavku na prácu so svetlom 
  • Ponúka obmedzený (presne vymedzený) priestor na predmety 
  • Sústredil sa na digitálne technológie 
  • Evokuje katakomby, archeológia sa nezaoberá len spôsobom pochovávania
  • Navrhnutý výstavný mobiliár je málo vhodný na prezentáciu archeologických  predmetov (ktoré boli v podkladoch priložené) 
  • Mobiliár je ťažkopádny a tmavý, farebnosť predmetov (hlina, kovy a pod.) je  podobná, chýba kontrast pozadia a predmetov 
  • Mobiliár sa obmedzuje na presný počet predmetov v otvoroch 
  • Konštrukcia je ťažkopádna a opticky ešte viac zmenšuje už i tak obmedzený priestor - Opakovanie modulov v miestnostiach robia expozíciu monotónnou - Hroby nemôžu byť vertikálne prezentované tak, ako je to navrhnuté 

Ako pozitívum návrhu č. 2 môžeme hodnotiť zjavnú inšpiráciu kláštornými kryptami a  architektúrou kláštorného podzemia, ktorá zvýrazňuje históriu hlavnej budovy ZsM ako  bývalého kláštora klarisiek. Návrh je dizajnérsky prepracovaný, architektonicky však pôsobí  ťažkopádne a monotónne. Plusom je detailne premyslená a spracovaná typografia k  expozícii. 

Návrh obsahuje príliš málo miesta na uloženie rôznorodých a veľkostne rôznych zbierkových  predmetov. Orientuje sa skôr na digitálne technológie, vystavené solitéry pôsobia ako  doplnok, nie ako nosný prvok expozície. Navrhnutý výstavný mobiliár nie je vhodný na  prezentáciu archeologických nálezov ani z hľadiska farebnosti, ani z hľadiska počtu. Ťažká  hmota výstavného mobiliáru zároveň zmenšuje už tak dosť obmedzený výstavný priestor.  Miestnosti pôsobia uniformne čo by mohlo postupne každou ďalšou podobnou miestnosťou  znižovať pozornosť návštevníka. Autor nerešpektoval požiadavku v zadaní na celkové  zatemnenie priestoru a prácu so svetlom. Výrazným negatívom návrhu je vertikálna  prezentácia hrobov, ktorá je nielen neprirodzená ale navyše by bola i zložitá (uchytenie  veľkého počtu drobných pozostatkov na vertikálnom podklade).  

 

Zápisnica:

Súvisiace články

Vložené
9. máj 2025
0
672
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím