Hore
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

GROHE ČR s.r.o.

Made in Germany

Antala Staška 510/38
Praha 4

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Hörmann

Brány a dvere

Diaľničná cesta 5186/2B
Senec

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o.

Prinášame Vám svetlo

Galvaniho 7 7/A
Bratislava

KOMA Modular s.r.o.

Říčanská 1191
Vizovice

Inteligentné inštalačné systémy

ABB i-bus® EIB / KNX je inteligentný...

ABB (výrobca)
ABB (distribútor)

umývadlo od SAPHIRKERAMIK

Dizajnéri kúpeľní často snívajú o možnosti...

Phoenix Design (autor)
LAUFEN Bathrooms AG (výrobca)
LAUFEN SK s.r.o. (distribútor)

CITY moduly

Designový mestský mobiliár v merítku drobnej...

KOMA Modular s.r.o. (výrobca)
KOMA Modular s.r.o. (distribútor)

Multizóny

Chýba vám uzavretý priestor, kde môžete...

TECHO, s.r.o. (výrobca)
TECHO, s.r.o. (distribútor)

PANORAMA CELOPRESKLENÉ OKNO HX 300

OTVORENÉ. SVETLÉ. VOĽNÉ.
Veľkoplošné...

Internorm (výrobca)
Internorm (distribútor)

POSUVNÉ DVERE HI-FINITY

Ultra tenký design posuvných dverí HI-FINITY...

Reynaers systems spol. s r.o. (výrobca)
Reynaers systems spol. s r.o. (distribútor)

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
10. Dec 2016
0
252
Rotunda Všetkých svätých v Dechticiach

Rotunda Všetkých svätých v Dechticiach

Autoriautor neznámy
Realizácia1172 - 0
AdresaDechtice 120,
Dechtice,
Slovensko
Kostol v obci Dechtice nedávno prešiel komplexnou obnovou a stal sa laureátom ceny Fénix – Kultúrna pamiatka roka 2015.

Tento kostol predstavujeme vďaka spolupráci s nadšencami z Apsida.sk, ktorí v posledných rokoch vykonali veľký kus záslužnej práce pri mapovaní zachovaných stredovekých objektov. Podklady nám poskytol Štefan Podolinský, iniciátor tohto projektu, ktorý spolu s manželkou Alexandrou osobne objekty zdokumentoval.

Tehlová románska rotunda s polkruhovou apsidou a s barokovou vežou sa nachádza v areáli cintorína na svahu na okraji obce.

Foto: Štefan Podolinský
Foto: Štefan Podolinský

História:

Výstavba sa datuje rokom 1172, ktorý sa uvádza v kanonickej vizitácii z roku 1782. Stavitelia sa zrejme inšpirovali talianskou architektúrou.

V pôvodnej podobe ju tvorila loď navonok obdĺžnikového, vnútri však nie celkom pravidelného kruhového pôdorysu (priemer 6,25 až 6,40 metra), zaklenutá murovanou kopulou. Svätyňu predstavovala pretiahnutá polkruhovo zakončená apsida.

V druhej polovici 13. storočia bola rotunda vyzdobená ešte neskororománskymi freskami v tzv. lámanom štýle, ďalšie maľby pribudli v apside v 14. storočí.

Prvými stavebnými úpravami prešla rotunda v období neskorej gotiky, ale zásadnú zmenu priniesol až rok 1741, keď bola barokovo prestavaná a nadobudla dnešnú podobu. K západnému priečeliu bola dostavaná veža, na západnej strane lode v roku 1756 pribudla murovaná tribúna. Taktiež sa prestal používať pôvodný južný portál a bol vytvorený nový zo západnej strany cez podvežie. Loď bola osvetlená malým oknom na južnej strane v mieste, kde bol obvodový múr najtenší.

Pri rekonštrukcii, ktorá sa začala v roku 1932, bolo toto okno zväčšené. Počas tejto obnovy boli taktiež odkryté fresky v lodi i apside.

Koncom druhej svetovej vojny dostala baroková veža priamy zásah delostreleckým granátom do hornej časti. Odstrelená bola západná a takmer celá južná stena i časť východnej steny, napriek tomu va však nezrútila. Hneď v roku 1945 bola opravená.

Celý kostol bol obnovený v rokoch 1985 – 86 a v roku 1991 bola dokončená obnova vnútorného zariadenia, vrátane barokového oltára. V roku 2010 sa uskutočnil archeologický a architektonicko-historický výskum stavby. V rámci neho boli okrem iného odkryté viaceré úrovne tehlových dlažieb, pôvodná ležala v hĺbke 50 cm pod terajšou. V roku 2015 sa ukončila komplexná obnova (nová dlažba, fasáda veže, výskum a reštaurovanie nástenných malieb v interiéri a exteriérových fasád lode a apsidy).

Foto: Štefan Podolinský
Foto: Štefan Podolinský
Foto: Štefan Podolinský
Exteriér kostolu pred rekonštrukciou
Exteriér kostolu pred rekonštrukciouFoto: Štefan Podolinský
Exteriér kostolu pred rekonštrukciou
Exteriér kostolu pred rekonštrukciouFoto: Štefan Podolinský
Interiér pred rekonštrukciou
Interiér pred rekonštrukciouFoto: Štefan Podolinský
Foto: Štefan Podolinský
Foto: Štefan Podolinský
Foto: Štefan Podolinský
Foto: Štefan Podolinský

Zaujímavosti:

- Zvonku vyzerá rotunda ako bežný kostol s vežou, obdĺžnikovou loďou a apsidou. Niektorí odborníci však v tejto súvislosti spochybňujú zaradenie stavby medzi rotundy a považujú ju za jednoloďový kostolík s valcovou loďou zaklenutou kopulou.

- Dôkazom, že obdĺžnikový tvar lode v exteriéri nie je výsledkom dodatočnej prestavby, je románsky portál, ktorý čiastočne vystupuje z južnej steny lode a v plnej miere rešpektuje jej murivo.

- Exteriér apsidy bol pôvodne zdobený na Slovensku unikátnymi vodorovnými pásmi z tvarovaných tehál. Odborníci kladú pôvod takejto výzdoby do Talianska. V neskoršom období boli fasády upravené a namaľovali na ne iluzívne kvádrovanie.

- Hornú časť apsidy a južnej steny lode zdobí pomerne vysoký zuborez s maľovanou výzdobou.

- Na východnej strane apsidy sa zachovalo pôvodné kruhové okno.

- Valcový priestor lode je zaklenutý tehlovou kopulou, ktorá by mohla byť najstaršou zachovanou klenbou lode na našom území.

- Výskum interiéru odkryl tri úzke sedílie - dve v južnej stene lode a jedna na južnej strane apsidy.

- Vzácne neskororománske fresky sa zachovali v podobe pásu malieb, zachytávajúcich výjavy zo života Krista od jeho narodenia cez krst, bičovanie, krížovú cestu a ukrižovanie. Súčasťou je aj štylizovaný Strom života, pri ktorom kľačí zrejme donátor stavby. Predstavujú na Slovensku veľmi ojedinelý príklad vtedajšieho tzv. lámaného štýlu.

- Veľmi netradične dnes pôsobí maľba najmä kvôli tmavej pleti Panny Márie i ďalších postáv. Románsky umelec podľa všetkého nenamiešal kvalitnú červenú farbu, ktorá tak postupne sčernela. Takisto nezvyčajné je zobrazenie Jána Krstiteľa pri Ježišovom krste v kňazskom ornáte a nie v typickej koži.

- Maľby obsahujú aj viaceré prvky františkánskej spirituality, vrátane vyobrazenia samotného sv. Františka ako rytiera so stigmami v scéne Nesenia kríža.

- Staršie pramene spomínajú aj románsku výzdobu stien apsidy v podobe radu apoštolov (podobne ako v Žiline-Rudinách). Aktuálny výskum odkryl na konche apsidy maľbu Krista v mandorle so symbolmi evanjelistov a baránkom Božím.

- Ďalšia freska na južnej stene apsidy zobrazuje výjav s neveriacim Tomášom, ktorý odborníci datujú do 14. storočia.

- Vo východnej časti južnej steny boli okryté zvyšky nástennej maľby sv. Krištofa.

- Z románskeho obdobia pochádza aj spodná časť náhrobného kameňa s rytinou základne kríža. Nachádza sa v interiéri kostolíka. Ďalší náhrobný kameň z 18. storočia je osadený v dlažbe pred svätyňou. Je možné, že ide o druhotne použitý náhrobný kameň z gotického obdobia.

- V južnej časti lode je prezentovaný objav starších dlažieb.

- V období barokovej prestavby bol do románskeho portálu vložený menší gotický. Stavitelia ho navyše nevložili rovnobežne s vonkajšou fasádou, ale šikmo, takže sčasti kopíruje oblúk vnútorného oválneho priestoru.

- Pod kostolom je krypta, kde sú pochovaní členovia zemianskej rodiny Jackovičovcov.

- Zásah veže v druhej svetovej vojne sa mal podľa tradovaného príbehu "podariť" ruským vojakom zo susednej dediny Kátlovce, vzdialenej približne tri kilometre, ktorí strieľali na stanovište Nemcov na veži.

- V lesoch nad obcou stojí Katarínka, malebná zrúcanina františkánskeho kláštora zo 17. storočia, ktorý postavili s využitím staršej gotickej kaplnky. Stredoveké kostolíky stoja aj v okolitých obciach Chtelnica, Trstín a Dolné Dubové.

 

Súčasný stav:

Kostolík patrí pod obec. V posledných rokoch sa uskutočnila výmena podlahy, obnova fasády veže a v roku 2015 sa realizoval výskum i obnova fasády apsidy a lode, ako aj interiéru, ktorý priniesol viaceré zásadné objavy. 

Poloha diela

autor neznámy

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím