Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom. Prvá retrospektívna výstava jedného z našich najvýznamnejších portrétnych maliarov obdobia osvietenstva a sentimentalizmu, ktorého slovenská umenoveda dlho označovala za cudzieho autora.
Produktívny portrétny maliar kozmopolitnej šľachty a osvietenskej elity na našom území tvoril pre vzdelané publikum a uviedol ho do nových štýlov, ktoré boli populárne v Európe na konci 18. a začiatku 19. storočia.
Dramaturgia výstavy je postavená na kompozičnej hre s dobovým ideálom meštianskej kultúry. Zámerom dizajnérov Miry a Petra Maukšovcov bolo podľa ich slov vytvoriť v rámci reprezentatívneho interiéru Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici intímnejší "meštiansky" priestor. Vznikla tak kulisa s odkazmi na kozmopolitné prvky ako kabinet, salón, alebo pavilón.
Žlté (zlaté) a jemné svetlosivé odtiene reinterpretujú dobovú empírovú farebnosť osvietenských interiérov. Oválny tvar, použitý v printových materiáloch a na infoboarde pri vstupe, odkazuje na medailóny s intímnymi portrétmi.
Vostavba prechodného altánu v úvodnom výstavnom priestore s najvyššou svetlou výškou, vznikla prekrížením dvoch montovaných stien. Priehľady do nasledujúcej miestnosti lákajú do Salóna - galérie obrazov a miniatúr. Zlatožltý koberec, použitý na podlahe a stenách, zmäkčuje dozvuk krokov a evokuje intímny pocit obytného priestoru.
Textilné línie na stenách tvoria tiež podklad pod vybrané diela. Podkladová tmavosivá farba, v miestnosti s portrétmi detí, sústreďuje pozornosť na nový štýl práce so svetlom v obrazoch vznikajúcich po francúzskej revolúcii. Úzkym "Grafickým kabinetom" návštevník prechádza do inštalácie sprievodnej zvukovej intervencie "Náhradníci" od výtvarníčok M. Mlynárčikovej a N. Ružičkovej. Inštalácia odkazuje na "Salón" ako miesto rozhovorov.
Výstave predchádzal výskum, ktorý vyústil do bohato zdokumentovanej prvej monografie maliara s rovnomenným názvom. Editorkou monografie je Katarína Beňová.
Duševná ekológia výstavy Ján Jakub Stunder (1759 – 1811). Nikde cudzincom. spočíva v udržateľnosti a neustálom šírení aktuálnych myšlienok osvietenstva. Recykluje - znovuotvára - tému aktívneho ľudského spolužitia.
Pozn.: Po demontáži výstavy bol výstavný koberec použitý v administratívnych priestoroch galérie ako podlahová krytina.
Realizácia:
Komentovaná prehliadka výstavy:
Názov výstavy: Ján Jakub Stunder (1759-1811). Nikde cudzincom. /virtuálna prehliadka priestoru/
Podklady: MAUKŠ