Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Rekonštrukcia budovy trakčnej meniarne v Starom Smokovci

Technická pamiatka zo začiatku minulého storočia stále slúži svojmu pôvodnému účelu.
Diela
Red 318.04.2023
30920+41
Rekonštrukcia budovy trakčnej meniarne v Starom Smokovci
Autori: Ing. arch. Daniela Maximová (metodička obnovy / reštaurovania NKP), Bc. Peter Jakubišin (autor ideového zámeru obnovy), Ing. arch. Dana Rákošová (autorka ideového zámeru obnovy), GS Pro s.r.o. (autor projektovej dokumentácie)Investor: ŽSR - Železnice Slovenskej republikyZastavaná plocha: 708 m2Podlažná plocha: 1027,95 m2Obostavaný objem: 10557 m3Návrh: 2019 - 2020Realizácia: 2020 - 2022Adresa: Starý Smokovec 24, Starý Smokovec, SlovenskoPublikované: 18. apríl 2023

V rokoch 2020 až 2022 prebehla pod taktovkou Železníc Slovenskej republiky komplexná rekonštrukcia stavby zapísanej do registra národných kultúrnych pamiatok.

Citlivú obnovu exteriéru industriálnej stavby so secesnými prvkami sprevádzali výraznejšie zmeny v interiéri. Dôležitým momentom bolo znovuotvorenie centrálnej haly rozdelenej v 50. rokoch a odhalenie pôvodného dreveného krovu. 

Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák

Budova trakčnej meniarne sa nachádza v meste Vysoké Tatry, v mestskej časti Horný Smokovec. 

Pôvodné napájanie trate Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso, Starý Smokovec – Tatranská Lomnica i pozemnej lanovky na Hrebienok zabezpečovala vodná elektráreň vo Veľkej a nová parná elektráreň v Poprade. 

Po rekonštrukcii napájania železnice v roku 1912 sa jediným napájacím bodom stala meniareň v Hornom Smokovci, spojená s popradskou elektrárňou vysokonapäťovým vedením 15kV. 

V zachovaných dokumentoch nie je uvedené meno jej autora. Známa je len popradská stavebná firma, ktorá ju realizovala. Dokumenty naznačujú, že samotnú hodnotu stavby prevyšovala hodnota technológií firmy Siemens, umiestnených v jej útrobách. 

Budova vyžaruje atmosféru obdobia, v ktorom vznikla. Je príkladom industriálnej stavby z obdobia secesie, kedy sa na Slovensku vyvíjala priemyselná architektúra.

Objekt dodnes slúži svojej pôvodnej funkcii ako meniareň napätia elektrického prúdu pre potreby elektrickej železničnej dopravy. Podáva nám obraz o technickom vybavení jednej z prvých elektrických železníc na území Slovenska a práve v tom spočíva jeho jedinečnosť.

Vonkajšia podoba objektu sa vo svojej podstate od svojej výstavby nezmenila. Pribudol len jeden dverový otvor na severnej strane fasády. Pri jeho vybúraní boli odstránené fasádne prvky tehličkovej výzdoby a prerušený jej sled. Pri rekonštrukcii prešiel dverový otvor obnovou a ozdobné prvky fasády boli doplnené. 

Fasády sú realizované v jednotnom štýle železničných stavieb z 20. rokov 20. storočia, s monumentálnou kompozíciou západnej fasády. 

Budova sa delí na obytnú a technologickú časť. Tú technologickú tvorí samotná meniareň s pozdĺžnou halou, ku ktorej náleží prevýšená veža. Centrálna hala bola pôvodne otvoreným priestorom s technológiou. V 50. rokoch minulého storočia ju rozčlenili na dve polovice, vložili do nej podlažie a znížili svetlú výšku podhľadom. 

Po nedávnom odstránení podhľadu bol priestor znovu otvorený a odhalil estetiku drevenej konštrukcie strech a výzdoby na stenách. 

Po vykonaní sondáže omietkových vrstiev haly bol odhalený otlačok pôvodného loga firmy Siemens na dvoch stredných pilastroch južného múru. Podľa dobových fotografií bola v tejto hale charakteristická podlaha, čo sa potvrdilo nájdením jej malej plochy. Vďaka tomu je terajšia dlažba vyrobená ako kópia tej pôvodnej a prinavracia priestoru originálny vzhľad. 

Okenné výplne v technologickej časti boli zachované pôvodné - oceľové, viactabuľkové, niektoré s otvárateľnou časťou. Ich historická hodnota a krása detailu - najmä uzatváracích mechanizmov ostala zachovaná umiestnením nových okenných výplní za tie pôvodné zo strany interiéru. Repasované boli tiež dverné krídla a obložky, ktoré bolo možné zachovať. Tie, ktoré poznačil čas boli nahradené replikami.

Trakčná meniareň v Hornom Smokovci je významnou pamiatkou dejín železníc svojou autenticitou, jedinečnosťou, celistvosťou a je potrebné ju chrániť ako kultúrne dedičstvo.

Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Situácia
Situácia
Pôdorys 1. NP
Pôdorys 1. NP
Pôdorys 1. PP
Pôdorys 1. PP
Rez A-A´
Rez A-A´
Rez E-E´
Rez E-E´
Pohľad južný
Pohľad južný
Pohľad severný
Pohľad severný
Pohľad východný
Pohľad východný
Pohľad západný
Pohľad západný
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák

Z procesu rekonštrukcie:

Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák

Trakčná meniareň pred rekonštrukciou:

Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák
Foto: Ing. arch. Miroslav Kocák

Pole faktov:

Názov:
Starý Smokovec – Trakčná meniareň

Autor NKP a približný dátum, kedy NKP vznikla, údaje uvedené v ÚZPF:
Autor nie je známy, rok výstavby 1912 (presnejší údaj nie je známy)

Rozmery/technické parametre NKP:
Zastavaná plocha 708 m2 , úžitková plocha 1027,95 m2, obostavaný priestor 10557m3, trojpodlažná budova, tehlová s kamennou spodnou stavbou, sedlovou strechou

Aktuálne využitie objektu NKP:
Slúži pre prevádzkové potreby ŽSR ako trakčná meniareň

Názov vlastníka NKP:
Slovenská republika, v správe Železnice Slovenskej republiky

Metodička obnovy / reštaurovania NKP, určený miestne príslušným krajským pamiatkovým úradom:
Ing. arch. Daniela Maximová

Autor ideového zámeru obnovy:
Bc. Peter Jakubišin, Ing. arch. Dana Rákošová

Autor projektovej dokumentácie:
GS Pro s.r.o., Košice

Autor fotografií:
Ing. arch. Miroslav Kocák

Kolektív zhotoviteľov obnovy:
TEXO PARTNER a.s., Votrubova 28, 821 09 Bratislava

Obdobie, v ktorom bola obnova/reštaurovanie NKP realizované:
2020-2022

Rok, v ktorom bola obnova/reštaurovanie ukončené:
2022

Úroveň realizovaného zásahu obnovy/reštaurovania NKP:
Komplexná rekonštrukcia

Podklady: ŽSR - Železnice Slovenskej republiky
Fotografie: Ing. arch. Miroslav Kocák

Poloha diela

Ing. arch. Daniela Maximová
Bc. Peter Jakubišin
Ing. arch. Dana Rákošová
GS Pro s.r.o.

Súvisiace články

Vložené
12. apríl 2023
0
3092
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím