Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Cieľom realizácie pražského ateliéru architekta Ondřeja Tučeka bola nielen obnova a oživenie cenných architektonických prvkov, ale tiež hľadanie adekvátnej funkčnej náplne a spôsobu využitia stavebného celku.
Kúpeľný dom čp. 47, pôvodne Bílá Labuť, neskôr Chopin, sa nachádza v centrálnej časti Mariánskych Lázní. Je súčasťou západnej uličnej zástavby, ktorá prilieha k hlavnému kúpeľnému parku. Objekt postavený v rokoch 1819-1820 spadá do prvej etapy výstavby mesta - je jedným z prvej trojice domov na Hlavnej triede. Od roku 1958 patrí do zoznamu nehnuteľných kultúrnych pamiatok. Stavbu v skutočnosti tvoria 3 objekty, ktoré vymedzujú spoločný dvor s prejazdom.
Hlavná budova, situovaná pozdĺž Hlavnej triedy, bola pôvodne určená pre ubytovanie kúpeľných hostí. V roku 1836 tu bola ubytovaná rodina poľských šľachticov Wodziňských, ktorých hosťom bol aj skladateľ Fryderyk Chopin, ktorého meno dnes dom nesie. Budova bola v priebehu rokov viackrát stavebne upravená a dostavaná. Uličné priečelie charakterizuje neogotická výzdoba. Dvorové krídlo B z roku 1899 má neorenesančnú podobu a zahŕňalo pôvodne ubytovacie jednotky, neskôr kancelárie. Druhé dvorové krídlo C z roku 1896, pôvodne vybudované ako fotografický ateliér, bolo v 50. rokoch asanované a na jeho mieste vznikla nová budova s tzv. Malou scénou - sálou pre 80 návštevníkov. Po vyhnaní pôvodných majiteľov a znárodnení domu v rokoch 1952 - 1954 bol objekt adaptovaný na účely Chopinovho múzea a koncertnej sály. Ďalšou rekonštrukciou prešli stavby v polovici 70. rokov 20. storočia.
Dom reprezentuje vzácny príklad stavebného vývoja organizmu mesta. Zatiaľ čo oba susedné domy, rovnako ako väčšina ďalších v centre Mariánskych Lázní, v priebehu času zmenili svoju podobu a boli výrazne nadstavané, Chopin si zachoval svoje pôvodné proporcie, vrátane tvaru striech. Dôležitým priestorom je verejne prístupný dvor. Tradične sa tu konajú spoločenské a kultúrne podujatia, ktorých návštevníci môžu využívať zázemie domu. Cenný súbor, pripomína nielen podobu mesta tesne po jeho založení, ale aj ďalšie stavebné fázy jeho vývoja.
Projekt rekonštrukcie bol zahájený štúdiou v roku 2016, najmä z dôvodu havarijného stavu budovy B. Realizácia prebiehala v dvoch etapách od roku 2020, s kolaudáciou v lete 2023. Cieľom návrhu bola nielen obnova a oživenie cenných architektonických prvkov a detailov, ale predovšetkým hľadanie adekvátnej funkčnej náplne a spôsobu využitia. Dom nemal byť len statickou pamiatkou, ale živým kultúrno-spoločenským centrom. Okrem Chopinovho múzea tak nový lokalitný program zahŕňa mestské infocentrum, obnovenú Malú scénu, komunitnú kaviareň a ďalšie klubové priestory, všetko s bezbariérovým prístupom. Každá z troch hlavných budov si zachováva svoj charakter a samostatnosť, čo podporilo aj odstránenie neskorších prístavieb.
Rekonštrukcia zahŕňala celkovú stavebnú obnovu súboru, opravy či nahradenie poškodených prvkov a konštrukcií, domových technológií a čiastkové úpravy funkčného využitia. Súčasťou návrhu je aj zlepšenie komunikačných väzieb, najmä s ohľadom na zabezpečenie bezbariérovosti celej budovy vybudovaním dvoch výťahov. Najväčšou zmenou prešla budova C, pri ktorej bolo obnovené panoramatické okno do Malej scény, doplnené arkierom. Pribudol nový vstup a priestor šatní.
Významnou súčasťou návrhu bolo doplnenie dekoratívnych osvetľovacích prvkov, ktorých autorom je akademický Sochár Laco Sorokáč.
Dobové fotografie a východiskový stav:
Podklady: ARCHITEKT Ondřej Tuček
Fotografie: Viktor Tuček