Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
15. november 2018
0
1289

Rekonštrukcia zastrešenia železničnej stanice Praha hlavní nádraží

Súčasťou systematickej rekonštrukcie pražského hlavného nádražia bola dôsledná obnova haly nástupiska. Elegantná nitovaná konštrukcia je opäť prezentovaná v "plnej paráde".
Rekonštrukcia zastrešenia železničnej stanice Praha hlavní nádraží
Autori: Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D., Ing. Jaroslava ŠudováSpolupráca: Ing. Ondřej KafkaNávrh: 2013 - 2015Realizácia: 2015 - 2018Adresa: Wilsonova 300/8, Praha 2-Vinohrady, Česká republikaPublikované: 26. november 2018

Dielo sa dostalo do užšieho výberu poroty v aktuálnom ročníku Českej ceny za architektúru.

Historická oceľová hala nástupiska je spolu so secesnou budovou postavenou podľa návrhu architekta Josefa Frantu urbanistickou dominantou územia. Oceľová dvojloďová hala postavená v roku 1905 mostárňou Bondy je súčasťou pamiatkovo chráneného komplexu stavieb hlavného nádražia.

Z dôvodov nedostatku financií sa roky robila iba nutná údržba. Tým bol zapríčinený podstatný úbytok podielu prirodzeného osvetlenia v dôsledku zaslepenia skiel svetlíkov a zasklení bočných stien oceľovej konštrukcie. Najväčšie problémy predstavovali lokálne poškodenia historickej oceľovej konštrukcie, spôsobené zatekaním a následná korózia oceľových častí v nadzemných častiach stĺpov nad kĺbmi.

Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka
Foto: Ondřej Kafka

Najväčším problémom už vo fáze príprav stavby bolo dodržanie podmienky uzavretia maximálne dvoch nástupíšť na prepravu cestujúcich a to vzhľadom na vyťaženosť dopravného uzla a s ohľadom na minimum výluk. Starý náter konštrukcie bol odstránený vodným lúčom. Pieskovanie bolo z dôvodu prašnosti a nárokov na dodávku abrazíva zamietnuté. Behom výstavby bol náterový systém niekoľko krát pozmenený a to vzhľadom na poveternostné podmienky a časovú tieseň, dodržanie termínov výluk a harmonogram prác. Hlavná nosná konštrukcia bola opravená a odstrojené prvky a detaily haly mohli byť reštaurované. Doprava všetkého materiálu bola výhradne koľajová. Práce boli realizované pod odborným dohľadom pracovníkov Národného pamiatkového ústavu a Magistrálu hl. m. Prahy.

Architektonické riešenie stavby prispelo ku kompletnej rekonštrukcii oblúkovej haly nad koľajiskom, vrátane prístrešku, priliehajúceho k secesnej budove. Podarilo sa tak pre budúce generácie zachániť ojedinelú historickú konštrukciu, ktorá je jediná svojho druhu v bývalom Rakúsko-Uhorsku.

Pôdorys
Pôdorys
Priečny rez
Priečny rez
Pozdĺžne rezy
Pozdĺžne rezy
Čelný a bočný pohľad
Čelný a bočný pohľad
Detail 1
Detail 1
Detail 2
Detail 2
Detail 3
Detail 3
Detail 4
Detail 4
Detail - Lávka
Detail - Lávka

Vizualizácie:

Sudop Praha
Sudop Praha
Sudop Praha
Sudop Praha

Poloha diela

Ing. arch. Karel Hájek, Ph.D.
Ing. Jaroslava Šudová

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím