Advertorial

Za dverami Dorsis nájdete nielen bezpečie a pokoj, ale aj eleganciu a nadčasový design

Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...

Imperiálna kvalita zvukov a emócií z prírody. Spoznajte koncertnú sieň vo Weikersheime v Nemecku

Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...

Dizajn bez kompromisov: detail, ktorý mení spôsob otvárania dverí

Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...

Rodinný dom Vinje, Slovinsko

Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.

Tvárnice Silka pomohli výrazne urýchliť hrubú stavbu bytového domu v centre Bratislavy

Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...

Tradičná slovenská architektúra sa v Lietave snúbi s vysokými požiadavkami na súčasné bývanie

Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...

NEXUM - novinka v portfóliu industriálnych priečok Dorsis Digero

Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...

Kľučka ERA z dielne M&T ako odraz súčasnej éry

Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...

Nová kolekcia Linfa: opticky ľahká a mimoriadne odolná

Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Románsky kostol v Diakovciach

V tretej časti seriálu venovaného stredovekým kostolíkom na našom území predstavíme románsky kostol v Diakovciach.
Diela
Red 301.12.2015
24210+10
Románsky kostol v Diakovciach
Autori: autor neznámyRealizácia: 1228 - 0Adresa: GPS: 48.134428906, 17.84742415 , Diakovce, SlovenskoPublikované: 1. december 2015

Tento seriál pripravujeme vďaka spolupráci s nadšencami z Apsida.sk, ktorí v posledných rokoch vykonali veľký kus záslužnej práce pri mapovaní zachovaných stredovekých objektov. Podklady nám poskytol Štefan Podlinský, iniciátor tohto projektu, ktorý spolu s manželkou Alexandrou osobne objekty zdokumentoval.

Obec Diakovce sa nachádza cca 3 km juhozápadne od Šale. Kostol je ľahko prístupný, nachádza sa v strede obce, pár desiatok metrov od autobusovej zastávky. Je to jeden z najzaujímavejších príkladov stredovekej sakrálnej architektúry na Slovensku - trojloďový tehlový románsky kostol na JV strane uzatvorený trojicou svätýň – apsíd, s dvoma vežami na SZ priečelí a južnou kaplnkou. Neskôr bol rozšírený o prístavbou novovekej trojloďovej baziliky.

Dejiny sakrálnych stavieb v Diakovciach sú neoddeliteľne spojené s benediktínmi z maďarského opátstva v Pannonhalme, ktorí toto územie pri Váhu vlastnili zrejme už od konca 10. storočia a vybudovali tu filiálny kláštor. Prvýkrát sa tunajší kostol zasvätený Panne Márii spomína v pápežskej bule z roku 1102.

foto: Štefan Podolinský

V ďalšej bule pápeža Innocenta III. z roku 1214 sa spomína ako kaplnka. Touto kaplnkou, pôvodným kostolíkom diakovských benediktínov, mohla byť súčasná kaplnka sv. Štefana na južnej strane kostola. Má podobu neveľkého tehlový kostolíka s obdĺžnikovou loďou a polkruhovou apsidou.

foto: Štefan Podolinský

Na začiatku 13. storočia sa benediktíni pustili do výstavby podstatne väčšieho trojloďového kostola, ktorý prevzal pôvodné patrocínium. Nová stavba bola vysvätená nitrianskym biskupom Jakubom a vacovským biskupom Brictiom 14. novembra 1228. Koncom 13. storočia bol areál kostola a kláštorných stavieb opevnený. Samostatný priorát v Diakovciach zanikol koncom 16. storočia, od roku 1633 patrili majetky opäť benediktínom z Pannonhalmy.

foto: Štefan Podolinský

Románske veže boli v období baroka (koncom 18. stor.) zvýšené na súčasných 31,5 metra. V rokoch 1872 - 75 pristavali k západnému priečeliu novorománsku trojloďovú baziliku, rešpektujúcu šírku pôvodného kostola. Objekt tak predĺžili na celkových 48 metrov.

foto: Štefan Podolinský

V rámci prestavby bola zbúraná pôvodná empora medzi vežami, dolná časť románskeho priečelia aj sakristia pri severnej apside. Tú nahradila nová na severnej strane chrámu. K severnej veži bolo pristavané aj vretenové schodisko vedúce do „horného kostola“. V rokoch 1940 - 41 bola uskutočnená rozsiahla obnova kostola, najmä vnútorného zariadenia, vrátane výzdoby vnútorných priestorov novými maľbami, financovaná miestnym rodákom – maďarským kardinálom Jusztiniánom Szerédim. Počas nej odstránili starú omietku apsíd a odkryli románsku výzdobu vonkajšej fasády. Obnova sa realizovala aj v 90. rokoch minulého storočia.

foto: Štefan Podolinský

Jedinečným na našom území je kostol svojou dvojpodlažnou dispozíciou, keďže je rozdelený na „horný“ a „dolný kostol“, čo je v našich podmienkach unikátne riešenie, veľmi zriedkavé aj v európskom meradle. Zatiaľ nie je jasné, či išlo o pôvodné riešenie, alebo bol kostol rozdelený až dodatočne (uvádza sa 16. – 17. storočie). Podľa zástancov prvej možnosti na poschodí boli v bočných lodiach vytvorené cely pre mníchov a stredná loď slúžila ako kaplnka či oratórium.

foto: Štefan Podolinský

V centrálnej apside „horného kostola“ sa medzi stredným a pravým štrbinovým oknom zachovala freska znázorňujúca Ježiša v mandorle. Ešte v 19. storočí je zdokumentovaný aj druhý výjav v mandorle medzi ľavým a stredným oknom.

foto: Štefan Podolinský

Fasáda apsíd kostola je bohato zdobená lizénami, ako aj tzv. strieškovým a oblúčikovým vlysom a zuborezom. Dielňa pracujúca na tunajšom trojloďovom kostole sa podieľala na stavbe viacerých tehlových kostolíkov v širokom regióne - v Hedi, Križovanoch nad Dudváhom, Šamoríne a Dražovciach. Typickým ozdobným prvkom tejto dielne je spomínaný strieškový vlys vytvorený opakovaním motívu Ұ.

foto: Štefan Podolinský

Kostol v Diakovciach (maď. Deáki) patrí Rímskokatolíckej cirkvi, pod spoločný farský úrad so sídlom v Tešedíkove. Od poslednej rozsiahlej obnovy v 40. rokoch minulého storočia je v pomerne dobrom stave, nedoriešená je ešte renovácia „horného kostola“, kde bola zreštaurovaná len centrálna apsida. V roku 2003 sa realizoval architektonicko-historický a umelecko-historický výskum.

foto: Štefan Podolinský

Kostol je postavený z tehál s rozmermi 35 x 15 x 5 cm.

foto: Štefan Podolinský

K Diakovciam sa viaže jedna z najvýznamnejších literárnych pamiatok maďarského jazyka -  tzv. Prayov kódex, napísaný v latinčine v rokoch 1192 – 1195 na neznámom mieste. Má celkovo 172 strán a obsahuje vôbec najstarší zachovaný písomný záznam v tomto jazyku – „Pohrebnú reč a orodovanie - Halotti beszéd és könyörgés". Do roku 1813 bol kódex v bratislavskej kapitulskej knižnici, potom ho darovali do Budapešti, kde je dodnes.

foto: Štefan Podolinský

Kaplnka sv. Štefana na južnej strane kostola.

foto: Štefan Podolinský

V kostole a jeho okolí ešte nebol uskutočnený hlbší archeologický a pamiatkársky prieskum.

foto: Štefan Podolinský
foto: Štefan Podolinský
foto: Štefan Podolinský

Poloha diela

autor neznámy
Vložené
4. november 2015
0
2421
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím