Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Výsledky súťaže: Miklušova väznica - súťaž návrhov na novú expozíciu

Zvíťazil návrh Simony Fischerovej, Juraja Izraela a Ivony Chmelovej.
Súťaže
Red 303.11.2023
22540+87
Výsledky súťaže: Miklušova väznica - súťaž návrhov na novú expozíciu

Východoslovenské múzeum v Košiciach vyhlásilo v júni 2023 verejnú anonymnú jednoetapovú architektonickú súťaž s cieľom nájsť najlepšie riešenie pre novú expozíciu Miklušovej väznice a  sprístupniť históriu väzenstva a súdnictva v meste Košice širokej verejnosti.

Klasické exponáty vo vitrínach majú doplniť multimediálne inštalácie, atraktívne pre všetky vekové kategórie. Architekti riešili tiež sprístupnenie priestoru a zbierkových predmetov návštevníkom so zdravotným znevýhodnením a prepojenie s existujúcou expozíciou v Objekte.

Do súťaže bolo odovzdaných 8 súťažných návrhov prostredníctvom systému EVO. Ďalšie 2 súťažné návrhy, ktoré boli odovzdané iným spôsobom, neboli hodnotené. 

Odborná porota v zložení: Dorota Kenderová (riaditeľka Východoslovenskej galérie), autorizovaní architekti Martin Drahovský, Anton Reitzner, Tomáš Boroš a Radoslav Jankovič, a za múzeum historik a kurátor expozície Miklušovej väznice Richard Papáč, riaditeľ VSM Dominik Béreš a vedúci Historického odboru VSM Martin Jarinkovič, zasadla v polovici októbra. Hlasovanie členov poroty určilo ako víťazný návrh Simony Fisherovej, Juraja Izraela a Ivony Chmelovej.

 

Výsledné poradie súťažných návrhov:

1. miesto - návrh č. 5 - Studio BRUT
Autori: Ing. arch. Simona Fischerová, Ing. arch. Juraj Izrael, Ing. arch. Ivona Chmelová
Odmena: 2 400 €

Komentár poroty:

Návrh bol najviac prepracovaný a porota ocenila reverzibilnosť a flexibilitu návrhu. Návrh používa jednoznačný autorský zjednocujúci rukopis celej expozície, svojím systémovým umiestnením informačných panelov, rozložením informácií textových a prezentáciou zbierkových predmetov, aj svojou farebnosťou. Riešenie hlavných priestorov - mučiareň nedelí na “divácku” a “výkonnú” zónu, čím sa divák dostáva priamo do deja. Konkrétny výber predmetov a ich doplnenie je potrebné riešiť s kustódom múzea. Pozitívum návrhu je jeho vyváženosť. Minimalistická popisnosť je jasne situovaná - jej doplnenie bude predmetom ďalšej spolupráce. Grafické riešenie – je presvedčivé, zásah neinvazívny - rozsah prvkov primeraný a schopný dopracovania v spolupráci s kustódom múzea. 

Odporúčanie hodnotiacej poroty:

Pre osvetlenie priestorov je potrebné zosúladenie s návrhom RP. V kuchyni na 1. NP je potrebné zosúladenie technického riešenia z RP s výtvarným návrhom expozície. Zároveň kuchyňu odporúčame prepracovať tak, aby v čo najväčšej miere reflektovala bývalý stav a vedeli si ju predstaviť rôznorodé cieľové skupiny návštevníkov. Pri realizácii bude potrebná redukcia architektonických prvkov v mučiarni tak, aby bola čo najviac zachovaná autenticita daného priestoru. 

Súťažné panely:

Vizualizácie:


2. miesto - návrh č. 2 - Ing. arch. Lukáš VALENČIN
Odmena: 1 800 €

Komentár poroty:

Návrh rieši veľmi podrobne a do hĺbky expozíciu, trasovanie návštevníkov a v pôdorysnej schéme i prvky zariadenia. Ide o architektonicky citlivé a čisté riešenie, čerpajúce maximum z pocitov a nálad, ktoré poskytuje stavba samotná. Pútavými vizualizáciami navodzuje atmosféru riešených priestorov, ale prináša málo inovatívneho a invenčného. Rušivo pôsobí použitá grafika navádzacích prvkov, množstvo informačných panelov v mučiarni, ako aj navrhnutý spôsob osvetlenia priestorov.

Súťažné panely:


3. miesto - návrh č. 3 - Jakub Tóth
Odmena: 1400 €

Komentár poroty:

Návrh bol najviac prepracovaný a porota ocenila reverzibilnosť a flexibilitu návrhu. Návrh používa jednoznačný autorský zjednocujúci rukopis celej expozície, svojím systémovým umiestnením informačných panelov, rozložením informácií textových a prezentáciou zbierkových predmetov, aj svojou farebnosťou. Riešenie hlavných priestorov - mučiareň nedelí na “divácku” a “výkonnú” zónu, čím sa divák dostáva priamo do deja. Konkrétny výber predmetov a ich doplnenie je potrebné riešiť s kustódom múzea. Pozitívum návrhu je jeho vyváženosť. Minimalistická popisnosť je jasne situovaná - jej doplnenie bude predmetom ďalšej spolupráce. Grafické riešenie - je presvedčivé, zásah neinvazívny - rozsah prvkov primeraný a schopný dopracovania v spolupráci s kustódom múzea. 

Odporúčanie poroty:

Pre osvetlenie priestorov je potrebné zosúladenie s návrhom RP. V kuchyni na 1. NP je potrebné zosúladenie technického riešenia z RP s výtvarným návrhom expozície. Zároveň kuchyňu odporúčame prepracovať tak, aby v čo najväčšej miere reflektovala bývalý stav a vedeli si ju predstaviť rôznorodé cieľové skupiny návštevníkov. Pri realizácii bude potrebná redukcia architektonických prvkov v mučiarni tak, aby bola čo najviac zachovaná autenticita daného priestoru. 

Súťažné panely:


4.-8. miesto - návrh č. 1 - Ing. arch. et Ing. Radka Leláková, Praha

Komentár poroty:

Návrh rieši novú expozíciu komplexne. Za pozitívum návrhu považuje porota celkovú racionalitu, či už v neinváznosti zásahov do interiéru, ale aj v zdravom odhadnutí nákladov na expozíciu. Návrh je však veľmi konzervatívny a neinovatívny. Celkový nepresvedčivý dojem podčiarkuje nedostatočne odprezentovaná vizuálna podoba návrhu a nevhodný návrh. Ako celok je návrh veľmi pragmatický, ale zároveň málo presvedčivý.

Súťažné panely:

 

4.-8. miesto - návrh č. 4 - Ing. Brigita Domiková, Rožňava

Komentár poroty:

Aj napriek snahe o čo najpoctivejšie naplnenie predpísaného libreta expozície pôsobí výsledný návrh veľmi sterilne. Kvôli bielym omietkam, ktoré autor navrhuje hlavne v pivničných priestoroch sa stráca pôvodná autenticita priestorov. Porota sa zhodla na tom, že navrhovaný expozičný mobiliár nedostatočne reflektuje silnú atmosféru existujúcich priestorov. Pôsobí veľmi neutrálne, akoby mohol stáť v akejkoľvek inej expozícií. Aj napriek týmto nedostatkom porota ocenila vysokú kvalitu spracovania návrhu a rovnako tak snahu o čo najdetailnejšie naplnenie predpísaného libreta.

Súťažné panely:

 

4.-8. miesto - návrh č. 6 - ABSURD STUDIO s.r.o., Ing. arch. Ivan Kulifaj

Komentár poroty:

Návrh je založený na použití digitálnych technológií pre prezentovanie obsahu expozície a možnej interaktivite s návštevníkom. Využíva zvukové efekty pre dotvorenie atmosféry. Tieto pozitívne a progresívne trendy prezentácie, však pri absencii reálnych predmetov narážajú na aplikačný limit funkčnosti a trvanlivosti, čo v prípade porúch radikálne znižuje vnímateľnosť obsahu. Použitie niektorých prvkov podporujúcich atmosféru (parostroj) vyznieva kontraproduktívne a aj zhoršuje klímu už zavlhnutých murív. Samotnému zariadeniu expozície predmetmi, chýba jednoznačný architektonický aj grafický identický rukopis. Predmety v dvoch hlavných riešených priestoroch sú použité nevhodne - mučiareň nepotrebuje mrežu a nenachádzala sa v nej gilotína, v kuchyni absentuje pôvodný kozub/krb a je nevhodne doplnená oceľovými kachľami, na mieste kde neexistuje komínový prieduch. V návrhu absentuje prezentácia použitia textových informácií - navrhovaný spôsob cortenovými panelmi nie je dokumentovaný aspoň v jednom prípade a vešanie z klenbových stropov je v rozpore so snahou o neinvazívny spôsob prezentácie - ktorý porota hodnotí kladne.

Súťažné panely:

 

4.-8. miesto - návrh č. 7 - Ing. Peter Šajgalík, Ing. arch. Martina Šajgalíková, Ing. arch. Michaela Lazorová, Polomka

Komentár poroty:

Je postavený na sterilnom a zjednocujúcom dizajne. Porota ocenila riešenie kuchyne. Replika pece, vystavenie zbierkových predmetov a práca so svetlom bola dotiahnutá. Dôraz bol kladený aj na vstupnú miestnosť, ktorej dizajn a atmosféra (opakujúca sa aj v ostatných miestnostiach) je však príliš univerzálna potláčajúca genius loci daného miesta. Navrhovaná cortenová podlaha s rôznymi výškami je nevhodná a v rozpore s užívateľskou prístupnosťou a bezpečnosťou pohybu a ochranou zdravia, nielen pre zraniteľnejšie cieľové skupiny návštevníkov. (seniori, deti, ľudia so zdravotným znevýhodnením) Návrh tiež počíta s vyčerpávajúcou textovou zložkou expozície, čo v rámci súčasných trendov stálych expozícií nie je žiadúce, podobne ako umiestňovanie textových panelov priamo na stredoveké steny. Za vyradenie: 5, proti: nikto, zdržal sa: nikto.

Súťažné panely:

 

4.-8. miesto - návrh č. 8 - Y100 architekti s.r.o., Ing. arch. Jana Štofan Styková, Banská Bystrica

Komentár poroty:

Najviac zo všetkých návrhov pracuje s hravosťou a imagináciou. V popise projektu sú slovne rozpracované jednotlivé miestnosti, avšak absentuje zjednocujúci rukopis a vizualizácie architektonického riešenia. V návrhu sú vizuálne rozpracované len vonkajšie a obslužné priestory na úkor tých, ktoré boli prioritné pre samotné zadanie a to mučiareň a kuchyňa.

Súťažné panely:

Projekt by mal byť zrealizovaný do troch rokov od uzatvorenia zmluvy s VSM, avšak osud novej expozície bude závisieť od viacerých externých faktorov, napríklad aj od získania zdrojov cezhraničnej spolupráce s Maďarskou republikou (SK-HU Interreg), prostredníctvom ktorých chce múzeum najprv komplexne zrekonštruovať nevyhovujúce priestory väznice, na ktorých sa už výrazne prejavil zub času.

Projekt Miklušova väznica - príprava a realizácia súťaže návrhov na novú expozíciu bol z verejných prostriedkov podporený Fondom na podporu umenia a spolufinancovaný Košickým samosprávnym krajom. 

 

Zápisnica zo zasadnutia poroty k vyhodnoteniu verejnej architektonickej súťaže:

Za podklady ďakujeme: Karin Hodgson

Súvisiace články

Vložené
3. november 2023
0
2254
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím