IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Nová stála expozícia Stredoslovenského múzea v Banskej Bystrici vznikla v priestoroch Thurzovho domu. Výstava na druhom a treťom nadzemnom podlaží sa opiera o nosnú tému Tranzithistory (cesta históriou).
Tri miestnosti na 2. N.P. predstavujú základné geografické súvislosti v postupnosti od lokálneho až po regionálny kontext. Expozícia plynie od prvých osídlení až k banskej činnosti a priemyslu, ktoré svojím významom presiahli hranice kraja. O poschodie vyššie prechádzajú návštevníci piatimi miestnosťami, ktoré v chronologickom usporiadaní predstavujú históriu obchodu a cestovania. Otvorený depozitár, sprístupnený v poslednom z priestorov, umožňuje návštevníkom bližšie spoznať výskum zbierkových predmetov.
“Pri návrhu interiéru zohrala hlavnú úlohu cesta - chápaná ako putovanie. Vývoj je od začiatku do zdanlivého konca sprevádzaný textovou bázou na medenej tabuli ako vodítkom pre návštevníka. Koncept cesty nám dovolil pracovať s rôznymi fenoménmi ako hlavná cesta (odkaz na dôležité zbierkové predmety predstavujúce vrchol jednej z ciest), križovatka (miestnosť Banská Bystrica a obce), paralelné cesty (výroba v miestnos Kraj a jeho regióny), okruh (baníctvo, pltníctvo, hutníctvo, miestnosť sťahovanie obyvateľstva do miest, atď.), slepá cesta (otvorený depozitár) a cesta do exteriéru ako potreba vtiahnutia súčasnosti do expozície a zároveň informácia o zmenách, ktoré nastali v historickom Thurzovom dome v podobe výstupu na námestie, ktorá ale nebola realizovaná,” vysvetľuje architektka Jana Štofan Styková.
Putovanie návštevníka postupne sprevádza expozícia, ktorá využíva rôzne metódy prezentácie exponátov. Od digitálneho zobrazenia zbierkových predmetov až po typické vitríny. Každá miestnosť poskytuje nové vnemy, no zároveň má ľahko identifikovateľné spoločné znaky uľahčujúce orientáciu v priestore. Zážitok z priestoru dotvárajú interaktívne a audiovizuálne prvky.
Koncept interiéru má za cieľ vychovávať návštevníkov k zachovaniu hodnôt, ktoré historická zbierka predstavuje. Dôležitá je vzájomná dôvera múzea a návštevníka. Spôsob vnímania zbierkových predmetov nie je možné zmeniť, ak sa nezmení ich spôsob vystavovania. “Rozhodli sme sa mnohé predmety oslobodiť od skla. Návštevník sa tak na viacerých miestach stane súčasťou zbierky/cesty. Hranice, ktoré mu stanovujeme sú vo vizuálnej rovine a sú ľahko čitateľné,” upresňuje Jana Štofan Styková.
Kontext - história Thurzovho domu
Thurzov dom (niekdajšie sídlo thurzovsko-fuggerovskej banskej spoločnosti) patrí k významným architektonickým pamiatkam Banskej Bystrice. Je súčasťou hlavného námestia a historického jadra mesta. V októbri 1944 ho zasiahla nemecká letecká bomba, ktorá ho poškodila do takej miery, že prestal plniť svoj účel. V roku 1948 bolo vydané úradné rozhodnutie o demolácii domu pod podmienkou, že jej bude predchádzať zameranie a pamiatkový prieskum. Objav vzácnych neskorogotických malieb v Zelenej miestnosti bol jedným z hlavných dôvodov na zrušenie rozhodnutia o jeho zbúraní. Koncom roka 1952 bol zhotovený projekt rekonštrukcie a adaptácie domu na múzejné účely, zohľadňujúci jeho pamiatkovú hodnotu. Do trvalého užívania bol Krajskému múzeu (v súčasnosti Stredoslovenskému múzeu) v Banskej Bystrici pridelený 1. apríla 1954. V roku 1958 otvorila svoje brány vtedajšia spoločenskovedná expozícia “História stredného Slovenska“, inštalovaná v dvanástich miestnostiach. Jej zameranie na históriu Banskobystrického kraja, prešlo od svojho vzniku do uzatvorenia v roku 2012 niekoľkými zmenami a doplneniami.
"V roku 2019 pristúpili kurátori, pracovníci prezentačného oddelenia a oddelenia odbornej správy zbierkových predmetov k tvorbe Ideového zámeru pre novú stálu expozíciu, ktorá v tomto priestore absentovala. O to viac, že rok 2019 bol zároveň rokom pripomentia 130-ročnej existencie múzea. To bol začiatok našej spolupráce...", dopĺňa autorka.
Architektonický návrh (návrh interiéru) bol skoncipovaný v decembri 2019, prešiel niekoľkými revíziami počas rokov 2020 a 2021. Finálnu podobu nadobudol v júni 2021. Expozícia bola slávnostne otvorená dňa 25. júna 2022. Do konca roka 2022 ju navštívilo viac ako 2200 návštevníkov a bolo v nej odučených viac ako 70 vyučovacích hodín.
Výstavné sklenené vitríny realizovala spoločnosť DOMO GLASS
Podklady: Y100 ateliér
Fotografie: Miro Pochyba