Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
10. júl 2015
0
353

Zdieľanie áut a autonómne taxíky by mohli pomôcť mestám.

Nadarmo sa budeme snažiť o úsporné, pasívne, nulové a dokonca plusové budovy, pokým na cestu za prácou a pohyb po meste v autách spálime omnoho viac energie, ako ušetríme na stavbách.
Zdieľanie áut a autonómne taxíky by mohli pomôcť mestám.

Národné laboratórium Lawrenca Berkeleyho publikovalo výskumnú štúdiu vo vedeckom periodiku Nature Climate Change o možnostiach optimalizácie dopravy. Výraznú finančnú úsporu a taktiež redukciu emisií skleníkových plynov by mohla priniesť už v blízkej budúcnosti transformácia taxislužieb.

V štúdii preukázali výrazné úspory nielen v priamych nákladoch na dopravu (cena vozidiel, výdavky na ich údržbu, pohonné hmoty, poistenie...), ale aj z komplexného pohľadu nárokov na technickú a dopravnú infraštruktúru mesta, bezpečnosť, životné prostredie, emisie, obnoviteľné zdroje a v neposlednom rade aj na komfort cestujúceho.

Video na "legovej animácii" prezentuje ako by optimalizácia taxíkov mohla pomôcť životnému prostrediu.

16458
Youtube

Ešte ďalej by nás mohli posunúť autonómne autá. Niečo čo intenzívne testuje už nielen Google, ale aj množstvo ďalších alternatívnych hráčov, ktorí sa chcú predstaviť na tomto poli.

Nemusí to byť dokonca ani takéto "hardvérové riešenie". Mnoho sa dá optimalizovať aj využívaním súčasných zdrojov. Príkladom alternatívna taxislužba Uber. Nie v chápaní ako konkurencia k taxislužbe, ale ako jednoduché využívanie a optimalizácia cestovania a delenie sa o náklady.

Uber však má ďalšie odvážne plány. Nechce byť len sprostredkovateľom. Chce sám ponúkať lacnú a ekologickú dopravu. Generálny riaditeľ spoločnosti Uber Travis Kalanick prichádza s ďalším prekvapujúcim vyhlásením. Na prestížnom podujatí Top 10 Tech Trends v rámci Churchill Clubu Kalanick vyhlásil, že Uber nakúpi do roku 2020 na to, aby ich prevázkoval, 500 000 autonómnych robotických áut Tesla. (Takýto model by podľa plánov Tesly mal byť v tom čase už k dispozícii).

K samotnej Tesle. Tá by v tomto období chcela produkovať (okrem iných modelov) aj "ludový" model 3. Malo by ísť o čistý elektromobil s dojazdom okolo 320 km. Cena by mala byť 35 000 USD bez dotácie. Dotácia môže v USA dosiahnuť 7 500 dolárov. Konečný spotrebiteľ by sa mohol dostať na úroveň cca. 27 500 USD, čo sa už začína približovať rentabilite aj pri individuálnom využití.

Najzaujímavejšie sa však javí využitie autonómnych áut. Buď implementovaných do jestvujúcich mestských štruktúr. Alebo ideálne, ak sa s návrhom dopravy počíta už v urbanistickom návrhu. Príkladom môže byť Masdar City v Spojených arabských emirátoch - v Abu Dhabí. Tam to tak bolo navrhnuté a dlhší čas už aj funguje (kolegovia z Foster Partners neodviedli najhoršiu prácu). Pre ilustráciu ponúkame už 5 rokov staré video, ktoré vysvetľuje podstatu. (Skúsenosti z dnešnej prevádzky sú v hojnom počte k dispozíci na množstve ďalších videí, treba si len vyhľadať). Zdá sa, že je to životaschopná alternatíva, napriek tomu že patrí k úplne prvým priekopníckym realizáciám so všetkými rizikami s tým spojenými. Pravdepodobne onedlho sa budeme s takouto formou dopravy stretávať častejšie. 

74769
Youtube

Poloha na mape

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím