Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

De-akord / tak rúbali do mňa... / výstava Igora Faška

Igor Faško - maľba a plastika, autorská výstava
Kalendárium
Red 103.01.2016
3530+0
Začiatok12.1.2016
17:00
Koniec2.4.2016
18:00
Miesto Galéria P. M. Bohúňa, Tranovského č.3 , Liptovský Mikuláš
AdresaTranovského 3,
Liptovský Mikuláš,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
Kontaktsekretariát
044/562 00 35
lgpmb@vuczilina.sk

De-akord / tak rúbali do mňa... /

(Slovo kurátora)
Snová téma sa v tvorbe Igora Faška postupne stáva druhotnou, vytrácajú sa pestrofarebné hravé mandaly a žiarivosť farieb, akási nezáväzná občas veselá bezstarostnosť prítomná v predchádzajúcom období je nahradená sebareflexiou, kritikou a zložitejšími, hlbšími otázkami... Téma mýtu a jeho formálnej reprezentácie sa v súčasnosti posunula do osobne prežitých svetov a situácií, do reakcie na konkrétne dianie okolo nás, do osobných mýtov, momentov a situácií. Vidno to už aj v architektonickej Faškovej tvorbe – zoberme si len posun od fascinujúceho a v svojej dobe revolučného architektonického riešenia interiéru v povestnej, dnes už žiaľ zaniknutej avantgardno-surreálnej reštaurácie U zlého námorníka v Devíne pri Bratislave (1992 spolu s inšpiratívnym sochárom Petrom Strassnerom) až po Plačúcu fontánu v Parku zabudnutých susedov / Pamätníku holocaustu vo Zvolene (2012)
Výlučnou témou či leitmotívom tvorby Igora Faška už nie je ani zďaleka len zaniknutý rurálny svet alebo imaginárne architektonické krajiny v surreálnej forme. Ide mu čoraz viac o vzťahy medzi ľuďmi, medzi mužom a ženou, o problémy vzájomného spolužitia . Zamýšľa sa nad tým a jeho diela sa stávajú tmavšie, meditatívnejšie, menej veselé, ale zato možno filozofickejšie.
Snaží sa to vyjadriť práve vo farebných náladách, v kombináciách s abstrahovanými tvarmi štylizovaných tiel , už menej kubistických torz a póz.Tieto pózy vyjadrujú niekedy beznádejné súboje subjektov alebo ich privlastnenie si, alebo aj ich zdanlivé víťazstvá či podľahnutie pokušeniam. Intenzita pestrosti čírych farieb sa posúva do monochromatických , niekedy až čierno bielych olejomalieb. Navodenie 3D efektov sa už nedeje výlučne vytváraním troch na seba navzájom vyskladaných plôch, ale nastupuje skôr tieňohra s využitím plošného 2D výrazu, ktorý má tiež navodiť priestorovosť obrazu, ale často sú to už len plochy, ktoré sa od seba formálne odlišujú len farebnosťou , farebnými valérami.Umelecké záznamy Igora Faška sa tak stávajú čoraz viac osobnou úvahou na dianie vo svete, na konkrétne dianie, ktoré nás všetkých trápi. Je výpoveďou o kríze, ktorá zasiahla už nie iba krajinu a ekonomiku, ale aj sociálne štruktúry, ktorá zasiahla vzťahy medzi ľuďmi. A obraz sa stáva krízou tak, ako sa kríza stáva obrazom.
Obrazy z posledného obdobia, tie najsúčasnejšie ako povedzme Sedem hrdinov/Sedem statočných, Comeback, Kríza, Nahor alebo nadol, Ontogenesis, sú reakciou na dnešný svet, ktorý sa vo Faškovej iste oprávnenej predstave stáva pomaly stále viac čierno-bielym, chýba mu súcit a spolupatričnosť, elementárna empatia a vzájomnosť. Obrazy sa občas stávajú výkrikmi z pocitu bezmocnosti riešiť tento stav, ale stále tu prebleskuje snaha riešiť ho bezstarostne, detsky, naivne a poeticky. A táto snaha spôsobuje emocionálny pocit ohňostroja aj pri niektorých pesimistických Faškových témach, snáď aj preto volí pre stvárnenie veľký formát plátien. Tieto pesimistické témy už vidno aj pri tvorbe plastík, ktoré sú vytvárané zväčša prienikmi plôch a segmentov, navyšovaním dohora do vertikály, pre navodenie dynamiky pohybu. A tieto plastiky sú čoraz agresívnejšie, ich rohy a hrany útočnejšie. Pomenované sú často podľa záporných, mystických postáv a nesú v sebe mytologické významy zmaru alebo sa odvolávajú na primitívne nomádske hry ako Pastiersky otčenáš, ktoré zase môžu prinášať nádej a pomoc pri riešení spomínaných krízových situácií. A i tu, pri najnovších sochách a plastikách sa začína prejavovať cesta ku „konkrétnosti“ na úkor „abstrakcie“, alebo skôr a presnejšie syntéza oboch prístupov. Preniká sem čoraz častejšie stvárnenie postáv, torz žien a zvierat, ktoré sú v juxtapozíciách a v interakcii sa snažia pomenúvať vzťahy. Vyvolávajú dojem riešenia a výsledku ako napríklad V očakávaní, Dobrá Venuša, Athanor, Hierosgamos ... Zároveň sa stávajú symbolom lovu na ľudí, pričom nielen obete, ale i lovci sa stávajú úlovkami antropocentrickej obludy/ symbol. Niektoré metalické glazúry na týchto keramikách podčiarkujú pocit chladu a existenciálneho odcudzenia. Inokedy zase vyzdvihujú silu a jej nesporný, aj keď často ambivalentný význam. Chlad metalických glazúr sa dnes u Igora Faška strieda s vyššími, temnočiernymi postavami z hrubo modelovanej šamotovej hliny ako je to v prípade Baala. Hrozivého, silného, zároveň však sofistikovane veselého a asi i zlého.
V každom v nás je v podvedomí nesmierna túžba po logike, po tom, aby bol svet vysvetliteľný, aby mal akýsi poriadok. Pretože je čoraz chaotickejší a horší, ten svet. Obávam sa, že čím sme starší, tým táto túžba silnie. Je to často beznádejný pocit. Obrazy a plastiky Igora Faška zo súčasného obdobia jeho tvorby nám pomáhajú túto túžbu aspoň sčasti plniť. Domnievam sa, že toto je teraz jeho snahou.

PhDr. Martin Ciel

Mapa podujatia

Vložené
3. január 2016
0
353
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím