Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Paměť národa - výstava v priestoroch bývalého Stalinovho pamätníka na Letnej, Praha

Retrospektíva k expozícii mapujúcej obdobie totality a boja proti nej v rokoch 1939-1989 na území spoločného štátu Čechov a Slovákov.
Diela
Red 415.04.2019
6280+15
Paměť národa - výstava v priestoroch bývalého Stalinovho pamätníka na Letnej, Praha
Autori: Ing. arch. Lenka Hejlová, Ing. arch. Martin Hejl, Pavel Uličný, Petr LáskaInvestor: Post Bellum Podlažná plocha: 91m 2Investičný náklad: 11 mil. KčNávrh: 2017 - 2018Realizácia: 2019 - 2019Adresa: Nábřeží Edvarda Beneše , Praha, Česká republikaPublikované: 15. apríl 2019

V priestore pod bývalým Stalinovým pomníkom na Letnej (dnes Pražský metronóm) bola na jeseň minulého roka inštalovaná rozsiahla audiovizuálna expozícia. Výstava priblížila najzásadnejšie okamihy novodobej histórie Československej republiky. Zameraná bola hlavne na obdobie oboch totalitných režimov - nacizmu a komunizmu. Prostredníctvom individuálnych spomienok a príbehov priamych účastníkov vyrozprávala príbehy hrdinov druhej svetovej vojny, osudy politických väzňov, disidentov, udavačov, svedkov Pražskej jari, augusta 1968, normalizácie a novembera 1989.

K blížiacemu sa výročiu konca druhej svetovej vojny v Európe (8. máj) pripomíname tento projekt fotografiami BoysPlayNice, ktoré dokumentujú architektonické a audiovizuálne riešenie výstavy.

O výstave

Sté výročie založenia Československej republiky využili usporiadatelia ako príležitosť nahliadnuť do spoločnej pamäti národa. Vybrali si obdobie a udalosti, ktoré zásadne utvárali moderné dejiny Česko-Slovenska, pričom pracovali so subjektívnymi spomienkami.

Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice

"Vzhledem k současným otřesům principů demokracie a respektu k lidským právům považujeme za nutné připomínat si, že občanská svoboda není nic samozřejmého," vysvetľuje pohnútky Martin Hejl - spoluautor koncepcie výstavy. Expozícia je preto zameraná na obdobie totality v Česko-Slovensku (1939–1989) a boja proti nej. Bývalý Stalinov pamätník je preto vhodným miestom. Lokalita, kde v minulosti stálo monumentálne súsošie so Stalinovou podobizňou, do dnešných dní symbolizuje dobu svojho vzniku a pripomína slobodu vykúpenú množstvom obetí. Menej známe sú neprístupné podzemné priestory – betónová stĺpová sieň, v ktorej dodnes ležia balvany z odstreleného súsošia.

Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice

Expozícia bola zložená zo štyroch častí: Obrazy, Svedectvá, Stély a Stena. 

V podzemnej časti čakali návštevníkov dve pásma s deviatimi kapitolami. Obe pásma sa navzájom dopĺňali. Obrazy (pravý vstup) a Svedectvá (ľavý vstup) spracovávajú rovnaké témy, využívajú však iný "jazyk". Svedectvá zachytávali autentické príbehy prostredníctvom rozprávania priamych účastníkov historických udalostí. Pravá časť expozície "pod Stalinom" bola expresívnejšia. Návštevník sa na chvíľu ocitol vo vlaku idúcom kamsi do neznáma, v kokpite lietadla Spitfire, v krypte kostola svätého Cyrila a Metoda... Sprostredkovane zažil hrôzy vyšetrovania ŠtB, alebo ho obklopila eufória Nežnej revolúcie. Vonkajšie Stély na spodnej terase spájali Svedectvá a Obrazy a faktograficky priblížili spracované udalosti. Inštalácia v parku zas vyrozprávala príbehy monumentálneho pamätníka. Poslednou časťou výstavy bola Stena na mieste niekdajšieho pomníka, dnešného metronómu. Symbolizovala cenzúru, neslobodu a násilné rozdeľovanie sveta. 

Architektonické riešenie

Expozícia je navrhnutá ako kompozícia troch lineárnych objektov vložených do rozsiahleho priestoru. Každý z nich odlišnou formou pracoval s pohľadmi a priehľadmi.

Autor: Kolmo

Dva objekty výhľad umožňovali, jeden ho blokoval.

Autor: Kolmo

Objekt expozície Svedectvá umožňoval panoramatický pohľad na inštalácie v priestore pre väčšiu skupinu návštevníkov.

Autor: Kolmo

Objekt expozície Obrazy nastavil obmedzenému počtu vybraných pozorovateľov z koncovej pozície 270 stupňový zorný uhol. 

Autor: Kolmo

"Stena" naopak zamedzila výhľadu úplne. Všetky tri objekty boli artikulované ako abstraktné telesá, ich konštrukcie boli skryté tak, aby nekonkurovali pamätníku. Vložené telesá pracovali s extrémnymi proporciami, pocitmi stiesnenosti a nepohodlia, evokujúcimi minimálne priestory koncentračných táborov a väzenských samotiek.

Autor: Kolmo
Autor: Kolmo
Autor: Kolmo

Expozícia Obrazy

V expozícií Obrazy sa autori sústredili na prežívanie špecifického okamihu namiesto podrobného výkladu dejepisu. Zvolili formu audiovizuálnej animovanej inštalácie, ktorá intenzívne pracuje s predstavivosťou a symbolikou. Využíva 3D videomapping a priestorový zvuk.

Obrazy: Zhromaždenie nacistov na Václavskom námestí v marci 1939, letecký súboj v bitke o Britániu v roku 1940, transport Židov z nádražia Bubny v roku 1941, boj výsadkárov v krypte svätého Cyrila a Metoda v roku 1942, koniec druhej svetovej vojny v Prahe, brutalita v komunistickom väzení na Boroch, boj o rozhlas na Vinohradskej triede v roku 1968, výsluch ŠtB na Bartolomejskej ulici za normalizácie, demonštrácie na Letenskej pláni v novembri 1989.

Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice

Expozícia Svedectvá

V expozícií Svedectvá rozprávali svoje životné príbehy prostredníctvom projekcií osobnosti zo zbierky Paměť národa. Podali svedectvo o dobe v ktorej žili, alebo udalostiach, ktorých boli svedkami, či priamymi účastníkmi. Cieľom bolo sprostredkovať divákom rôzne spomienky, názory a pohľady na udalosti 20. storočia. Vypočuť si mohli svedectvá vojnových veteránov, politických väzňov a disidentov, ale taktiež pohľad komunistov, príslušníkov Štátnej bezpečnosti a udavačov.

Svedectvá pamätníkov: 2. svetová vojna – okupácia Česko-Slovenska, domáci a zahraničný odboj, holokaust, Pražské povstanie, povojnové obdobie. Nástup komunizmu a 50. roky, invázia sovietskych vojsk v roku 1968, normalizácia, zamatová revolúcia.

Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / Boysplaynice

O projekte Paměť národa

V roku 2001 založila skupina novinárov a historikov obecne prospešnú spoločnosť Post Bellum. Uvedomili si, ako podstatné je zaznamenať spomienky ľudí, ktorí prežili 2. svetovú vojnu a komunizmus. Dnes zbierka, ktorú nazvali Paměť národa, obsahuje sedemtisíc unikátnych príbehov.

Credits:

Art director: Martin Hejl
Script: Mikuláš Kroupa, Martin Hejl, Karel Poupě, Kateřina Hejlová
Director: Martin Hejl, Viktor Portel, Karel Poupě
Producer: Jan Polouček
Graphic design: Petr Štěpán
Construction: Jiří Bezouška
Statics: Tereza Otcovská, Roman Kalamár
AV producer: Alžběta Karásková, Karel Poupě
Photographer: Salim Issa
Used photos and videos: Archiv Paměť národa, ČTK a Lukáš Žentel
Animators: Longiy, Petr Janák, Vojtěch Šálek,
Vojtěch Pecka, Jan Nálepa, Michal Lažanský
Editing: Tomáš Elšík, Viktor Portel, Matěj Pospíšil,
Michal Špirko, Adam Martine,
Light design and programming: Jan Nálepa
Post production: Petr Janák, Tomáš Elšík, Zdeněk Durdil
Music and sound design: Johny Poupě
Voice recording: Matouš Godík, Lukáš Turza
AV installation, Mapping: Jakub Pešek, David Fernandez, Michal Průcha, Lukáš Dřevjaný

Autori výstavy: Post Bellum, Kolmo, Loom on the moon, Pink 

Podklady: Linka

Poloha diela

Ing. arch. Lenka Hejlová
Ing. arch. Martin Hejl
Pavel Uličný
Petr Láska
Vložené
27. február 2019
0
628
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím