IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Aktuálna práca pražského ateliéru architekta Ondřeja Tučeka prinavrátila bývalej staničnej budove pôvodnú dôstojnosť. Zároveň vytvorila ideálne východisko pre zmysluplnú náplň, ktorá má potenciál udržať objekt v kondícii ešte dlhé obdobie.
Typizovaná výpravná budova IV. triedy bola postavená v rámci Severnej štátnej železnice Praha-Drážďany okolo roku 1850 a následne rozšírená prístavbami v rokoch 1877 a 1914. Jej autorom bol architekt železničných budov Anton Jüngling. V roku 2013 nadobudol objekt status kultúrnej pamiatky a len o rok neskôr bol vyradený z prevádzky. Dominantnú dvojpodlažnú ústrednú časť dopĺňajú dve nižšie bočné krídla. Podobné typové stanice boli postavené na viacerých miestach, pričom niektoré z nich slúžia svojmu účelu dodnes.
Hlavným cieľom rekonštrukcie bolo dôsledné prepojenie všetkých hlavných priestorov, odstránenie nepôvodných priečok a otvorenie budovy pre variabilné možnosti využitia. Kľúčovým kompozičným princípom bol návrat ku konceptu s krížovými osami.
Obnovou prešli takmer všetky stavebné prvky – fasády, strecha, výplne otvorov, drevené prvky aj okolité spevnené plochy. Kvôli dlhodobému pôsobeniu vlhkosti bolo potrebné vykonať hĺbkové čistenie muriva a odstránenie drevokazných organizmov. V interiéri boli položené nové podlahy, zosilnené stropné konštrukcie a opravené krovy, dvere aj omietky.
Bohato zdobenú drevenú verandu sa podarilo starostlivo zrekonštruovať a doplniť chýbajúce časti. V bývalej čakárni bol obnovený hodnotný drevený maľovaný strop. V centrálnom priestore vyniká replika pôvodnej glazovanej dlažby. Ďalšie podlahy sú vyhotovené z liateho terrazza, dlažby a drevených parkiet.
Nepôvodné okenné výplne boli nahradené replikami, ktoré rešpektujú proporcie a štýl okien z konca 19. storočia. Farebnosť drevených prvkov bola obnovená na základe odobratých vzoriek zo zachovaných segmentov. Historická stavebná obálka bola doplnená o nové autorské prvky, ako sú napr. barový pult a vonkajšie oplotenie z cortenového plechu, ktoré oddeľuje priestor pozemku stanice a jej drevenej verandy od železničného telesa.
Objekt po rekonštrukcii slúži ako kultúrne zariadenie „Stanica 6“. Nachádza sa tu bistro, multifunkčná sála, „športovňa“, požičovňa bicyklov a galéria.
Podklady: ARCHITEKT Ondřej Tuček
Fotografie: Viktor Tuček