IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Architekt Friedrich Weinwurm: Nová cesta
26. 1. — 20. 5. 2018
Esterházyho palác – 2. poschodie, Bratislava
Kurátorka: Henrieta Moravčíková
Odborná spolupráca: Denis Haberland (SNG)
Výstava pripomenie dielo Friedricha Weinwurma (1885 – 1942), najvýznamnejšieho predstaviteľa architektonickej avantgardy na Slovensku.
Prostredníctvom dokumentácie, literatúry, fotografií a modelov architektonických diel priblíži architektovu predstavu o architektúre novej vecnosti ako „dobe primeranom stavebnom umení“. Poukáže na jeho ťažiskovú architektonickú oblasť, kde išlo najmä o formu, prevádzkové a priestorové vzťahy, ale aj o konštrukčnú a technickú stránku architektúry. Sprítomní osobnosť ľavicovo orientovaného intelektuála pri interpretácii spoločenskej úlohy architektúry. Tá spočívala na riešení bytovej otázky a na témach s ňou súvisiacich, ako bolo postavenie jednotlivca a rodiny v modernej spoločnosti, kolektivizmus, plánovanie, industrializácia a štandardizácia.
Výstava tak sprostredkuje divákovi ideové a výrazové koncepty Weinwurmovho diela a nepriamo nastolí otázku, akou cestou, smerovaním a vnímaním prešla po následných tragických historických udalostiach a spoločenských zmenách slovenská povojnová architektúra.
Otvorenie výstavy: 25. 1. 2018 o 18.00
Osmičky
28. 2. – 31. 12. 2018
Átrium Esterházyho paláca, Bratislava
Autorky koncepcie: Katarína Bajcurová & Petra Hanáková
Kurátorky výstav: Katarína Bajcurová, Petra Hanáková, Alexandra Kusá
Výstavný projekt je netradične navrhnutý do átria Esterházyho paláca ako séria malých výstav k osmičkovým výročiam: februáru 1948, augustu 1968 a októbru 1918.
Napriek názvu sú nástenky viacvrstvovou výstavou umenia, ktorá sa okrem historických tém zaoberá aj teoretickými otázkami spojenými s kurátorstvom, typológiou výstav, kultúrnou politikou a s diváckymi očakávaniami. Základom výstavy bude dlhá, tri metre vysoká „galerijná nástenka“, na ktorej sa budú v časovom slede výročí striedať obrazové koláže zostavené z výtvarného materiálu rôznej povahy primárne zo zbierok SNG. Výsledkom bude akýsi draft či materializovaný Pinterest, pripomienka socialistického „nástenkárstva“, ktorý bude prehovárať o povahe a vnútorných konfliktoch tej-ktorej udalosti. Vo februári nástenku k výročiu 1948 (komunistický obrat) zavesí Alexandra Kusá, v auguste k výročiu 1968 (vstup vojsk VZ) Petra Hanáková a v októbri k výročiu 1918 (vznik ČSR) Katarína Bajcurová.
Súčasťou projektu bude aj nástenka venovaná 70. výročiu vzniku SNG, ktorá bude využívať druhú stranu panelu a bude v átriu „zavesená“ od mája 2018.
Berger
22. 6. – 7. 10. 2018
Esterházyho palác – 3. poschodie, Bratislava
Kurátori: Matej Fabian, Nina Gažovičová
Monografický výstavný a edičný projekt premiérovo predstaví na pôde Slovenskej národnej galérie tvorbu akad. mal. Jána Bergera (nar. 1944). Na domácej scéne zastupuje autor zdanlivo tradicionalistickú polohu klasického maliarskeho média. Jeho umelecký program je postavený na vizuálnej interpretácii banálnej reality, vlastných skúseností, životných pocitov, situácií a vnemov. Tieto zažité a odpozorované fragmenty skutočnosti autor v zdĺhavom maliarskom procese vzájomne prepája. Prostredníctvom farebných plôch, škvŕn a nesúvisiacich detailov vytvára samostatný obrazový jazyk s novou, autentickou vizuálnou kvalitou.
Výstavný projekt si kladie za cieľ reinterpretovať Bergerovu tvorbu a ponúknuť iný pohľad na dielo dlhoročného profesora bratislavskej VŠVU. Predstaviť ho v širšom kontexte a zároveň potvrdiť špecifickú pozíciu maliarskeho média v práve prebiehajúcom storočí. Táto „nová optika“ navráti do pozornosti diváka niektoré kategórie, ktoré sa z diskurzu súčasného umenia v nedávnej minulosti vytratili. Namiesto redukcie bude v centre záujmu komplexnosť; oproti odosobneniu zas postavená individuálna výpoveď a autenticita.
Samotná výstava bude prierezom tvorby autora s dôrazom na práce realizované vo viacerých technikách: oleje, tempery, gvaše, akvarely i ceruzy.
FILLA – FULLA: Osud umelca
13. 7. – 28. 10. 2018
Esterházyho palác – 2. poschodie, Bratislava
Kurátorky: Katarína Bajcurová & Alexandra Kusá
Slovenská národná galéria v rámci cyklu Made in Czechoslovakia venovanému 100. výročiu vzniku Československej republiky pripravuje výstavu o tvorbe dvoch klasikov českého a slovenského moderného umenia: Emila Fillu (1882 – 1953) a Ľudovíta Fullu (1902 – 1980).
Hoci bol Filla o dvadsať rokov starší od Fullu, ich zástoj v etablovaní moderného umenia v Čechách a na Slovensku je kľúčový. Obaja začali ako „vierozvestci“ nového umenia, neskôr boli „oficializovaní“. Gro ich života a tvorby sa odohralo v rokoch existencie Československej republiky (s krátkou prestávkou protektorátu a slovenského štátu v rokoch 1939 – 1945), ako československí občania reprezentovali úspechy českého a slovenského umenia v medzinárodnom kontexte, angažovali sa v spoločenskom živote i umeleckom školstve, v 50. rokoch boli obvinení z formalizmu, museli sa vyrovnať s oficiálne proklamovanou metódou socialistického realizmu. Výstava sa pokúsi o porovnanie a paralely, ale aj o odlišnosti a špecifiká umeleckých i životných osudov s dôrazom na ich jedinečné tvorivé typy, vlastnosti tvorby, ako aj vonkajšie socio-kultúrne súvislosti. Vystavené diela budú zo zbierok Slovenskej národnej galérie, českých galérií a zo súkromných majetkov.
Užitočná fotografia
Fotografia v súčasnom slovenskom umení
16. 11. 2018 – marec 2019
Esterházyho palác – 2. poschodie, Bratislava
Kurátori: Aurel Hrabušický, Filip Vančo
Výstava priblíži fotografiu nie ako užitočné, rýchle záznamové médium, „dokument doby“, ani ako prostriedok digitálnej manipulácie, ale ako nástroj vhodný na široké využitie v súčasnom umení. V reakcii na éru digitálnych technológií umelci dnes využívajú fotomédium oveľa slobodnejšie a pritom viac sofistifikovane. V digitálnej ére nie sú formálne znaky, technické či technologické zručnosti natoľko dôležité, o to väčší priestor dostane obsah a kontext umeleckej výpovede. Privlastnená, zdokumentovaná realita je nanovo konštruovaná, usporiadaná, inscenovaná (v priestorovej inštalácii napríklad), avšak pri využití čisto fotografickými postupov, klasických možností média.
Výstavný súbor sa sústredí na dianie v posledných 10 – 15 rokoch, na príklady autorských výpovedí (postupov, stratégií) v širokom spektre možností tohto populárneho média. Zohľadní aj relatívne nový jav – dosah zahraničného školenia alebo dlhodobých pobytov na tvorbu slovenských autorov.
Hlavným cieľom tejto výstavy je priviesť divákov k tomu, aby nevnímali iba bezprostrednú užitočnosť, širokú použiteľnosť aj zneužiteľnosť fotografie, ale zamerali sa – akoby v spomalenom čase – na nuansy v čítaní tohto média a detailne sa oboznámili s možnosťami umeleckej výpovede jeho prostredníctvom.