IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Budova hlavného nádražia v Českých Budějoviciach bola dokončená v roku 1908 podľa návrhu architekta Gustava Kulhavého v novorenesančnom štýle. História železničnej dopravy v Českých Budějoviciach však siaha už do roku 1828, kedy bola otvorená “koněspřežka” vedúca do Linca. Lokomotívy na tejto trase začali premávať v roku 1868. Rýchly rozvoj českých železníc na prelome storočí sa nevyhol ani metropole Juhočeského kraja. Pôvodnú stanicu tak na prelome storočí nahradil súčasný, pamiatkovo chránený objekt. Viac ako storočie nepretržitej prevádzky sa však premietlo do jeho stavu, ktorý si vyžiadal generálnu rekonštrukciu.
Stavebné práce, vedúce k obnove diela, zahájila Správa železníc v roku 2020 podľa návrhu ateliéru A8000. Projekt, ktorý vznikol v úzkej spolupráci s pamiatkarmi prinavrátil stavbe pôvodnú farebnosť a očistil interiér od nevhodných dostavieb a vizuálneho smogu. Znova tak ožili odborne reštaurované mozaiky od výtvarníkov Boukala a Březinu.
“Nádraží pochází z roku 1908. Doprava před 100 lety byla samozřejmě jiná než dnes. Naším cílem bylo památkově chráněný objekt přenést do 21. století citlivě, ale tak, aby dokázal plně uspokojit potřeby současných cestujících,” vysvětluje architekt Martin Krupauer z ateliéru A8000. Budova tak dostala nový informačný systém a priestory čakárne. Pribudli aj obchody a služby. Nechýbajú ani nové kancelárie.
Dôležitú súčasť rekonštrukcie tvorí nová pasáž, prepájajúca vstup do objektu s hlavnou odbavovacou halou. Vzniká tým priame spojenie s ulicou Lannova třída a samotným centrom Českých Budějovíc. Práve v pasáži vznikol priestor pre obchody, kaviarne a ďalšie služby.
Premeny sa dočkal aj exteriér. Pribudla zeleň vysadená v pravidelnom rastri a materiálovo zjednotený mobiliár od spoločnosti mmcité. Interiér tak symbolicky prechádza do verejného priestoru a naopak. Slávnostné otvorenie zrekonštruovaného nádražia prebehlo začiatkom februára 2024.
Podklady: PIARISTI
Autor: A8000
Foto: Ondřej Bouška