Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
14. december 2017
0
299

Andrej Gaj (1932 - 2016) & Anna Gajová

Dvojgeneračná výstava prešovských výtvarníkov predstaví retrospektívu prác akad. maliara Andreja Gaja (1932-2016) a prierez doterajším dielom jeho dcéry Anny (1964), akad. maliarky. V prípade A. Gaja ide o reinštaláciu výstavy pripravenej Šarišskou galériou v Prešove.
Začiatok19.12.2017
18:00
Koniec14.1.2018
18:00
MiestoGaléria Slovenskej výtvarnej únie / Umelka
AdresaDostojevského rad 2,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktUmelka
+421 2/5296 2402
office@svu.sk

Andrej Gaj patril k povojnovej generácii spoluurčujúcej podobu výtvarnej kultúry Prešova i východného Slovenska takmer do konca storočia. V r. 1952-58 študoval na VŠVU v Bratislave. Jeho profesori  - Ladislav Čemický, Peter Matejka, Dezider Milly a Ján Želibský - boli zárukou kvalitnej prípravy adepta umenia v multižánrovom vyjadrení. Východisko pre svoje ďalšie smerovanie hľadal umelec v tvorbe medzivojnovej slovenskej moderny (Fulla, Galanda, Alexy). K výtvarnej syntéze dospieva maliar okolo roku 1973, kedy sa prvýkrát stretávame s jeho typickým štýlom. Gaj inštinktívne siahol po estetike, ktorá bola blízka jeho naturelu - zmysel pre pevný tvar, konštruktívnu výstavbu kompozície, nechuť k náhodilosti a lásku k zmyslovo postulovanému umeniu pretavil do tvorby cézannovského razenia. Cézannovsko-fullovské inšpirácie obohatil o typicky rusínsky záujem o veľkú farebnú intenzitu.

Andrej Gaj bol jedným z posledných maliarov na východnom Slovensku, ktorí vyznávali modernistickú koncepciu obrazu a podržali jej existenciu do 21. storočia. Modernistický je nielen závesný obraz ako klasické médium, na ktorý sa maľuje olejom na plátno a cézannizmus maliarskeho vyjadrenia, ale i príklon ku klasickým maliarskym žánrom - portrétu, autoportrétu, krajine, zátišiu, aktu a figurálnemu žánru. Zmysel pre monumentálne kvality a dekoratívne hodnoty zúročil umelec v tvorbe početných monumentálnych realizácií pre architektúru. 

Gajove obrazy sú dielami, ktoré chcú sprostredkovať radosť zo života, navodiť sviatok každodennosti, životnú silu a optimizmus, sú senzuálnou oslavou života a opozíciou k možno až priveľmi preintelektualizovanému umeniu prelomu tisícročí. Gajove obrazy rozpoznateľné na prvý pohľad dotvárajú mapu výtvarného umenia východného Slovenska a sú jeho trvalým obohatením.

Anna Gajová (1964) študovala na VŠVU v Bratislave v r. 1984-1990 na oddelení knižnej tvorby u prof. Albína Brunovského a Karola Ondreičku. Jej tvorba je koncepčne rôznorodá, čo vyplýva z rozmanitosti jej aktivít a záujmov. Venuje sa maľbe, kresbe, grafike, v poslednom období najmä ilustrácii. To, čo sa pri pohľade na jej dielo javí ako nespochybniteľný fakt je vplyv dvoch výrazných umeleckých osobností. Jednou z nich je otec Andrej Gaj, ktorého svojská vitalistická koncepcia založená na emocionálnom pôsobení bohatej farebnej škály v dynamickej kompozičnej osnove. Druhým pilierom je maliarkin učiteľ, mág fantazijného umenia Albín Brunovský, povestný opulentným, šperkársky municióznym štýlom s barokovo exaltovaným výrazom. Gajová obe podnety transponuje do prejavu, v ktorom uplatňuje svoj prirodzený sklon k hravému, lyrickému vyjadreniu, ktoré dobre ilustruje napr. súbor grafík, kde komunikuje a polemizuje s klasickými renesančnými motívmi.

V jej voľnej grafickej tvorbe a knižnej ilustrácii dominujú fantazijné kompozície so symbolickým alebo alegorickým obsahovým zacielením. Imaginatívne podnetne dokáže využiť techniku fúkaného tušu, ktorá sama osebe je metaforou rozjatrenej fantázie. Do svojho formovo-výrazového repertoáru radí okrem iného estetiku ilustrovaných kalendárov a horoskopov, máp a glóbusov, mandaly a rozety, bordúry tapisérií, hracích plánov stolových hier, streleckých terčov alebo architektonických pôdorysov záhrad.

Od roku 2001 je Gajová prevádzkovateľkou súkromnej galérie AG GALLERY v Prešove.  V roku 2016 sa stala držiteľkou Výročnej ceny za ilustračnú tvorbu vydavateľstva DAXE,roku 2014 cenu Ludovíta Šenšela.

Mgr. Jozef Ridilla
historik umenia a kurátor

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím