IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Rozsahom najväčšia architektonická súťaž v dejinách samostatnosti ČR pozná víťaza. Okrem náročného zadania zaujala tiež sumou takmer 1,8 mil. €, vyčlenenou na ceny a odmeny, ktorá nemá v lokálnom kontexte obdobu.
Predmetom súťaže je návrh nového hlavného nádražia mesta Brna vrátane zastrešenia a podoby nástupíšť, návrhu dispozícií vnútorných priestorov, umiestnenia hlavnej výpravnej haly, podoby fasád dráhových objektov, vzhľadu dráhového telesa, návrh mostových konštrukcií a súvisiacich verejných priestranstiev v podrobnosti urbanisticko-dopravno-architektonickej štúdie. Ako miesto ležiace na európskej železničnej dopravnej sieti TEN-T bude stavba svojím významom aj účelom značne presahovať hranice mesta a bude zároveň dôležitým dopravným terminálom pre všetky druhy verejnej hromadnej dopravy. Táto významná verejná budova sa stane nielen novou vstupnou bránou do mesta Brna, ale aj ťažiskom novej štvrti južne od historického jadra mesta.
Do užšej dvojfázovej súťaže sa zapojilo celkom dvanásť tímov. Tri boli vyzvané priamo, ďalších deväť vybrala odborná porota zo 46 zaslaných prihlášok na základe portfólií architektov. Boli medzi nimi napríklad autori nádraží vo Viedni, Berlíne, Rotterdame, Haagu, Bologni, Londýne alebo Birminghame. V prvej fáze rozpracovalo svoje návrhy dvanásť súťažiacich. Štyria z nich postúpili do druhej fázy súťaže, kde návrhy dopracovali.
1. kolo - 12 kolektívov:
2. kolo - 4 finalisti:
Nová brnianska hlavná stanica vznikne podľa návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects, ktorý stojí za projektom hlavného nádražia v Rotterdame alebo za rekonštrukciou a dostavbou staníc v Amsterdame, alebo Haagu. Podľa víťazov sa brnianska železničná stanica stane novou bránou do mesta a pozitívnym impulzom pre vznikajúcu štvrť Trnitá na nábreží rieky Svratka. Brňania získajú moderný prestupový uzol a záruku ďalšieho rozvoja miestnej železničnej dopravy. Výber odbornej poroty potvrdili počas týždňa vedenie mesta Brna aj Správa železníc. Kancelária architekta mesta Brna vystaví ako organizátor súťaže všetky návrhy vrátane modelu novej štvrte v Krížovej chodbe brnianskej Novej radnice na konci septembra.
„Vítězný návrh v sobě podle poroty kombinuje odkaz na historické veřejné budovy s moderním přestupním uzlem a kvalitním veřejným prostranstvím. Klade důraz na brněnského genia loci i pečlivé posouzení praktického fungování nové budovy nádraží i jejího okolí,“ dopĺňa hlavný architekt mesta Michal Sedláček, ktorý zároveň zasadal v odbornej porote. „V průběhu soutěže jsme navíc doporučili některé části návrhu dále dopracovat, výsledek tak bude ještě lépe odpovídat nynějším přísným požadavkům na novou nádražní budovu,“ dodáva.
„Modernizované srdce brněnského železničního uzlu v nové poloze u řeky Svratky významně ovlivní další rozvoj města. Zjednodušením sítě kolejí dojde k odstranění bariér a uvolnění rozsáhlých ploch v centru města pro parky, rekreaci a větší výstavbu bytů. Historický železniční viadukt se stane promenádou mezi centrem města a proměněným nábřežím. Nové nádraží z obou stran obklopí kvalitní veřejný prostor, s centrem města ho spojí nový bulvár se stromořadím a tramvajovou linkou,“ vysvetľuje primátorka mesta Brna Markéta Vaňková.
„Mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně byla vyhlášena 31. srpna 2020 a porota o vítězných návrzích rozhodla na dvoudenním zasedání 1. a 2. července 2021. Šlo o největší architektonickou soutěž v historii Česka, kdy bylo úkolem soutěžících navrhnout nádražní budovu včetně kompletního řešení přiléhajících veřejných prostranství, budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost, autobusového nádraží, terminálu městské hromadné dopravy i propojení pro pěší,“ pripomenul odborník pre oblasť územného plánovania a rozvoja mesta Filip Chvátal.
Ocenené súťažné návrhy:
1. cena: Benthem Crouwel International B.V. / Daniel Jongtien, Martin Biewenga a Jan Benthem
2. cena: zoskupenie Pelčák a partner architekti – Müller Reimann Architekten
3. cena: zoskupenie ingenhoven architects GmbH, Architektonická kancelář Burian-Křivinka, architekti Koleček-Jura
4. cena: združenie BIG – Bjarke Ingels Group + A8000 s.r.o.
Všetkynávrhy najdete na www.kambrno.cz/souteze, www.kambrno.cz/novenadrazi