Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
18. jún 2024
0
1026

Knieža z Popradu a jeho hrobka

Archeologická expozícia Podtatranského múzea v Poprade.
Knieža z Popradu a jeho hrobka
Autori: Doc. Ing. arch. Márius Žitňanský, PhD., Doc. Ing. arch. Vladimír Šimkovič, CSc., Ing. arch. Viktor Mikovčák, Ing. arch. Adam MravíkPodlažná plocha: 469 m2Obostavaný objem: 1 952m3Investičný náklad: 540 tis. € bez DPHNávrh: 2020 - 2021Realizácia: 2022 - 2023Adresa: Vajanského 72/4, Poprad, SlovenskoPublikované: 3. júl 2024

Expozícia Knieža z Popradu a jeho hrobka po dokončení v roku 2023 predstavuje návštevníkom archeologický nález európskeho významu - hrobku germánskeho kniežaťa, objavenú pri bagrovaní priemyselného parku v Poprade-Matejovciach. Východisko pre stvárnenie výstavných priestorov v Podtatranskom múzeu tvorií návrh Máriusa Žitňanského, Vladimíra Šimkoviča, Adama Mravíka a Viktora Mikovčáka, s ktorým autori zvíťazili v roku 2020 vo verejnej súťaži návrhov. Cieľom vyhlasovateľa bolo získať architektonicko-výtvarný návrh expozície venovanej objavu hrobky z prelomu 4. a 5. storočia podľa scenára, ktorý vypracoval Archeologický ústav SAV v Nitre - autori PhDr. Karol Pieta, DrSc., Mgr. Tereza Štolcová, PhD.

Cieľom expozície je oboznámiť laickú aj odbornú verejnosť so vzácnym nálezom, ktorý je z pohľadu zachovalosti drevenej architektúry a nábytku jediným svojho druhu v Európe. V hĺbke 5 metrov archeológovia odkryli takmer dokonale zachovanú zastrešenú drevenú zrubovú komoru s dreveným sarkofágom. V hrobke germánskeho kniežaťa sa napriek "návšteve" vykrádačov našli kožené a textilné zvyšky odevu, pozostatky potravy v keramických nádobách a predmety dennej potreby v lykovej kazete. Súčasť objavu tvorili aj ozdobné a úžitkové predmety z bronzu, striebra a zlata. 

Architekti využívajú obvodové miestnosti historického objektu z 19. storočia s rovnakými šírkami 6 m, dĺžkami 8 m 10 m a 12 m a svetlými výškami 4 m. Objekt bol postupne zrekonštruovaný v rokoch 2010 až 2017, pričom bol realizovaný aj podzemný priestor so skleneným stropom pre repliku hrobky. 

Tematicky je expozícia rozdelená do jednotlivých miestností nasledovne:

Prvá vstupná miestnosť zobrazuje širšiu dobovú a priestorovú situáciu severného Slovenska v 4. storočí. Druhá miestnosť je venovaná dokumentovaniu objavu, záchrane a konzervácii hrobky, ktorá bola v čase nálezu plná podzemnej vody. Nálezy boli prevezené do múzea v Schleswigu, kde boli po dôkladnej analýze archeologických pracovísk konzervované a prevezené späť na Slovensko.

Ťažisková tmavá stredná miestnosť je riešená ako autentická replika pôvodnej hrobky v podzemnom priestore, zhotovená podľa podrobných odborných podkladov archeológov. Nasledujúce dve miestnosti sú venované originálnym dreveným prvkom s viditeľným dobovým tesárskym a stolárskym opracovaním. V nasledujúcej miestnosti sa nachádzajú originálne drevené brvná vonkajšej podzemnej komory (zrubu) aj zrekonštruovaná vnútorná komora - sarkofág a predmety, spojené so stavbou a vybavením hrobky. V deliacom vloženom tmavom priestore sú prezentované zvyšky kožených a textilných nálezov. V poslednej miestnosti je sústredené vybavenie hrobu - dvadsaťročné knieža bolo uložené v slávnostnom odeve na honosnom lôžku. Na ceste do záhrobia ho v súlade s pohrebnými zvykmi sprevádzali osobné predmety - stôl, svietnik, toaletné potreby, jedlo, nápoje a súprava nádob pre stolovanie. Nálezy napodobňujú rímske predlohy a viaceré predmety majú pôvod v Stredomorí. Hrobka bola následne bohužiaľ vykradnutá a pravdepodobne obsahovala aj iné artefakty.

 

Realizáciu bližšie predstaví sprievodný text autorov:

Návrh vychádza z nasledovných základných princípov organizácie priestoru:

Pre lepšie sústredenie sa na expozíciu z dávnej doby navrhujeme stlmenie účinkov vonkajšieho sveta i konkrétnych znakov historickej budovy, aby sa návštevník myšlienkami ľahšie preniesol do úplne iného dobového kontextu. Cieľom je vytvorenie neutrálneho tlmeného minimalistického prostredia s čo najmenším počtom rôznych prvkov a v jednotnej bielej/čiernej farbe namiesto viacero typov rôznorodých vitrín.  Potláča didaktický rozmer expozície, ktorá sa mení na akési oneskorené mauzóleum s existenciálnymi asociáciami na  ľudský osud a posmrtný život.  Navrhuje sa prekrytie podlahy tarketom sivej farby, prekrytie stien s oknami jednotnými roletami v šírke okna, vytvorenie tlmeného horného plošného osvetlenia. Tak sú riešené všetky obvodové miestnosti s oknami.

 

Inšpiráciou pre návrh je pôvodná hrobka, pozostávajúca z viacerých vrstiev - zemný výkop, vonkajšia komora, vnútorná komora, lôžko. Vkladanie krabíc do krabíc - krabicová “matrioška“ v pomere strán obdĺžnika 1:3 . Aj navrhované tvary sa riadia týmto princípom - do prvej krabice - múry miestnosti sa vkladá druhý obal - obklady stien a do stredu tretí obal vitrína alebo stôl. Samozrejmé je “vkladanie“ pri ústrednej (tmavej) miestnosti v poradí miestnosť - zástena - otvor v podlahe - výkop - vonkajšia komora - vnútorná komora - lôžko. V motíve “vkladania krabíc do krabíc” sa prelína historická situácia so súčasnosťou tak, aby bola pre návštevníka podvedome zrozumiteľná.

Hlavným prvkom je inštalácia kópie hrobky v suteréne so zobrazením všetkých hlavných súčastí- vonkajšej komory, vnútornej komory, lôžka so stolom. Tie sa v rovnakej orientácii opakujú v posledných dvoch miestnostiach už ako drevené originály  staré 1700 rokov. 

 

Vlastný súťažný návrh bol precizovaný v následnej štúdii, ktorá bola podkladom pre realizačný projekt. Vlastná realizácia však prebiehala v najťažšom období covidovej pandémie s prudkým zvyšovaním cien, čo sa bohužiaľ prejavilo určitým zjednodušením projektu ale súčasne aj napr. pridaním priestorovej klimatizácie miestností s originálnymi nálezmi.

Podtatranské múzeum v Poprade
Podtatranské múzeum v PopradeFoto: Vladimír Šimkovič
Stav nálezu v roku 2006
Stav nálezu v roku 2006Fotografia z výstavy
Stav nálezu po výkopoch - nšpirácia princípu "krabica v krabici"
Stav nálezu po výkopoch - nšpirácia princípu "krabica v krabici"Fotoprezentácia T. Štolcovej
Súťažný návrh z roku 2020 - pôdorys
Súťažný návrh z roku 2020 - pôdorys
Súťažný návrh z roku 2020 - rezopohľad
Súťažný návrh z roku 2020 - rezopohľad
Súťažný návrh z roku 2020 - prvá miestniosť
Súťažný návrh z roku 2020 - prvá miestniosť
Súťažný návrh z roku 2020 - druhá miestnosť
Súťažný návrh z roku 2020 - druhá miestnosť
Súťažný návrh z roku 2020 - centrálna miestnosť
Súťažný návrh z roku 2020 - centrálna miestnosť
Súťažný návrh z roku 2020 - miestnosť so sarkofágom
Súťažný návrh z roku 2020 - miestnosť so sarkofágom
Súťažný návrh z roku 2020 - prechodový priestor s nálezmi kože a textilu
Súťažný návrh z roku 2020 - prechodový priestor s nálezmi kože a textilu
Súťažný návrh z roku 2020 - posledná miestnosť s osobnými predmetmi
Súťažný návrh z roku 2020 - posledná miestnosť s osobnými predmetmi
Realizácia 2023 – centrálna miestnosť
Realizácia 2023 – centrálna miestnosťFoto: Vladimír Šimkovič
Realizácia 2023 – detail rekonštrukcie pohrebu
Realizácia 2023 – detail rekonštrukcie pohrebuFoto: Vladimír Šimkovič
Realizácia 2023 – prvá miestnosť
Realizácia 2023 – prvá miestnosťFoto: Vladimír Šimkovič
Realizácia 2023 – miestnosť so sarkofágom
Realizácia 2023 – miestnosť so sarkofágomFoto: Vladimír Šimkovič
Realizácia 2023 – sarkofág
Realizácia 2023 – sarkofágFoto: Štolcová
Realizácia 2023 – priehľad do poslednej miestnosti s osobnými predmetmi
Realizácia 2023 – priehľad do poslednej miestnosti s osobnými predmetmiFoto: Vladimír Šimkovič
Realizácia 2023 – detail originálneho lôžka
Realizácia 2023 – detail originálneho lôžkaFoto: Vladimír Šimkovič
Realizácia 2023 – detail zachovaného tesárskeho opracovania hranolov vonkajšej komory
Realizácia 2023 – detail zachovaného tesárskeho opracovania hranolov vonkajšej komoryFoto: Vladimír Šimkovič
Technická zaujímavosť - riešenie vzduchotechniky nad priestormi s originálnymi nálezmi
Technická zaujímavosť - riešenie vzduchotechniky nad priestormi s originálnymi nálezmiProjektant: D&K klima s,r.o, Žilina.

Poloha diela

Doc. Ing. arch. Márius Žitňanský, PhD.
Doc. Ing. arch. Vladimír Šimkovič, CSc.
Ing. arch. Viktor Mikovčák
Ing. arch. Adam Mravík

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím