Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
3. november 2022
0
766

Mašínův statek - Památník tří odbojů, Lošany (ČR)

História uchovaná pod novou škrupinou.
Mašínův statek - Památník tří odbojů, Lošany (ČR)
Autori: Tomáš Hradečný, Klára Hradečná, Julie Kopecká, Benedikt Markel, Bronislava Volentičová, Silvia Snopková, Vladěna Bockschneiderová, Jakub KochmanSpolupráca: Michael Baroch, Dominika Kovandová, Branislav Kožej, Magdaléna Piterková, Patrik Ölvecký, PhDr. Petr Blažek, Ph.D.Investor: Mašínův statek — památník tří odbojů, z.s.Návrh: 2019 - 2021Realizácia: 2022 - 2022Adresa: č.p. 1, Lošany, Česká republikaPublikované: 5. november 2022

Architektúra skromná v materiáloch a tvarosloví. Bohatá vo výraze, metaforách a posolstve... Komorná atmosféra rodného domu rodiny Mašínovcov postupne prechádza do otvoreného priestoru. Oživený statok približuje minulosť, no svojim odkazom presahuje súčasnosť a hľadí do budúcnosti.  

V roku 2017 získala pani Zdeňka Mašínová po takmer tridsiatich rokoch po páde komunistického režimu rodný statok svojho otca Josefa Mašína v malej stredočeskej obci Lošany. V rovnakom roku vznikol spolok s cieľom vytvoriť na tomto mieste verejne prístupný Pamätník troch odbojov. (Cieľom prvého československého odboja bolo vytvorenie samostatného československého štátu v období I. svetovej vojny, cieľom druhého československého odboja bolo obnovenie samostatného československého štátu v prvorepublikových hraniciach, snahou tretieho odboja bolo odstránenie totalitného systému a obnovenie pluralitného demokratického režimu). Pamätník mal pripomenúť pamiatku a odkaz generálmajora Josefa Mašína a jeho rodiny, ktorá v 20. storočí priniesla veľké osobné obete v boji za vlasť, slobodu a demokraciu.

“Památník tří odbojů reflektuje mimořádnou situaci, kdy lze číst moderní historii Československé a České republiky skrze osudy jedné selské rodiny a jejích souputníků. Památník chápeme jako místo uchování paměti připomínající nejenom podmínky vzniku a života tří odbojů, ale i jejich souvislosti a integritu,” vysvetľujú architekti z pražského ateliéru IXA.

Zaujímavá je genéza projektu. Návrh pamätníka si určili ako zadanie semestrálnej práce pre svoj ateliér na Fakulte architektúry ČVUT manželia Klára a Tomáš Hradečný. V priebehu nasledujúceho školského roka vzniklo celkom dvadsaťdva projektov, z ktorých štyri boli spracované a obhájené ako diplomové práce. V spolupráci so Zdeňkou Mašínovou a členmi spolku bola následne vybraná jeho definitívna podoba pamätníku, rozpracovaná do stavebného projektu v ateliéri IXA. Absolventi a architekti tak pod vedením svojich bývalých pedagógov Tomáša a Kláry Hradečných dokončili v priebehu tohto roku dielo pripomínajúce príbeh hrdinstva na pozadí významných dejinných udalostí.

Pôvodný rodný dom Josefa Mašína stratil mnohými prestavbami svoj charakter. Stopu autenticity tak nesie predovšetkým murivo a klenuté miestnosti na prízemí, ktoré sa podarilo zachovať pod škrupinou striekaného betónu. Ten plní ochrannú a stabilizačnú funkciu. Ostatné “mäkké” časti objektu ako nepôvodné okná a dvere, krov a trámový strop boli odstránené. “S odkazem na umělkyni Rachel Whiteread lze říci, že se jedná o mumifikaci základní struktury, do jejíchž útrob lze vstupovat a procházet skrze ně,” dopĺňajú autori.

Vo vstupnej miestnosti je v dvoch protiľahlých nikách inštalovaný text listu Josefa Mašína, ktorým sa lúči so svojou ženou a deťmi. Zachytenie okamihu lásky, bolesti a odhodlania, s vedomím prichádzajúcej smrti, sprítomňuje muža, ktorý prežil dva odboje a jeho odkaz podnietil ďalšie. V druhej miestnosti je v klenbe umiestnená trojica svetlovodov symbolizujúca tri odboje. Posledný priestor bez strechy je miestom na nadýchnutie. Miestom, kde rastie moruša ako symbol rodu Mašínov, symbol slobody a nádeje postupne prerastajúci horizont pamätníka.

Rozľahlý hospodársky dvor pôvodného statku zostáva prázdny, pripravený prijať väčšie skupiny návštevníkov či slúžiť ako zázemie pri slávnostných a spoločenských akciách s prezentáciou histórie odbojovej činnosti.

Hospodárska budova, prestavaná naposledy v roku 1904 na koniareň bola neskôr využívaná ako traktorová garáž miestneho družstva. V časti bývalej vozovej kôlne vznikla expozícia venovaná histórii statku, histórii rodu Mašínovcov a troch československých odbojov. Pod pôvodným trámovým stropom je na očistených stenách inštalovaný kontrastný expozičný fundus. Autentický priestor sýpky na poschodí je sprístupnený iba vo výnimočných prípadoch a rovnako ako koniareň a senník v ďalšej časti objektu bude predmetom poslednej etapy rekonštrukcie.

Pamätník vytvorený z rodného domu prezrádza iba zachované murivo pod vrstvou striekaného betónu
Pamätník vytvorený z rodného domu prezrádza iba zachované murivo pod vrstvou striekaného betónuFoto: Benedikt Markel
Snímka zachytáva dnešné otvorenie dvora a spojenie s hospodárskou krajinou
Snímka zachytáva dnešné otvorenie dvora a spojenie s hospodárskou krajinouFoto: Benedikt Markel
Vstup do pamätníka situovali autori v osi lunety renesančnej klenby, na mieste pôvodnej niky
Vstup do pamätníka situovali autori v osi lunety renesančnej klenby, na mieste pôvodnej nikyFoto: Benedikt Markel
Vstup do pamätníka situovali autori v osi lunety renesančnej klenby, na mieste pôvodnej niky
Vstup do pamätníka situovali autori v osi lunety renesančnej klenby, na mieste pôvodnej nikyFoto: Benedikt Markel
Detail vstupného portálu - novotvar integrovaný do historickej štruktúry
Detail vstupného portálu - novotvar integrovaný do historickej štruktúryFoto: Benedikt Markel
Vstupná miestnosť s textom a zvukovou stopou motáka Josefa Mašína
Vstupná miestnosť s textom a zvukovou stopou motáka Josefa MašínaFoto: Benedikt Markel
Text motáka Josefa Mašína, umiestnený vo výklenku zamurovaného okna
Text motáka Josefa Mašína, umiestnený vo výklenku zamurovaného oknaFoto: Benedikt Markel
Svetlovody v barokovej klenbe symbolizujú tri československé odboje
Svetlovody v barokovej klenbe symbolizujú tri československé odbojeFoto: Benedikt Markel
Detail svetlovodu s priehľadom na nebo
Detail svetlovodu s priehľadom na neboFoto: Benedikt Markel
Moruša uprostred miestnosti bez stropu a strechy ako symbol slobody, nádeje a sily rodu Mašínovcov
Moruša uprostred miestnosti bez stropu a strechy ako symbol slobody, nádeje a sily rodu MašínovcovFoto: Benedikt Markel
Moruša uprostred miestnosti bez stropu a strechy ako symbol slobody, nádeje a sily rodu Mašínovcov
Moruša uprostred miestnosti bez stropu a strechy ako symbol slobody, nádeje a sily rodu MašínovcovFoto: Benedikt Markel
Vrstvy striekaného betónu tvoria spolu s oceľovou výstužou ochrannú škrupinu rešpektujúcu formu pôvodného kamenného a zmiešaného muriva
Vrstvy striekaného betónu tvoria spolu s oceľovou výstužou ochrannú škrupinu rešpektujúcu formu pôvodného kamenného a zmiešaného murivaFoto: Benedikt Markel
Pohľad zo strechy rodného domu na svetlovody, morušu a historické opevnenie v pozadí
Pohľad zo strechy rodného domu na svetlovody, morušu a historické opevnenie v pozadíFoto: Benedikt Markel
Pôvodný vstup do domu, sanovaný betónovou škrupinou
Pôvodný vstup do domu, sanovaný betónovou škrupinouFoto: Benedikt Markel
Baroková brána s obnovenými stolárskymi a tesárskymi prvkami
Baroková brána s obnovenými stolárskymi a tesárskymi prvkamiFoto: Benedikt Markel
Vstup do expozície po novej rampe s priehľadom na rodný dom
Vstup do expozície po novej rampe s priehľadom na rodný domFoto: Benedikt Markel
Predsieni expozície dominuje portrét Josefa Mašína
Predsieni expozície dominuje portrét Josefa MašínaFoto: Benedikt Markel
Komorné priestory stálej expozície, pod pôvodným trámovým stropom vozovej kôlne, využívajú na inštaláciu všetky steny, výplne otvorov aj betónovú podlahu
Komorné priestory stálej expozície, pod pôvodným trámovým stropom vozovej kôlne, využívajú na inštaláciu všetky steny, výplne otvorov aj betónovú podlahuFoto: Benedikt Markel
Komorné priestory stálej expozície, pod pôvodným trámovým stropom vozovej kôlne, využívajú na inštaláciu všetky steny, výplne otvorov aj betónovú podlahu
Komorné priestory stálej expozície, pod pôvodným trámovým stropom vozovej kôlne, využívajú na inštaláciu všetky steny, výplne otvorov aj betónovú podlahuFoto: Benedikt Markel
Nanášanie základnej vrstvy striekaného betónu
Nanášanie základnej vrstvy striekaného betónuFoto: Benedikt Markel
Nanášanie základnej vrstvy striekaného betónu
Nanášanie základnej vrstvy striekaného betónu
Širšie vzťahy
Širšie vzťahyAutor: IXA
Situácia
SituáciaAutor: IXA
Pôdorys prízemia
Pôdorys prízemiaAutor: IXA

Podklady: ateliér IXA

Poloha diela

Tomáš Hradečný
Klára Hradečná
Julie Kopecká
Benedikt Markel
Bronislava Volentičová
Silvia Snopková
Vladěna Bockschneiderová
Jakub Kochman

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím