IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 15.9.2022 09:00 |
| Koniec | 31.12.2022 15:00 |
| Miesto | SNG |
| Adresa | Riečna 1, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Podujatie |
| Kontakt | SNG info@sng.sk |
(SNG) Ešte predtým, než otvoríme nový areál Slovenskej národnej galérie, sme sa rozhodli nahliadnuť do spomienok Premostenia – asi najvýraznejšej a najdiskutovanejšej časti galerijného komplexu. Digitálna inštalácia Heterotopia dáva priestor samotnému Premosteniu povedať, ako vidí seba a svet. To, čo o sebe počulo, ako ho formovala predstava architekta, dejiny a aura miesta, na ktorom sa nachádza. Všetko, čo sa do Premostenia zapísalo, sa zjaví aj človeku, ktorý sa naň pozrie alebo ním prejde.
Autor: Samuel Chovanec
Konzultácia: Alexandra Kusá, Miroslav Žolobanič, Branislav Horňák
Profesorka architektúry Jarmila Bencová s odkazom na Michela Foucaulta tento jav opísala ako heterotopiu a heterochróniu v komprimovanej podobe. Heterotopia je priestor s väčším počtom významových rovín a vzťahov s okolím a prostredím, ako sa nám na prvý pohľad zdá. Vedie nás k zvláštnej skúsenosti, keď máme potenciál zažiť viacero miest naraz, no v rámci toho istého fyzického priestoru. Dedečkovo Premostenie teda pôsobí podobne ako pohľad do zrkadlovej gule. Pozeráme sa na absolútne reálny priestor s okolitým prostredím a zároveň virtuálny obraz sveta a času okolo seba.
Hovorí sa, že steny majú uši. No nepriamo z toho vychádza, že majú aj ústa. Veď ak by ich nemali, nemuseli by sme sa obávať, že prezradia to, čo počuli. Stretávame sa tu s bežnou personifikáciou či antropomorfizáciou, keď sa vlastnosti človeka prisudzujú mimoľudským aktérom vo forme, ako ich poznáme u človeka. V tejto rovnici by sme ale nemali podceňovať hodnotu samotných stien. To, kde sa stena nachádza, aká je stará, kto, kde a za akým účelom ju postavil, v akom stave momentálne existuje, akú inštitúciu alebo ideológiu zastupuje – to všetko určuje aj človeka, ktorý sa za ňou skrýva. Stena má veľký podiel na tom, čo sa pod strechou, ktorú drží, rozpráva, čo pod ňou zaznie.
Budova SNG a miesto, na ktorom sa nachádza, si prešli mnohými radikálnymi transformáciami. Premostenie a krídlo budovy, ktoré tam stálo pred ním, mali možnosť týmto zmenám, slovám a zvukom načúvať. Z nádvoria bývalých vodných kasární, mestskej milície, múzea a napokon galérie počuli tancujúce páry a salónne orchestre, ale aj pochody uhorských zákopníkov. Po zbúraní južného krídla si Premostenie ušami svojich stein vypočulo, že je šperkom slovenskej architektúry, no neminuli ho ani menej prívetivé pomenovania ako „opacha“ alebo „červená krava“. Jeho steny si určite pamätajú aj slová ako agora, stoa či odeón vychádzajúce z úst Vladimíra Dedečka pri navrhovaní priestoru. No v neposlednom rade poznajú, lepšie ako ktokoľvek iný, šum a dunenie Dunaja, ktorý, zdá sa, netečie len pozdĺž Premostenia, ale aj ním samotným. A čo počujete vy?