Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Výstava: MIESTO, IMPRESIA, ATMOSFÉRA, Aurel Fábri - architektonická kresba

Výber z veľkého a mnohotvárneho repertoáru kresieb architekta.
Kalendárium
Red 319.04.2023
6780+12
Začiatok2.5.2023
11:00
Koniec26.5.2023
16:00
MiestoGalérii architektúry Spolku architektov Slovenska
AdresaPanská 15,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaPodujatie
KontaktAurel Fábri

 

Koncept výstavy spolu s textom bol vypracovaný kurátorom, Mariánom Zervanom:

Kresby Aurela Fábriho (1958) by sa patrilo preskúmať historicky, formovo, ikonograficky, žánrovo a technicko-technologicky. Zistili by sme, že kresbe sa začal venovať ešte počas štúdii na Vysokej škole výtvarných umení, kde diplomoval u profesora Rastislava Janáka a pokračuje v nej dodnes. Spočiatku išlo o kresby ceruzou a neskôr tušom a čínskymi fixami. Vždy išlo o kresby na papieri rôznych kvalít, ktoré využíva, ale aj necháva vyznieť. Kresba vzniká na bielom pozadí a jej rámcovanie sa mení od detailov po celky: od halúzky po detaily domu, celky rozmanitých kultúrnych a prírodných prostredí až po panorámy či siluety miest. Vo väčšine prípadov je aktuálnym záznamom plenérovej situácie a cítime, že v nej ide o zachytenie neopakovateľného okamihu, uzretia, ktoré kresba dodáva nezávislosť, ale prostredníctvom nej jej autor aj spoznáva ústrojné konštitutívne siločiary génia loci navštívenej a zvolenej prírodnej či mestskej krajiny. Kresba narába tak s líniami, bodmi a plochami, ktoré oscilujú medzi definovaním tvarov a hľadaním neopakovateľnej nálady. Cítime z nej tak poučenie z čínskej tradície a akvarelu, ale aj slovenskej realistickej kresby. Jej ikonografia je daná zobrazovaním skutočných architektúr a prostredí, a nie fiktívnych či konceptuálnych miest. Človek v nej niekedy celkom absentuje, alebo je prítomný v mierke dokresľujúcej kolorit. Preto možno hovoriť o Fábriho kresbe ako architektonickej, hoci najpresvedčivejšie sa stáva architektonickou zvládnutím priestorových plánov a priestorových celkov. Nie je to však nikdy technická architektonická kresba, nakoľko je jej ambíciou neopakovateľnosť okamihu v dvojakom zmysle: tak v zachytení nálady ako aj časom spracovania. Preto sa pohybuje na hraniciach grafického a maliarského prejavu.

Výstava je výberom z veľkého a mnohotvárneho repertoáru Fábriho kresieb. Nejde o výstavu retrospektívnu, ale skôr predstavuje rozmanité línie jeho kresby. Výber je rozdelený a rozvrhnutý do troch priestorov, ktorými momentálne disponuje Spolok slovenských architektov. Každá z miestností je viazaná na základné zložky Fábriho kresby, ktoré pomenúvame ako miesto, impresia a atmosféra. V každej z miestností sú predstavené kresby z rozmanitých období a z odlišných prostredí, aby mohol vzniknúť dialóg, ktorého ústrednou témou je jedna z troch zložiek.

Miesto je na prvý pohľad určujúce. Fábriho kresby sú záznamom jeho putovaní a zastavení. V tomto zmysle pripomínajú pútnické denníky, denníky maliarov či architektov. Miesto je však viac ako prostý motív čí téma. Fábri je presvedčený, že mu nevdojak vrastá do duše a ovládne jeho ruku, že prerastá do jeho kreslenia. A práve tieto okamihy prerastania kresby a miesta, ich vzájomná diferenciácia sú jedným zo zameraní tejto výstavy.

K ďalším nesporne patrí impresia, náhly a prenikavý dojem vonkajšieho i architektonizovaného sveta v jeho premenlivosti a určitej neurčitosti. Kresba vtedy nadobúda charakteristický synkopicky rytmus bodov a líniových skratiek zdanlivo nezávislých od miesta. Kresebné gesto ešte len okom a rukou ohmatáva miesto, otvára sa mu a prijíma jeho impulzy, aby vzápätí objavilo jeho neopakovateľné trvanie.

A práve to možno pomenovať ako atmosféra. Nie je to subjektívny zážitok, ale niečo, čím nás krajina oslovuje, aby sme vstúpili do jej architektoniky. Vtedy sa kresba stáva maliarskou či presnejšie akvarelovou presne v tom zmysle ako sa trvanie kocky cukru vyjadruje časom jej rozpúšťania.

Napokon je tu niečo, čo dáva týmto trom zložkám zmysel a tým je biele neurčité prázdno, ktoré nie je a nemôže byť len nedefinovaným pozadím, je naopak prúdiacou energiou prenikajúcou všetkými smermi a vrstvami kresby.

 

Príklady kresieb vystavených v Galérii Architektúry SAS v Bratislave:

Slovensko

 

Česká republika

 

Spojené kráľovstvo

 

Rakúsko

 

Rumunsko

 

Čína



Základné informácie o autoroch výstavy:

Autor kresieb: Aurel Fábri

Aurel Fábri sa narodil v meste Vráble na Slovensku, kam sa po úspešnej zahraničnej kariére architekta a vysokoškolského pedagóga minulý rok vrátil a pokračuje vo svojich profesionálnych aktivitách.

Ako architekt pôsobil v niekoľkých európskych metropolách. Napríklad v Prahe sa podieľal na rekonštrukcii historických palácov a projektovaní niekoľkých obchodných centier a multikín. V Londýne pracoval v tíme, ktorý pripravoval projekt multifunkčnej štvrte New Wembley.

Posledných 12 rokov pôsobil ako pedagóg v Číne. Prvé dva roky strávil v Pekingu na Raffles BIFT International College a následne desať rokov v meste Ningbo na britskej univerzite University of Nottingham Ningbo China, kde bol spoluzakladateľom a vedúcim architektonických ateliérov programu Architektúra. Nastupujúcej generácii mladých architektov tam odovzdával svoje skúsenosti z praxe.

Viac na stránke: fabriarchitekt.com

Kurátor výstavy: Marian Zervan

Profesor teórie a dejín umenia a architektúry na VŠVU v Bratislave, na FFTU v Trnave a na SAV.

Ďaľšie detaily:

  • Organizátor výstavy: Spolok architektov Slovenska
  • Partneri výstavy: Fond výtvarných umení, PKF Prvá Komunálna Finančná; TAJNA Vineyards & Winery
  • Mediálni partneri: ARCHINFO

Plagát k výstave:

Vložené
19. apríl 2023
0
678
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím