Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
17. september 2019
0
1048

Multimediálna výstava SNP 1944

Nová digitálna expozícia v banskobystrickom Múzeu Slovenského národného povstania.
Multimediálna výstava SNP 1944
Autori: Ing. arch. Branislav Bolco, Ing. Radovan Valenta, Ing. arch. Karol Kállay ml., Bc. Karin ŇukovičováInvestičný náklad: Stavebné úpravy: 210 000 €, Celkové náklady: 1,2 mil. €Návrh: 2019 - 2019Realizácia: 2019 - 2019Adresa: Kapitulská 282/23, Banská Bystrica, SlovenskoPublikované: 22. september 2019

Výstava, otvorená pri príležitosti osláv 75. výročia SNP, približuje život počas bojov za oslobodenie.

Stálu expozíciu v priestoroch Pamätníka SNP, ktorá bola v súčasnej podobe otvorená v roku 2004, som navštívil v uplynulých rokoch hneď niekoľkokrát. Vstupná hala v pravom krídle pamätníka vedie návštevníka k subtílnemu schodisku, ktoré sprístupňuje vyššie úrovne expozície. Výstava využíva monumentálny interiér Kuzmovej stavby, ktorý je navyše otvorený pozdĺž celej presklenej fasády výhľadom do átria.

Nová interaktívna výstava je protikladom prechádzky v "galerijných" priestoroch ikonickej stavby. Využíva plochu na úrovni prízemia, ktorá vznikla prestavbou a zlúčením pôvodnej zasadačky a riaditeľne. Žiadne okná, pomerne nízke stropy, len niekoľko fyzických exponátov… 

Foto: Tomáš Manina

Cesta začína už vo vstupnej hale, kde návštevník narazí na zrkadlovú stenu so šiestimi stovkami “letiacich” nábojov. Výsledný efekt projektilov smerujúcich na pozorovateľa necháva tušiť, čo bude nasledovať. Zaujímavosťou je, že tento silný moment pôvodne nemusel byť realizovaný. Architekti prekročili hranice určeného priestoru, zasiahli aj do foyeru. Presvedčili investora, že výstava by mala mať dôstojné predpolie a nemala by začínať “za dverami”.

Foto: Tomáš Manina

“Expozícia je spracovaná do sekcií, ktoré sú prepojené nadväzujúcimi informáciami s cieľom priblížiť návštevníkom emócie ľudí, ktorí prežili vojnu na vlastnej koži. Výstava je unikátna aj pre kombináciu spôsobu prezentovania faktov a histórie, keďže fyzicky obsahuje len tri hmotné exponáty a všetky ďalšie informácie sú predávané návštevníkom audiovizuálne. Prezentácia, ktorá využíva moderné technológie má za cieľ prilákať a zaujať mladú generáciu, priblížiť historické udalosti a odstrašujúce hrôzy vojny novou formou, ktorá je tejto generácii najbližšia”, vysvetľuje architekt Branislav Bolco.

Schematický pôdorys expozície,
Schematický pôdorys expozície,autor: Cubedesign
Rezopohľady,
Rezopohľady,autor: Cubedesign

Počas obhliadky som mal priestor takmer sám pre seba. Preto som bol zvedavý na koncept a naratív výstavy, ktorá by aj bez odborného výkladu mala pútavým spôsobom priblížiť dôležité dejinné udalosti. Návšteva na mňa spravila silný dojem. Kvalita videoprodukcie je umocnená špičkovou projekčnou technikou a priestorovým ozvučením. Predurčený obsah dopĺňajú interaktívne časti, kde si môže návštevník zvoliť projekciu podľa svojho výberu. Vo výsledku som v priestore strávil omnoho viac času, ako som pôvodne plánoval. Pomerne malá výstava (v porovnaní so zvyškom stálej expozície) má potenciál na opakovanú návštevu.

Foto: Tomáš Manina

Architektonické riešenie je podriadené multimediálnej povahe výstavy. Aj napriek práci s minimálnymi výrazovými prostriedkami sa architektom podarilo vytvoriť koncept, ktorý podčiarkuje atmosféru prezentovanej udalosti. Odvážnym krokom bolo zafarbenie betónových stropov, odhalených pri rekonštrukcii priestorov (vedenie pamätníku zásah schválilo aj vďaka ich stavu, ktorý si vyžadoval sanáciu). Hrubá textúra zapadá do konceptu, zároveň však zachováva identitu miesta / pamätníku.

Foto: Tomáš Manina

Dôležitý je detail. Dôsledne vedenie hranatých potrubí vzduchotechniky, umiestnenie výduchov, stropných akustických panelov, líšt osvetlenia, alebo koľajničiek závesov zabezpečuje fungujúcu prevádzku a dôležitú flexibilitu v prípade budúcej zmeny expozície. Technické zázemie je priznané, no zároveň dôsledne integrované.

Foto: Tomáš Manina

Usporiadanie expozície umožnilo vytvoriť predpriestor - vstupné foyer. Ten okrem úvodnej projekcie zahŕňa stenu s dobovými dokumentmi, ktoré zachytávajú kontrast v komunikácii partizánov a nacistov. Z foyer sa návštevník popri reflexnej ploche s vystrieľanými nábojmi (výrazová skratka poukazuje na hrdinstvo partizánov čeliacich nemeckým útokom) dostáva do hlavného výstavného priestoru.

Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina

“Expozícia je najmodernejšou digitálnou výstavou na Slovensku, celkovo sa skladá z deviatich projekčných plôch a je spracovaná do šestnástich pútavých videí. Niektoré technológie boli použité na našom území po prvýkrát,”  vysvetľujú architekti.

Foto: Tomáš Manina

Skladané projekcie a širokouhlé premietanie dopĺňa panoramatická projekcia, ktorá je zavŕšením celej expozície. Zobrazuje príbeh dvoch bratov, ktorí sa zúčastnili povstania. Príbeh bol vytvorený a nakrútený pre múzeum SNP. “V multimediálnej sekcii výstavy sa návštevník môže ocitnúť priamo vo vojnovom zákope, kde sa odohráva príbeh boja za oslobodenie. Do konceptu zapadajú aj stiesnené priestory nazvané spovednice alebo žalobne, kde si návštevník môže vypočuť slová priamych aj nepriamych účastníkov povstania,” dopĺňa Branislav Bolco.

Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina

Audiovizuálny zážitok je doplnený o výstavné exponáty, konkrétne vozidlo Mercedes Benz 170V Cabrio, aký používal povstalecký generál Ján Golian, húfnicu a pušku vrastenú do stromu. 

Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina
Foto: Tomáš Manina

Podklady: Cubedesign
Za fotografie ďakujeme Tomášovi Maninovi

Poloha diela

Ing. arch. Branislav Bolco
Ing. Radovan Valenta
Ing. arch. Karol Kállay ml.
Bc. Karin Ňukovičová

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím