Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
25. január 2018
0
681

Palác Barberini v Postupime / Múzeum umenia

Igor Faško približuje jednu zaujímavú, novovybudovanú repliku budovy, určenú pre prezentáciu výtvarného umenia, i to, čo je v nej.
Palác Barberini v Postupime / Múzeum umenia

Zhruba pred dvoma rokmi som sa snažil priblížiť čitateľom Archinfo situáciu a plány zástavby historických jadier v Berlíne a Postupime. Práve v tomto období som často navštevoval tieto dve mestá, až som sa v jednom z nich aj usadil a mám tu zriadený vlastný ateliér, zameraný predovšetkým na moju výtvarnú tvorbu.

Preto by som dnes rád priblížil zaujímavú realizáciu jednej zo spomínaných lokalít a to historické centrum v Postupime a v ňom novovybudovanú repliku bývalého barokovo klasicistického paláca Barberini (pôvodná stavba od architekta Gontarda), ktorý dnes slúži ako múzeum výtvarného umenia a bol od začiatku s týmto zámerom navrhnutý architektom Albrechtom. Jeho ateliér má bohatú skúsenosť s projektami múzeí a galérií (doteraz 13 projektov), takže výber súkromného investora nebol náhodný.

Palác Barberini z vyhliadky Nikolaikirche
Palác Barberini z vyhliadky NikolaikircheFoto: Igor Faško
Palác Barberini po dokončení v roku 2017
Palác Barberini po dokončení v roku 2017Foto: Igor Faško

Na troch podlažiach, na ploche cca 2800 m2 sa nachádzajú výstavné priestory v oboch krídlach paláca s moderným zariadením, oprostené o historickú interiérovú výzdobu. Vo foyer sa nachádza reštaurácia s pokladňou a info panelmi, v suteréne obchod s knihami, sociálne miestnosti so šatňami. Depozit je zrejme umiestnený o jedno podzemné podlažie nižšie. Budova je prepojená s výstupom do záhrady vedúcej k rieke Havel. Ide o železobetónový skelet, opláštený prefabrikovanými prvkami, s replikami barokovo klasicistickej fasády. Zabudovať originálne fragmenty, ako tomu bolo pri susednej stavbe mestského zámku sa však v tomto prípade nepodarilo, pretože sa žiadne nezachovali.

Od otvorenia uplynul jeden rok a je tu umiestnená stála expozícia s dielami od Warhola, Francisa, Kippenberga, či Gerharda Richtera. K tomu moderné mexické a americké umenie od roku 1960.

Interiér paláca - didaktická miestnosť
Interiér paláca - didaktická miestnosťFoto: Igor Faško

Doteraz tu prebehli tri zaujímavé výstavy venované impresionizmu, potom modernému americkému umeniu - von Hopper bis Rothko (od Hoppera po Rothka) a momentálne tu prebieha zaujímavá výstava, ktorá približuje umenie v zaniknutom štáte NDR pod názvom - Hinter der Maske (Pod maskou), roky 1950 - 1989, ktorú otvoril osobne prezident Steinmeier.

Veľmi zaujímavá paralela vzhľadom na spomínané projekty revitalizácie mestských jadier, ktorej predchádzala asanácia niektorých stavieb zo socializmu, akým bol napr. Palác republiky v Berlíne a iné. A práve tu v jednej z nových replík výstava s takouto tématikou, čo nie je žiadna náhoda, pretože investor a mecenáš tejto stavby Hasso Plattner (softvérový milionár) je aj zanieteným zberateľom tzv. socialistického výtvarného umenia a múzeum od jeho vzniku vlastní už od 80 výtvarníkov vyše 100 originálov diel z tohto obdobia. Riaditeľkou a hlavnou kurátorkou múzea je kunsthistorička Dr. Ortrud Westheider, ktorá bola v minulosti riaditeľkou Bucerius Kunst Forum v Hamburgu. Výstava sa nesnaží ideologizovať, alebo kritizovať túto epochu výtvarného umenia v NDR, ktorá doteraz nebola dostatočne prehodnotená a viacmenej v minulosti často podceňovaná. Práve naopak treba poznamenať, že ide často o ukážky skrytého protestu, niekedy výsmechu a dilemy umelcov podriadiť sa vtedajšiemu režimu, alebo ako ostať individualitou aj napriek nastoľovanému kolektivizmu. V mnohých dielach cítiť spoločne vnímanú atmosféru tohto obdobia a paralely s naším slovenským, či českým umením a akýsi vplyv a jednotný trend vyjadrovacích prostriedkov v celom socialistickom zriadení. Ide ale aj o ukážky nespornej kvality a remeselnej zručnosti nadobúdanej na vtedajších štyroch vysokých výtvarných školách (Berlín, Lipsko, Drážďany a Halle), ktoré pokračujú v tejto tradícii a ich absolventi oslovujú odbornú verejnosť aj dnes.

Prechod do záhrady, k rieke Havel
Prechod do záhrady, k rieke HavelFoto: Igor Faško

Zaujímavou časťou výstavy je ukážka 16 veľkoformátových diel (cca 2,5m x 6m), ktoré boli súčasťou interiéru spomenutého Paláca republiky, takže zachránenými výtvarnými dielami v architektúre s podnázvom: Je dovolené snívať komunistom? Ide o diela výtvarníkov - Heisig, Mattheuer, Sitte, Tübke, Womacka, Zitzmann, Vent, Paris, Mohr. Akiste boli medzi nimi aj niektorí, ktorí boli oddaní vtedajšiemu režimu a mnohí ešte žijúci spoluvystavujúci autori by vedeli negatívne porozprávať o vtedajšej oligarchii umenia, podobne ako tomu bolo aj u nás v Československu. Výstava nie je nostalgickou spomienkou na toto obdobie, ale ani kritikou, či zosmiešňovaním autorov a ich tvorby. Ide často o veľmi kvalitné diela. Je svedectvom doby. Kurátorom je Michael Philipp, ktorý si zobral na mušku práve tieto tabuizované a zaťažené diela. Malo by byť povinnosťou umenovedy každého civilizovaného štátu a národa zachraňovať kultúrne dedičstvo, aj keď môže niesť pre niekoho nepríjemnú spomienku, akou je práve toto obdobie.

Výstava umenia NDR  - Hinter der Maske
Výstava umenia NDR - Hinter der MaskeFoto: Igor Faško
Výstava umenia NDR  - Hinter der Maske
Výstava umenia NDR - Hinter der MaskeFoto: Igor Faško
Výstava umenia NDR  - Hinter der Maske
Výstava umenia NDR - Hinter der MaskeFoto: Igor Faško

Pod nánosmi tejto doby však stále bude cítiť iba človeka, kultúru a stav spoločnosti. A o to myslím v umení a architektúre vždy pôjde... pretože majú moc ovplyvňovať vedomie spoločnosti, v tom lepšom prípade iba pozitívne!


Igor Faško

Autor článku

Ing. arch. Igor FaškoSKBanská Bystrica

Poloha na mape

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím