Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
21. júl 2017
0
539

Drsná škola - Súčasná grafika účtuje s dejinami

Slovenská grafická škola, reprezentovaná osobnosťou a dielom Albína Brunovského, má v našich dejinách umenia neotrasiteľné postavenie.
Drsná škola -  Súčasná grafika účtuje s dejinami

Výstava Drsná škola s touto tradíciou nepriamo súvisí, resp. konfrontuje sa s ňou a predstavuje protipól grafického myslenia a prístupu k médiu v súčasnosti u autorov s dátumom narodenia po roku 1970. Je zameraná na výskum súčasných podôb média grafiky a ich porovnanie s tradíciou grafického žánru u nás minulých dekád 20. storočia.

Emil Drličiak: Edison. 1992
Emil Drličiak: Edison. 1992

Výstava, aj keď vedome a programovo venujúca sa grafike, je v širšom kontexte aj o súčasnom umení ako takom: o jeho hraniciach a presahoch, vstrebávaní rôznych žánrov, ich permutovaní, žonglovaní s nimi a o ich historizovaní. Ten grafický prešiel v aktuálnom sofistikovanom, pluralitnom, postprodukčnom a hranice prekračujúcom svete umenia svojím vývojom, pričom vybraní vystavujúci autori sa celkom odklonili od remeselne dokonalých suchých ihiel, ktoré sú s grafickým žánrom v našom prostredí obvykle spájané.

Emil Drličiak: Proces. 1991 / 1992
Emil Drličiak: Proces. 1991 / 1992

Názov Drsná škola, vypožičaný z literatúry (Hard Boiled School) je tak trochu licenciou, na druhej strane však naozaj pomenúva rozpoznateľnú tendenciu v súčasnom umení. Koncepcia výstavy, ktorá je výsledkom opakovaného premýšľania, zvažovania, škrtania a dopĺňania autorov, je postavená tak, aby túto tendenciu rozpoznala a autorsky podchytila. Práve preto bola výsledná zostava „okresaná“ na šesť autorov: Erika Bindera (1974), Jana Čumlivského (1978), Emila Drličiaka (1973), Pala Čejku (1973), Juraja Horvátha (1975) a Tomáša Klepocha (1981).

Erik Binder: Mucho Trávka. 1993
Erik Binder: Mucho Trávka. 1993

Tvorbu a osobnosti zúčastnených umelcov mnoho spája, aj keď niektoré spojitosti nemusia byť prvoplánovo zrejmé. Výber prezentuje relevantné vzťahy a možné presahy grafiky k voľnému umeniu (Binder), ku konceptuálnej typografii (Drličiak), k „absolútnej grafike“ (Klepoch), k úžitkovej grafike (Horváth), k dejinám umenia (Čejka) a k základom grafiky a ich presahom (Čumlivski).

Erik Binder: The Darkside (Us3)
Erik Binder: The Darkside (Us3)

Pre protagonistov Drsnej školy je grafika každodennou nutnosťou, prirodzeným spôsobom výtvarného myslenia. Formálne im je vlastné zaujatie linorytom a v menšej miere drevorytom. Rýpané linky sú robustné, priznávajúce stopu nástroja.

Jan Čumlivski: Turnovec Urn. Café del Mar, strana 52. 2002 – 2016
Jan Čumlivski: Turnovec Urn. Café del Mar, strana 52. 2002 – 2016
Jan Čumlivski: S´ il existe des sources de l´histoire primitive du Mexique dans les monuments egyptiens. 2017
Jan Čumlivski: S´ il existe des sources de l´histoire primitive du Mexique dans les monuments egyptiens. 2017

Výstava je príležitosťou sformovania „skupiny“, ktorá spolu v takomto zložení nikdy predtým nevystavovala a je postavená tematicky i podľa jednotlivých autorov. Výber je podriadený definícii školy, ale prezentácie v rámci výstavy sú pripravené monograficky. Každý zo zúčastnených autorov pracuje vo vyčlenenom priestore, čomu bola podriadená aj príprava výstavy, ktorá pripomínala skôr tvorivé sympózium. Výsledkom sú invenčné autorské kolekcie. Vybraní výtvarníci nikdy nebudú tvoriť mainstream – neformujú hlavný prúd dejín umenia, nezaznamenávajú senzačné predaje. Sú však relevantnou platformou, tvoriacou konzistentné kultúrne podhubie a generujúcou nebadané, ale vplyvné odchýlky nevyhnutné pre zdravé fungovanie scény.

Juraj Horváth: Veľký spánok. Syn karty poštovej. 1994
Juraj Horváth: Veľký spánok. Syn karty poštovej. 1994

Okrem šestice autorov, predstaviteľov Drsnej školy, sa na výstave objavia aj diela – grafiky klasikov zo zbierok slovenských galérií, počnúc Albrechtom Dürerom cez Ľudovíta Fullu, Ernesta Zmetáka, Oresta Dubaya, Eugena Kréna až po Albína Brunovského.

Juraj Horváth: Věrnost POPROSVĚT. 1999
Juraj Horváth: Věrnost POPROSVĚT. 1999

Sprievodný program výstavy

Kurátorský výklad Alexandry Kusej sa uskutoční v stredu 13. 9. 2017 o 18.00 v priestoroch výstavy. V septembri a októbri budú nasledovať stretnutia s vystavujúcimi autormi a hosťami, ktorí komentárom či v diskusii postupne predstavia tvorbu všetkých šiestich umelcov.

Informácie o ďalších programoch budú zverejnené v programových bulletinoch a na www.sng.sk

Palo Čejka: Socha. 2017
Palo Čejka: Socha. 2017
Palo Čejka: Vplyv tohto na hento a tamtoho na toto. 2010
Palo Čejka: Vplyv tohto na hento a tamtoho na toto. 2010
Tomáš Klepoch: Pálenie úrody. 2014
Tomáš Klepoch: Pálenie úrody. 2014
Tomáš Klepoch: Červené Porše. 2015
Tomáš Klepoch: Červené Porše. 2015

Poloha na mape

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím