Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

JANOŠÍK OKNA-DVEŘE

Valašské Příkazy 55 55
Valašské Příkazy

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

Pergo

Třebětice 102
Holešov

Cortizo Slovakia,

Železničný rad 29
Nová Baňa

PREFA Slovensko s. r. o.

Ladislava Dérera 2749/2
Bratislava - mestská časť Nové Mesto

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

REYNAERS ALUMINIUM s.r.o.

Office: TWINCITY C HubHub, Mlynské Nivy 16
Bratislava

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
23. august 2022
0
343

Pamätník Zámeček, Pardubice

Podzemný protipól historickej časti areálu.
Pamätník Zámeček, Pardubice
Autori: Ing. arch. Vít Podráský, Ing. arch. MgA. Jan ŽalskýSpolupráca: Monika Jasioková, Lukáš Koubek, Max Lipovský, Lenka Milerová, Tomáš Nováček, Tereza Nováková, Miroslav Pazdera, Laura Shala, Bedřich Slaměník, Vojtěch Tecl, Anna Vitoušová, Aneta VoženílkováInvestor: Statutární město PardubicePlocha pozemku: 13 050 m2Podlažná plocha: 460 m2Obostavaný objem: 2 110 m3Investičný náklad: 1, 78 mil. €Návrh: 2017 - 2019Realizácia: 2020 - 2021Adresa: Průmyslová 558, Pardubice, Česká republikaPublikované: 2. september 2022

Realizácia, ktorá vznikla na základe súťažného návrhu architektov Víta Podráského Jana Žalského, vybrala porota medzi 29 diel nominovaných v aktuálnom ročníku Českej ceny za architektúru.

Nové múzeum a súvisiace krajinárske úpravy pietneho územia Národnej kultúrnej pamiatky Zámeček - miesta nacistického popraviska - pripomínajú temné udalosti leta 1942. Počas heydrichiády tu bolo v zavraždených 194 ľudí vrátane obyvateľov osady Ležáky.

Dôvod, prečo popravisko vzniklo práve tu, nespočíval len v jeho vtedajšej polohe v rámci areálu Larischovej vily, v ktorej Gestapo zriadilo svoje miestne sídlo. Svoju úlohu zohrala aj morfológia terénu s piesočným valom, odľahlosť lokality v rámci vtedajších Pardubíc a jej izolácia vďaka okolitým lesom.

Celkový pohľad na pamiatkovo chránený areál
Celkový pohľad na pamiatkovo chránený areálFoto: Ondřej Bouška
Pohľad spoza pôvodného pomníka
Pohľad spoza pôvodného pomníkaFoto: Ondřej Bouška

Povojnový vývoj však spomínané špecifiká zastrel. Premenou vojenského areálu na priemyselnú zónu došlo k odtrhnutiu popraviska od vily. Postupne sa zmenila aj samotná lokalita. Val erodoval, zarástol a bol stále menej znateľný. Pôvodný pás lesa prerušili počas neskorších úprav parku. Ani expozícia v malej budove zo 70. rokov nezodpovedala významu miesta a udalosti. Súvislosti sa vytratili. Chýbala dôstojnosť.

Fotografia - východiskový stav
Fotografia - východiskový stav

Prvým krokom bolo odstránenie oplotenia areálu pamätníka, čo viedlo k jeho prepojeniu so susedným parkom a umožnilo nový prístup v hlavnej osi popraviska. Odstránený bol tiež pôvodný objekt expozície. Piesočný val bol následne remodelovaný do pôvodnej podoby. Nová výsadba prebehla v miestach, kde sa les nachádzal v čase popráv.

Nadhľadová prespektíva / výhľad
Nadhľadová prespektíva / výhľad
Širšie vzťahy
Širšie vzťahy

Základom novej kompozície sa stal pomník z roku 1949. Tvorí súčasť osi, na ktorej sa nachádza múzeum, prístupová rampa a tribúna na sedenie pri pietnych stretnutiach.

V areáli okolo pamätníka vznikla sieť nových peších ciest, ktorá sa drží prirodzených spojníc v lokalite, alebo reaguje na novovzniknuté súvislosti (začlenenie pamätníka do parku, odstránenie bariér, vznik nového parkoviska…). Nový pohľad na pietne územie otvára chodník, vedúci po piesočnom vale.

Vzhľadom na to, že obnova pôvodnej trasy poslednej cesty popravených v súčasnosti nie je možná, symbolické spojenie predstavuje “miznúca“ cestička. Tá vedie z miest, odkiaľ prichádzali obete, ku stene susedného priemyselného areálu. Snáď jedného dňa dôjde k prepojeniu s Larischovou vilou

Situácia
Situácia

Samotné múzeum, vklinené medzi stromy, tvorí súčasť krajiny a nekonkuruje dominante pomníku. Monolitické steny sa strácajú pod zelenou strechou, prechádzajúcou do okolitej lúky. Objekt pôsobí skôr ako land-art než skutočný dom.

Pôdorys strechy
Pôdorys strechy

Vnútorný labyrint s okružnou expozíciou je komponovaný na mieru konkrétnym exponátom. Charakterová rôznorodosť jednotlivých výstavných priestorov vytvára podklad pre tematické celky. Tie pracujú s dobovými predmetmi a archiváliami, ale tiež s množstvom audiovizuálnych a multimediálnych prvkov. Vzájomné oddelenie jednotlivých priestorov chodbami s rampami podčiarkuje ich obsahovú aj formálnu odlišnosť.

Dispozícia je koncipovaná tak, aby bolo možné celú expozíciu uzavrieť a kinosálu s foyer a ďalšími priľahlými priestormi využívať samostatne. Počas rôznych udalostí (prednášky, stretnutia, výučba, detský program…) zostáva pietny dvor stále prístupný.

Pôdorys
Pôdorys
Rezy
Rezy
Rezopohľad
Rezopohľad
Pohľad na vstup
Pohľad na vstupFoto: Ondřej Bouška
Pôvodný pomník z roku 1949
Pôvodný pomník z roku 1949Foto: Ondřej Bouška
Prístupová rampa
Prístupová rampaFoto: Ondřej Bouška
Prístupová rampa
Prístupová rampaFoto: Ondřej Bouška
Detail rampy
Detail rampyFoto: Ondřej Bouška
Pietny dvor
Pietny dvorFoto: Ondřej Bouška

Po vstupe do svetlého foyer - hlavného komunikačného uzla múzea - začína okruh v kinosále zhliadnutím krátkeho úvodného filmu zachytávajúceho prerod prvorepublikovej atmosféry do nacistického diktátu. Film vrcholiaci útokom na Reinharda Heydricha vytvára východisko pre ďalšie časti expozície.

Foyer
FoyerFoto: Ondřej Bouška
Keramický reliéf z roku 1975 od Zuzany Koutovej dominuje foyer
Keramický reliéf z roku 1975 od Zuzany Koutovej dominuje foyerFoto: Ondřej Bouška
Expozícia - kinosála
Expozícia - kinosálaFoto: Ondřej Bouška

Nasledujúca miestnosť pripomína administratívnu precíznosť nacistického aparátu a jeho korene. Návštevník sa ocitá v „pracovni“ s horným osvetlením s množstvom dokumentov, v ktorých môže listovať (udanie, zoznamy deportovaných Židov, priebeh heydrichiády v Pardubiciach...) za „dohľadu“ členov vtedajšej poriadkovej polície na nástenných, zámerne rozostrených fotografiách.

Expozícia - gestapo
Expozícia - gestapoFoto: Ondřej Bouška
Expozícia - gestapo, detail
Expozícia - gestapo, detailFoto: Ondřej Bouška
Expozícia - chodba
Expozícia - chodbaFoto: Ondřej Bouška

Potom sa opäť ponára do tmy a po rampe schádza do prázdneho priestoru venovaného obetiam. Tu sú na jednej strane vystavené predmety z popraviska a na druhej popravčie protokoly. Drásavú atmosféru umocňuje šikmá hlinená podlaha a chlad.

Vo vedľajšej malej zaklenutej kobke sú o stenu opreté rakvy, využívané na prevoz popravených. Sprevádza ich premietanie tvárí obetí  tiež čítaný denník Jaroslava Charypara, ktorý zavraždených odvážal. Symbolicky sa táto časť expozície nachádza v najnižšom bode.

Expozícia - obete
Expozícia - obeteFoto: Ondřej Bouška
Expozícia - obete
Expozícia - obeteFoto: Ondřej Bouška
Expozícia - obete
Expozícia - obeteFoto: Ondřej Bouška
Expozícia - obete
Expozícia - obeteFoto: Ondřej Bouška

Následne sa sklon rámp obracia a začína postupne stúpať. Úzka chodba stavia návštevníka tesne pred rozmerné fotografie približujúce Ženevské konvencie - medzinárodné dohovory uzavreté po roku 1945. Téma potrestania zločincov pripomína videozáznam z Norimberského procesu aj prehľad povojnových osudov vrahov z nacistického popraviska Zámeček.

Expozícia - ženevská konvencia
Expozícia - ženevská konvenciaFoto: Ondřej Bouška

Expozícia následne pokračuje miestnosťou s obrazovkami, z ktorých sa prihovárajú preživší a pamätníci vtedajších udalostí. Znásobenie toho istého obrazu zdôrazňuje mrazivosť svedectva.

Expozícia - pamätníci
Expozícia - pamätníci Foto: Ondřej Bouška

Tesne pred návratom do foyer prechádzajú návštevníci okolo pietneho dvora s pamätnou tabuľou. Len štyri steny, čerešňa a nebo nad hlavou.

Pietny dvor
Pietny dvorFoto: Ondřej Bouška
Pamätná doska
Pamätná doskaFoto: Ondřej Bouška

Do novej stavby boli prenesené umelecké diela z odstránených stél a pôvodného objektu. Keramické vlysy z roku 1967, ktorých autormi sú vtedajší študenti VŠUP Ilja Holešovský a Jan Hričák, v súčasnosti sprevádzajú vstup na pietny dvor. Keramický reliéf z roku 1975 od Zuzany Koutovej dominuje foyer.

Pohľadový betón v exteriéri aj interiéri dopĺňajú ďalšie surové materiály - robustné oceľové vstupné vráta, masívne drevené lavice, železné rámy vitrín, pozinkované dvere a stôl v expozícii, nábytok z vodeodolnej preglejky, alebo asfaltová pamätná doska.

Priehľad do foyer
Priehľad do foyerFoto: Ondřej Bouška
Model
Model
Model
Model
Model
Model
Model
Model
Model
Model
Model
Model
Model
Model

Fotografie - východiskový stav

Pôvodný stav
Pôvodný stav
Pôvodný stav
Pôvodný stav
  • generálny dodávateľ: SKOS s.r.o.
  • dodávateľ betónových konštrukcií: TAKO s.r.o.
  • dodávateľ expozície: PROTVAR s. r. o.
  • libreto expozície: Vojtěch Kyncl, Blanka Zubáková
  • koncepcia expozície: Vojtěch Kyncl, Jana Jebavá, Vít Podráský, Jan Žalský
  • grafické riešenie: Studio Datle / Jana Jebavá
  • filmy: Václav Hron, Viktor Portel, Jan Vidlička

Web: www.zamecek-memorial.cz

Podklady: Vít Podráský, Jan Žalský

Poloha diela

Ing. arch. Vít Podráský
Ing. arch. MgA. Jan Žalský
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím