IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 26.6.2020 18:00 |
| Koniec | 31.1.2021 23:59 |
| Miesto | Východoslovenská galéria |
| Adresa | Hlavná 27, Košice, Slovensko |
| Druh podujatia | Podujatie |
| Kontakt | Východoslovenská galéria |
kurátor: Miroslav Kleban
architekt výstavy: Matej Gavula, GUTENART.
Výstava bude predstavovať ťažiskový projekt na rok 2020. Sochárska zbierka galérie doposiaľ nebola prezentovaná vo väčšej galerijnej expozícii. Aj z toho dôvodu je kurátorská koncepcia zameraná výhradne na médium sochy, plastiky a inštalácie. Ambíciou výstavy je širokej verejnosti predstaviť prierez zbierkového fondu sochárstva nevymedzenom len na chronologickej inštalácii, ale prevažne na základe tematických kapitol. Na výstave tak budú zastúpené diela od obdobia gotiky, teda najstaršie poklady zbierky starého umenia až po bohato zastúpené diela z 20. a 21. storočia, najnovšie akvizície nevynímajúc.
Inštalácia výstavy sa bude opierať o konfrontačné názory a štýly jednotlivých historických období a ich samotného nazerania na spoločenskú a ideologickú funkciu sochy v kontexte meniacich sa dejín. Zbierka moderného (prevažne povojnového) sochárstva predstavuje z pohľadu predmetnej kolekcie najpočetnejšiu časť diel, ktoré reprezentujú progresívne hľadanie foriem aj napriek tomu, že vznikali v období socialistického realizmu a sochárske umenie bolo v podstate pod najväčším politickým tlakom. Spoločným menovateľom kurátorskej koncepcie bude hľadanie sochárskeho výrazu a predmetného i abstraktného vyobrazenia, ktoré sú v zbierke zastúpené najmä bustou, reliéfom, voľnou figurálnou sochou, sakrálnymi plastikami, voľnými inštaláciami, či návrhmi na monumentálne realizácie. Sochárstvo patrí v zbierke Východoslovenskej galérie počtom medzi najmenšie zbierkové fondy (popri fonde úžitkového umenia a fonde iných médií), avšak vyniká svojou umelecko-historickou kvalitou i zvučnými menami česko-slovenského výtvarného umenia (Bartusz, Mathé, Račko, Patočka, Bartuszová, Löffler, Rudavský, Machaj, Belohradský, Ferdinandy a iní). Spomínaní autori budú prezentovaní v tematických celkoch, ktoré sa budú odvolávať na interpretačné rámce v kontexte problematiky sochárskeho diela v dejinách umenia (Telo a telesnosť, portrét, moderna, angažovanosť, ideológia, verejný priestor, pomníková tvorba, expresia, figúra, konceptuálna a postmoderná socha). Konfrontačným prístupom bude verejnosti predstavený netradičný (experimentálny) prístup jednotlivých stratégií sochárskeho umenia zo zbierky galérie, a to od zasvätenia duchovným princípom (gotika, barok), cez voľnú, dekoratívnu a portrétnu tvorbu (prelom 19. a 20. storočia) hľadaním foriem medzivojnového obdobia, umenia v službách nacionálnych otázok, cez povojnovú éru formálnej sochy a monumentálnych realizácií v architektúre až po neskoršie, konceptuálne a postmoderné prístupy. Expozícia tak predstaví časozberný (štýlový) prierez zbierkou aj samotným prístupom a nahliadaním na funkciu a vnímanie sochy v kontexte aktuálnych spoločenských tém (náboženstvo, realizmus, ideológia, ekológia, politika, pamäť, gesto, čas, vonkajší a vnútorný priestor).
Prezentácia komorného sochárstva bude úzko prepojená so sochárskymi realizáciami vo verejnom priestore. Monumentálne realizácie od polovice 20. storočia definovali verejný priestor mesta Košice, ktoré vychádzali z medzinárodnej sympoziálnej tradície (Sochárske sympózia v kove vo VSŽ a Sympózia v kameni vo Vyšných Ružbachoch). Tieto aktivity zastrešovala od 60. do 80. rokov Východoslovenská galéria, ktorá tak v súčasnosti disponuje bohatým archívnym (projektovým a fotografickým) materiálom, ktorý bude súčasťou výstavy v podobe digitálnej webovej databázy ako on-line katalóg sôch vo verejnom priestore mesta Košice. Rozšírením kontextu sochárstva s dôrazom na kultúrnu politiku mesta bude exteriérová prezentácia z rôznych príčin odstránených sôch, ktoré dnes spravuje Depozitár mesta Košice. Virtuálny komentár bude ilustrovať zaniknuté, resp. nezvestné sochárske realizácie, ktoré budú pietnou pripomienkou súvisiaceho vzťahu sochárskeho diela ako najviac angažovaného média v oblasti politiky, kultúry a ideológie. Výstavný projekt predstaví odbornej i laickej verejnosti náhľad do zbierkového fondu, jeho histórie a stratégie budovania zbierky a v neposlednom rade podnieti diskusie ohľadom verejného priestoru s jeho rozdielne vnímanými estetickými kritériami.