IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Turčianska galéria v Martine vyhlásila začiatkom augusta 2022 verejnú architektonicko-výtvarnú súťaž, ktorej predmetom bolo vytvorenie novej stálej expozície Mikuláša Galandu „legenda - la ganda - galanda“ podľa libreta vypracovaného kurátorom Turčianskej galérie Mgr. Adamom Galkom. Účelom súťaže bolo nájsť návrh, ktorý spomedzi predložených návrhov najlepšie riešil požiadavky zadania. Predmetom riešenia bol návrh interiéru stálej expozície pre Turčianskej galérie. Súťaž prebiehala v dvoch kolách. V prvej etape predložilo 12 záujemcov (všetko architekti a kolektívy zo Slovenska) portfóliá referenčných projektov. Do druhej etapy postúpili tri autorské kolektívy, ktoré boli honorované sumou 1 600 €.
Odborná porota v zložení: Katarína Klučková, Zuzana Mendelová, Adam Galko, Dušan Voštenák a Peter C. Abonyi, ktorá zasadala 28.10.2022, určila v druhom kole súťaže výsledné poradie nasledovne:
1. miesto: PINGPONG s.r.o., Bratislava
Autori súťažného návrhu: Martin Kubina & Jakub Tóth
Komentár poroty:
Porota ocenila návrh pre jeho najkomplexnejšie doriešenie a prepracovanie v detailoch z hľadiska zabezpečenia diel. Výnimočnosť návrhu spočíva v zapracovaní mobiliáru – presklených zásuviek do stien a výklenkov, čím sa minimalizuje počet exponovaných diel v priestore a zároveň vytvára interaktívnu platformu pre návštevníkov. Projekt výstavných panelov umožňuje úplné zatemnenie a eliminovanie denného svetla. Odsadenie od stien a zeme tiež umožňuje cirkuláciu tepla a prístup k oknu. Porota odporúča dopracovať systém predsadených panelov pri oknách tak, aby bol tento prístup čo najflexibilnejší.
Celkový vzhľad pôsobí minimalisticky a vďaka použitiu čiernej farby dáva vyznieť jednotlivým dielam. Celkový vzhľad expozície je zjednotený. Porota tiež ocenila grafické spracovanie sprievodných textov - polepov na stenách s fragmentami grafík a ilustrácií M. Galandu. Porota oceňuje aj spôsob začlenenia interaktívnych prvkov, zvukových inštalácií do výstavných panelov. Súťažný návrh sa najviac približuje k predstavám verejného obstarávateľa.
2. miesto Ateliér Masár, s.r.o. Pezinok
Autori súťažného návrhu: Peter Masár, Dušan Veverka, Barbora Krejčová, Dominika Szabová
Komentár poroty:
Porota ocenila návrh za funkčný zjednocujúci prvok výstavného mobiliáru v podobe dlhého stola, ktorý prechádzal radom miestností. Ten na jednej strane poskytoval chránenú platformu pre vystavenie kresieb a grafík na druhej strane zabezpečoval odstup od steny, resp. zamedzoval priamy prístup návštevníkov k inštalovaným dielam na stene. Porota tiež ocenila interaktívnu priestorovú inštaláciu čerpajúcu z Galandovho tvaroslovia v priestore vstupu do poslednej miestnosti. V prípade záujmu súťažiacich a po vysporiadaní autorských práv navrhuje túto časť z predloženého návrhu realizovať samostatne v projektovanom priestore. Porota tiež ocenila kreatívny návrh sedenia, ktorého farba a tvarovanie odkazuje na tvorbu M. Galandu. Za problematické porota považuje riešenie závesných panelov. Diskutabilným bol hlavne navrhovaný oblúkový tvar panelov dominantná farebnosť a systém kotvenia zo stropu. V návrhu tiež chýbalo dopracovanie detailu upevnenia inštalačného stola v priestore. Najsilnejšia stránka návrhu spočívala v minimalistickom vzhľade expozície bez dreveného obloženia prechodových dverí.
3. miesto: Ing. arch. Kristína Tomanová, Dubnica nad Váhom
Komentár poroty:
Porota ocenila architektonický posun a interpretáciu diela Mikuláša Galandu, ako tvorivý experiment s farebnou atmosférou v miestnostiach. Pre stálu expozíciu však toto riešenie porota neodporučila z dôvodu možného prenosu, odrazu farebných tónov svetla na samotné diela s nežiadúcim efektom posunu vnímanej farebnosti obrazov. V predloženom návrhu vystupuje architektúra výstavy ako individuálne dielo dominujúce vystaveným artefaktom. Predložený návrh tiež otváral novú možnosť smerovania prehliadky, resp. začlenenie chodby do expozície. Toto riešenie porota zamietla z dôvodu vyčlenenia jednotlivých exponátov z hlavného priestoru a ich zasadenie do nevhodných priestorov chodby z hľadiska funkcie priestoru, tvoreného obslužnými miestnosťami pre personál a prístupmi k toaletám.
Porota zvlášť ocenila navrhnutý sedací nábytok ako priestorový dizajn vychádzajúci z Galandovho tvaroslovia, ktorý by po vzájomnej dohode s autorkami odporučila zapracovať aj do víťazného návrhu.
Zápis z hodnotiaceho stretnutia poroty k 2. etape súťaže:
Súťaž z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond je hlavným partnerom projektu.