Hore
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Hörmann

Brány a dvere

Diaľničná cesta 5186/2B
Senec

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o.

Prinášame Vám svetlo

Galvaniho 7 7/A
Bratislava

KOMA Modular s.r.o.

Říčanská 1191
Vizovice

Slovenský plynárenský priemysel a.s.

Dodávateľ energií

Mlynské nivy 44/a
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

Inteligentné inštalačné systémy

ABB i-bus® EIB / KNX je inteligentný...

ABB (výrobca)
ABB (distribútor)

umývadlo od SAPHIRKERAMIK

Dizajnéri kúpeľní často snívajú o možnosti...

Phoenix Design (autor)
LAUFEN Bathrooms AG (výrobca)
LAUFEN SK s.r.o. (distribútor)

CITY moduly

Designový mestský mobiliár v merítku drobnej...

KOMA Modular s.r.o. (výrobca)
KOMA Modular s.r.o. (distribútor)

Multizóny

Chýba vám uzavretý priestor, kde môžete...

TECHO, s.r.o. (výrobca)
TECHO, s.r.o. (distribútor)

PANORAMA CELOPRESKLENÉ OKNO HX 300

OTVORENÉ. SVETLÉ. VOĽNÉ.
Veľkoplošné...

Internorm (výrobca)
Internorm (distribútor)

POSUVNÉ DVERE HI-FINITY

Ultra tenký design posuvných dverí HI-FINITY...

Reynaers systems spol. s r.o. (výrobca)
Reynaers systems spol. s r.o. (distribútor)

Hore
Vložené
24. Nov 2017
0
382
Leto pod viaduktom, Praha

Leto pod viaduktom, Praha

AutoriMArch. Ing. arch. Yvette Vašourková
Ing.arch. Igor Kovačević
Ing.arch. Karin Grohmannová
Ing.arch. František Novotný
SpoluprácaEva Bártová
Rostislav Krones
Barbora Slavíčková
Návrh2015 - 2015
Realizácia2016 - 2016
AdresaPraha,
Česká republika
Angažovaný prístup k záchrane a tvorbe verejného priestoru, ktorý svojou podobou a náplňou pozitívne ovplyvní západnú časť Karlína.

Zámer vznikol ako reakcia na projekt pripravovanej rekonštrukcie Negrelliho viaduktu. Technická stavba postavená v roku 1950 spája Karlín a Holešovice na druhej strane Vltavy. Do roku 1910 bola dokonca najdlhším viaduktom v strednej Európe. Meria 1100 m a má 99 oblúkov.

V súčasnosti prebiehajúca rekonštrukcia mala mať technický charakter, a pôvodne ani okrajovo nepočítala s možnosťou zmeny a využitia priestoru okolo stavby. Zámerom iniciatívy bolo poukázať na potenciál Negrelliho viaduktu a overiť spôsoby jeho začlenenia do mestského života.

Intervencia prebiehala priamo na mieste, testovala dopad na lokalitu a komunikovala nové možnosti využitia oblúkov viaduktu obyvateľmi. Priestor "pod mostom" si obľúbili nielen miestni obyvatelia, ale aj turisti.

Počas minulého leta priestor žil bohatým kultúrnym programom, ktorý vytvárali priamo obyvatelia Prahy. Iniciátori projektu súčasne predstavili víziu, ktorá sa zameriava na premenu priestorov pod oblúkmi mostu natrvalo. Miesto by tu malo nájsť bistro, remeselné dielne, galérie a ateliéry, ktoré by podporili kreativitu, ktorá je základom DNA Karlína.

Vďaka projektu Leto pod viaduktom sa podarilo iniciovať kreatívne využitie technickej pamiatky a zakomponovať zmeny do ďalších fáz príprav v spolupráci s Magistrátom a IPR Praha (s perspektívou realizácie ku koncu roku 2020).

Projekt pod viaduktom ukazuje, že architekt je schopný aj v pozícii občana iniciovať premenu stavby s dĺžkou jedného kilometra. Negrelliho viadukt je hľadáním cesty, ako môže kreativita prispieť k zlepšeniu mesta.

Navrhnuté prevádzky v oblúkoch mosta sú riešené bez konštrukčných zásahov do mostného telesa, ktoré je kultúrnou pamiatkou. Z celkového počtu 74 oblúkov je 44 určených pre nové funkcie. Priestory sú spojené do šiestich celkov. Na každý celok nadväzuje odlišný verejný priestor  (Park Viadukt, U Kasáren, Negrelliho námestie, Karlínská brána a Jeruzalemský ostrov).

Širšie vzťahy – Negrelliho viadukt a jeho väzba na okolie
Širšie vzťahy – Negrelliho viadukt a jeho väzba na okolieAutor: MOBA studio
Nové využitie oblúkov. Architektonické riešenie vychádza z toho, že vložené konštrukcie nie je možné do telesa pamiatkovo chráneného mosta akokoľvek kotviť.  Podporujeme čo najväčšiu transparentnosť priestoru. Uzavretie jednotlivých oblúkov je riešenéperesklenými samonosnými stenami.
Nové využitie oblúkov. Architektonické riešenie vychádza z toho, že vložené konštrukcie nie je možné do telesa pamiatkovo chráneného mosta akokoľvek kotviť. Podporujeme čo najväčšiu transparentnosť priestoru. Uzavretie jednotlivých oblúkov je riešenéperesklenými samonosnými stenami.Autor: MOBA studio
Plánované využitie verejného priestoru v kľúčových miestach.
Plánované využitie verejného priestoru v kľúčových miestach.Autor: MOBA studio
Park Viadukt - reorganizácia dopravy spája park s aktivitami pod mostom.
Park Viadukt - reorganizácia dopravy spája park s aktivitami pod mostom.Autor: MOBA studio
Negrelliho námestie je  ústredným prvkom spoločenského života, ktorého potenciál bol preukázaný prostredníctvom testovacej akcie. Priestor je "mäkký", nie príliš formálny, nadväzujúci na pôvodný krajinný charakter v okolí viaduktu.
Negrelliho námestie je ústredným prvkom spoločenského života, ktorého potenciál bol preukázaný prostredníctvom testovacej akcie. Priestor je "mäkký", nie príliš formálny, nadväzujúci na pôvodný krajinný charakter v okolí viaduktu. Autor: MOBA studio
U Kasáren - miernym zvýšením "sokla" sa autori snažia eliminovať vplyv rušnej ulice na priestory kaviarní, galérií a obchodov umiestnených v oblúkoch.
U Kasáren - miernym zvýšením "sokla" sa autori snažia eliminovať vplyv rušnej ulice na priestory kaviarní, galérií a obchodov umiestnených v oblúkoch. Autor: MOBA studio
Karlínská brána - hlavný vstup do Karlína reprezentuje kríženie viaduktu a ulice Sokolovská - dopravnej osi mestskej časti.
Karlínská brána - hlavný vstup do Karlína reprezentuje kríženie viaduktu a ulice Sokolovská - dopravnej osi mestskej časti. Autor: MOBA studio
Jeruzalemský ostrov - väčší rozmer oblúkov, ktoré v minulosti slúžili ako podjazd pre vlaky umožňuje umiestnenie rozmernejších prevádzok. Dva oblúky sú v návrhu ponechané ako priechodné.
Jeruzalemský ostrov - väčší rozmer oblúkov, ktoré v minulosti slúžili ako podjazd pre vlaky umožňuje umiestnenie rozmernejších prevádzok. Dva oblúky sú v návrhu ponechané ako priechodné.Autor: MOBA studio

Podklady: CCEA a MOBA studio

Poloha diela

MArch. Ing. arch. Yvette Vašourková
Ing.arch. Igor Kovačević
Ing.arch. Karin Grohmannová
Ing.arch. František Novotný

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím