Predstavené produkty, spájajú premyslený dizajn, funkčnosť a udržateľnosť. Nábytok Materia vzniká s cieľom podporiť inšpiratívne stretnutia...
Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...
Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
Dokument Územná štúdia školstva na 46-tich stranách mapuje komplexnú problematiku materských, základných a stredných škôl na území Bratislavy. Ide o výstupné dáta z územnej štúdie vo forme územnotechnických podkladov. Súčasťou sú, okrem všeobecnej analýzy stavu školskej infraštruktúry v meste, aj pasporty jednotlivých škôl, ktoré obsahujú údaje o školských areáloch, vlastníctve, zriaďovateľoch, športovom vybavení či počtoch žiakov jednotlivých škôl. Jednotlivé dáta sú dostupné v novej webovej mapovej aplikácii mesta, ktorú vyvinuli špecialisti Metropolitného inštitútu Bratislavy.
Školstvo v Bratislave pod lupou
Územná štúdia nadväzuje na posledný spracovaný územný generel školstva z roku 2014. Generely sa podľa novej legislatívy označujú pojmom územné štúdie.
,,Na rozdiel od predchádzajúceho územného generelu školstva berieme do úvahy školy všetkých zriaďovateľov vrátane súkromných a cirkevných. Novinkou je aj to, že skúmame dáta o dochádzaní žiakov a žiačok, ako medzi mestskými časťami, tak aj za hranicami mesta,” vysvetľuje Magda Ďurdíková, vedúca oddelenia územných koncepcií a analýz MIB.
Z dokumentu napr. vyplýva, že hoci len 66 % bratislavských škôlok zriaďuje mestská časť, až 81 % všetkých detí predškolského veku navštevuje tento typ škôlky. Dôvodom je aj to, že triedy v súkromných škôlkach tvorí v priemere o polovicu menej detí.
Pri základných školách 23 % detí navštevuje súkromné a cirkevné školy. V prípade stredných škôl je zaujímavosťou, že väčšina žiakov Bratislavského kraja sa hlási na gymnáziá - až 75 % všetkých deviatakov, hoci celoslovenský priemer je len 43 %. Gymnáziá ale vedia prijať len zhruba 3/5 všetkých prihlásených detí, a tak väčšina bratislavských stredoškolákov študuje na stredných odborných školách.
Veľkou témou je dochádzanie do škôl
Bratislava je regionálnym centrom vzdelávania, preto do bratislavských materských škôl dochádza 14 % a do základných škôl 11 % detí z mimo bratislavských obcí. Zaujme fakt, že najviac detí dochádza do škôl zo Stupavy. V prípade stredných škôl cestuje za vzdelávaním v Bratislave až 46 % detí z iných ako bratislavských okresov.
Pešia dostupnosť materských a základných škôl sa považuje za jedno z kľúčových kritérií kvalitného bývania. Všetky deti by mali mať zabezpečené umiestnenie v škôlke a škole na základe spádových zón, ktoré vyplývajú z miesta ich trvalého bydliska. Sieť materských a základných škôl v Bratislave pomerne dobre reflektuje stabilizované obytné územia Bratislavy. Problémom sú nové rezidenčné štvrte budované často bez základnej občianskej vybavenosti.
V prípade dochádzania na stredné školy ide o prirodzený jav, nakoľko tie majú väčší rozsah spádového územia.
Ako sa bude vyvíjať žiactvo?
Súčasťou ÚŠ školstva sú aj demografické analýzy a prognózy, ktoré modelujú, ako sa pravdepodobne budú vyvíjať počty žiakov a žiačok bratislavských škôl v budúcnosti. Napr. vieme, že v rokoch 2018 až 2021 boli v Bratislave silné populačné ročníky detí v predškolskom veku, ktoré vytvárali tlak na kapacitu materských škôl. Tieto deti sa budú postupne presúvať na základné a stredné školy, najväčší tlak na miesta na základných školách bude preto v rokoch 2027 – 2030 a v prípade stredoškolákov tlak na kapacitu vyvrcholí okolo roku 2034.
Všetky demografické odhady vychádzajú z Demografickej prognózy, ktorú metropolitný inštitút zverejnil minulý rok. Išlo o prvý dôležitý podklad pre pripravovaný Metropolitný územný plán. Ďalšími podkladmi budú územné štúdie: ÚŠ bývania, ÚŠ zdravotníctva, ÚŠ sociálnej starostlivosti, ÚŠ športu a ÚŠ zelene.
Nový prístup k zberu dát
Na územnú štúdiu školstva odborníci zbierali a analyzovali dáta priebežne 4 roky, pričom nešlo len o samotný zber, ale prakticky o nastavenie nového systému zberu a interpretácie dát. ,,Naším cieľom bolo predstaviť informácie menej tabuľkovo a viac ako zrozumiteľné a prehľadné mapové schémy, aplikácie a storymapy s interaktívnym obsahom,” vysvetľuje Ďurdíková.
Výsledkom je užívateľsky prívetivá webová mapová aplikácia, ktorá môže okrem mesta a mestských častí osloviť aj širšiu verejnosť. Na dokument nadväzuje aj storymapa, interaktívna dátová mapa, ktorá vizuálne interpretuje najdôležitejšie dáta a snaží sa odpovedať na otázku: Bude dosť miest v školách a škôlkach v Bratislave?
Územná štúdia školstva - školy a školské zariadania na území Bratislavy:
Podklady: MIB