Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
11. marec 2020
0
1616

ANTRACIT POINT, Žilina - Považský Chlmec

Renovácia a využitie jestvujúceho základu. Modifikácia a doplnenie pôvodného objektu.
ANTRACIT POINT, Žilina - Považský Chlmec
Autori: Ing. arch. Roman Klenovič, Ing. arch. Andrea KlenovičováInvestor: HSF System SKZastavaná plocha: 826,9 m2Podlažná plocha: 1671,3 m2Návrh: 2016 - 2017Realizácia: 2017 - 2019Adresa: Bytčianska 499, Žilina - Považský Chlmec, SlovenskoPublikované: 8. apríl 2020

Administratívna budova v Považskom Chlmci je súčasťou väčšieho výrobného a skladového areálu. Architekti v plnej miere využívajú pôvodné nosné konštrukcie. Do zreteľne definovaného rastra vstupujú adíciou a elimináciou objemov. Čitateľnosť architektonického konceptu podporuje zvolené materiálové riešenie, ktoré umožňuje odlíšiť pôvodné, pristavané a odstránené objemy. Transparentný parter otvoril nájomné priestory smerom k Bytčianskej ulici. Ľahká drevená nadstavba s panoramatickým výhľadom je novým architektonickým akcentom a “vývesným štítom” budovy. 

Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)

Architektúra

Hmotové riešenie a stvárnenie vychádza z pôvodného jednoduchého trojpodlažného hranola. Architektonický koncept je založený na hmotovej adícií kubusových častí, ale tiež čiastkovej eliminácií hmoty v nároží 3.N.P. a nároží nadstavby 4.N.P. Táto 'hra' pridávaných a uberaných hmôt je podporená kombináciou fasádnych materiálov a farieb. Adícia aj eliminácia vytvárajú akcent a žiadaný 'nepokoj' v monotónnej schéme starej stavby. 'Hmota naviac' dostala drevenú fasádu, vybratie je odlíšené bielu omietku. Východiskový objem definuje antracitový plášť so zaujímavou horizontálnou grafikou,” vysvetľujú architekti.

Do tohto konceptu zapadá aj prístavba skladovo-výrobného traktu, ktorý na prízemí dopĺňa dispozíciu do tvaru písmena „L“. 

Nezateplený obvodový plášť, zložený z ľahkých stenových panelov, nahradili nové materiály - predsadený drevený obklad a sendvičové fasádne elementy. “Je to materiál, ktorý je odkazom na portfólio investora - HSF System SK. V kombinácii s presklenými časťami, oknami a fasádami dotvára architektúru,” dopĺňajú autori.

“Nadstavba je hmotovým, materiálovým, architektonickým, ale aj dispozičným (prevádzkovým) akcentom. Väčšina z nás by v nej automaticky videla priestory vedenia spoločnosti. Tie sú však situované o podlažie nižšie, v rovnakých priestoroch a na rovnakej úrovni ako zvyšok firmy. Toto zadanie prišlo od investora a možno až na konci realizácie sme v plnej miere ocenili túto myšlienku. Prístavba slúži pre všetkých. Pre každého člena spoločnosti, pre každú návštevu a doslova pre každú príležitosť. O to ľahšie sa nám tvoril aj interiér… Myslím, že v atmosfére multifunkčného oddychového a spoločenského priestoru s kuchyňou a zasadačkou to je plne cítiť,” popisuje architekt Roman Klenovič logiku výsledného riešenia.

Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)

Dispozícia a prevádzka

Hlavný vstup do objektu sa nachádza na južnej strane, v takmer centrálnej polohe. Je akcentovaný novým zádverím, cez ktoré sa vstupuje do centrálneho foyer s recepciou. Hala sprístupňuje jediné schodisko (chránenú únikovú cestu prepojenú so severnou časťou pozemku) a tiež spoločné hygienické zázemie. Za recepciou je sklad a technická miestnosť. Hlavnú časť dispozície na prízemí tvoria prenajímateľné priestory, ktoré majú zabezpečený samostatný vstup, cez presklenú fasádu, priamo z centrálneho parkoviska. Skladová a výrobná hala má samostatný vstup z prislúchajúcej spevnenej plochy. 

Pôdorys 1.N.P.
Pôdorys 1.N.P.Autor: A.R.K. ateliér

“Druhé nadzemné podlažie má typickú administratívnu dispozíciu, ktorá je určená na prenájom. Pôdorys a rozloženie funkcií sú urobené tak, by ich bolo možné flexibilne upravovať. Dve sociálne vybavenia po oboch stranách schodiska umožňujú rozdelenie pôdorysu pre dve nezávislé firmy, ale aj viac menších jednotiek,” vysvetľujú architekti.

Pôdorys 2.N.P.
Pôdorys 2.N.P.Autor: A.R.K. ateliér

“Tretie nadzemné podlažie je riešené podľa konkrétnych požiadaviek investora. Oproti schodisku je situovaná recepcia, ktorá priečne delí dispozíciu na dve časti. Vedľa sekretariátu je zasadacia miestnosť, stredová chodba sprístupňuje všetky kancelárie a obslužné priestory.”

Pôdorys 3.N.P.
Pôdorys 3.N.P.Autor: A.R.K. ateliér

Štvrté podlažie je novou nadstavbou.

Pôdorys 4.N.P.
Pôdorys 4.N.P.Autor: A.R.K. ateliér

Konštrukčné riešenie a technické vybavenie

“Pri prestavbe nadväzujeme na existujúce nosné konštrukcie, ktorá v plnej miere využívame,” zdôrazňujú architekti. Zásah do nosného systému, tvoreného železobetónovým skeletom je minimálny. Na úrovni tretieho nadzemného podlažia, v juhozápadnom nároží, bol odstránený jeden modul nosnej a stropnej (strešnej) konštrukcie, za účelom vytvorenia terasy.

Pôvodný obvodový plášť, tvorený stenovými ľahčenými panelmi, bol odstránený. Priebežné pásové okná a presklenú fasádu parteru dopĺňajú sendvičové fasádne panely a drevený obklad. 

Nadstavba je samostatným konštrukčným celkom. Z dôvodu rýchlej montáže a nízkeho zaťaženia existujúcej stavby bola navrhnutá ako montovaná drevostavba. Nosnú konštrukciu tvoria drevené stĺpikové steny a stropné priehradové nosníky s doskovým záklopom (OSB lisovaná doska).

Pozdĺžny rez
Pozdĺžny rez
Priečny rez
Priečny rezAutor: A.R.K. ateliér
Južný pohľad
Južný pohľadAutor: A.R.K. ateliér
Severný pohľad
Severný pohľadAutor: A.R.K. ateliér
Východný pohľad
Východný pohľadAutor: A.R.K. ateliér
Západny pohľad
Západny pohľadAutor: A.R.K. ateliér

Interiér

“Je určitou odmenou pre architekta, ak má príležitosť k navrhovanej budove dotvoriť aj interiér. Ten bol navrhnutý s dôrazom na detail a farebnosť, s jemným odkazom na ostravské sídlo spoločnosti,” vysvetľujú autori.

Architekti stvárnili kancelárske priestory na treťom a štvrtom nadzemnom podlaží. Autorský Interiér zahŕňa aj hlavný vstup do objektu, spolu s priestorom schodiska. Sídlo stavebnej spoločnosti je rozdelené na pracovnú zónu na treťom podlaží a oddychovú a meeting zónu o poschodie vyššie. Päticu kancelárií na “trojke” dopĺňa recepcia v centre dispozície, zasadačka a sociálne priestory s kuchynkou.

Na najvyššom podlaží sú situované zóny pre oddych, stretnutia, školenia, prípadne malé eventy. Súčasťou je veľká zasadačka s panoramatickým výhľadom. Celý priestor je ozvučený, k dispozícii je plne vybavená kuchyňa a exteriérové terasy. “Cieľom bolo odlíšiť zóny pre viaceré funkcie, čo sme pretavili do výberu mobiliáru, vytvorenia oddychového boxu a diferenciácie v rámci podhľadu a osvetlenia,” dopĺňajú architekti.

Kancelárie sú farebne diferencované. “V riešení podhľadu sme zvolili biele akustické panely na čiernom strope, s textilnými výustkami vzduchotechniky a LED líniovými svietidlami. Čierna farba stropu sa objavuje aj na časti stien a doplnkových konštrukcií. Zmäkčujúcim prvkom sú drevené obklady stien schodiska, ktoré na najvyššom podlaží dopĺňa lamelový podhľad. Požadované premostenie na hlavný predmet činnosti spoločnosti (haly, metalické fasády) v interiéri zabezpečuje perforovaný ohýbaný plech, použitý vo forme zásteny v priestore recepcie a vo veľkej zasadačke.” opisujú autori.

Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)

Budova pred a počas prestavby:

Budova pred a počas prestavby:
Budova pred a počas prestavby:Foto: Budova pred a počas prestavby:

Podklady: A.R.K. ateliér
Foto: Mgr. art. Soňa Sadloňová (fotografka / výtvarníčka / dizajnérka)

Poloha diela

Ing. arch. Roman Klenovič
Ing. arch. Andrea Klenovičová
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím