Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Považské múzeum vyhlásilo v septembri verejnú projektovú dvojetapovú architektonicko-výtvarnú súťaž Nová stála expozícia v Budatínskom hrade - Dejiny Budatínskeho hradu a dejiny mesta Žiliny.
V priestoroch tretieho nadzemného podlažia a vo veži Budatínskeho hradu plánuje Považské múzeum vytvoriť novú expozíciu, ktorá pomocou moderných spôsobov prezentácie prinesie verejnosti najnovšie informácie o dejinách Budatínskeho hradu a mesta Žiliny. Účelom súťaže bolo nájsť taký návrh, ktorý spomedzi predložených návrhov najlepšie rieši požiadavky súťažného zadania.
Do súťaže sa prihlásilo 8 účastníkov. Na základe hodnotenia predloženého portfólia referenčných projektov porota rozhodla, že do 2. etapy súťaže postúpili traja uchádzači, ktorí vypracovali architektonicko-výtvarné návrhy expozície: Ateliér Masár s.r.o., HŠA s.r.o. a kolektív Ing. arch. The Anh Dang, Ing. arch. Lucia Višváderová. Hodnotiaca komisia konštatovala, že ani jeden z predložených súťažných návrhov neprekročil rámec súčasných štandardov kladených na návrhy expozícií.
Porota v zložení: Marcel Benčík, Pavel Choma, Ľubica Brunová, Michal Jurecký, Andrea Slaná, Lucia Streďanská a Peter Šimko rozhodla o výsledkoch nasledovne:
1. miesto: Ing. arch. The Anh Dang, Ing.arch. Lucia Višváderová
Režijná odmena za návrh: 2 000 €
Komentár poroty:
Kolektív autorov predstavil návrh, ktorý bol pripravený najkomplexnejšie a to nielen z formálneho hľadiska, ale najmä zodpovedným a analytickým prístupom k obsahu expozície a priestorovej charakteristike zložitého a komplexného výstavného environmentu. Dostatočnú pozornosť autori venovali aj možným scenárom riešenia konkrétnych inštalačných situácií a ich variabilite s ohľadom na vystavované exponáty a dostupnosť vnímania a čítania informácií, či výtvarnej formulácii komunikácie inštalácie so špecifickými, či výraznými kvalitami samotného priestoru. I napriek vizuálnej ne-artikulácii deklarovali integráciu fyzickej expozície a jej interaktívnych vrstiev. Porota ale zároveň zhodnotila, že predložený návrh je veľmi robustný a prekvapivo aj konzervatívny, čo bolo snáď dôsledkom prílišného rešpektu k zadaniu. Víťazom odporúčajú nebáť sa rozvinúť ich schopnosť chápania vystavovaného obsahu, pokročilejšieho používania analytických nástrojov a porozumenia výstavných priestorov do odvážnejšej adaptácie navrhnutého riešenia reflektujúceho súčasné chápanie výstavného dizajnu a jeho role. Porota očakáva dynamické mnohovrstevné využitie tvorivého potenciálu autorov, prekvapivé riešenia a záujem o dramaturgickú dynamiku a kontextualitu riešenej expozície.
Súťažné panely:
Vizualizácie:
2. miesto: Ateliér Masár s. r. o.
Autori: Mgr. art. Peter Masár, Mgr. art. Dušan Veverka, Ing. arch. Dominika Szabová
Režijná odmena za návrh: 2 000 €
Komentár poroty:
Autori vo svojom návrhu pracovali s charakteristickým gestom vychádzajúcim z priestorových špecifík Budatínskeho hradu. V koncepčnej rovine sa zamerali na extrakciu a symbolickú transpozíciu okenných a dverných otvorov, či iných historických ník, ktoré by v expozícii slúžili ako plošné či priestorové platformy pre vizuálne a textové informácie, či nosiče exponátov. To v náznakoch aj demonštrovali, aj keď treba povedať, že nie príliš obratne. Zaujímavejším dôsledkom tejto manipulácie bola potenciálna schopnosť modelovať novú vrstvu priestorových intervencií, ktoré sa v prezentácii tiež ilustratívne objavili. Porota ocenila koncepčnosť prístupu a „totálnosť“ návrhu, avšak zároveň zhodnotila, že prezentované aplikácie pôvodného autorského zámeru boli nejasné, schematické a minimálne rozpracované do zrozumiteľne formulovanej stratégie, či možných postupov. Rovnako aj reflexia spracovávaného obsahu sa zúžila na základnú diferenciáciu dvoch paralelných expozičných línií, ktorá však nebola v predloženom návrhu dostatočne zrejmá.
Súťažné panely:
Vizualizácie:
3. miesto: HŠA s. r. o.
Autori: Ing. arch. Martin Šešo, Ing. arch. Matej Honíšek
Režijná odmena za návrh: 2 000 €
Komentár poroty:
Autori pristúpili ku generickému a schematickému riešeniu, ktoré priamo nereflektuje jedinečnosť Budatínskeho hradu a obsahu expozície a systém je možné univerzálne aplikovať pre akúkoľvek výstavu, či veľtrh. Interakciu s expozičnými priestormi a s možnými vystavenými exponátmi autori zúžili na prevádzkový potenciál mriežky s možnými (no stále základnými a obvyklými) expozičnými situáciami jej horizontálnych a vertikálnych využití. Snaha o vytvorenie autonómnej výstavnej štruktúry je pozitívna, no autorom sa nepodarilo systém adaptovať do zložitých a heterogénnych priestorových vzťahov. Naopak, možnosť interakcie eliminovali ortodoxným prístupom k tvorbe mriežky (štruktúry) bez naznačenia jej individualizácie pre riešenú expozíciu a jej jednotlivé časti a schopnosti ju v prekvapivých momentoch poprieť, nabúrať alebo nerešpektovať.
Súťažné panely:
Vizualizácie:
Zápisnica z hodnotiaceho zasadnutia poroty v 2.etape súťaže: