IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Dielo priblíži iniciátor Mgr. art. Martin Mjartan:
Projekt vznikol na základe spolupráce firmy Redox a Fakulty Architektúry STU v Bratislave. Téma s názvom "Čistý či špinavý?" vychádza zo zamerania firmy, ktorá sa stará o komunálnu techniku a servis smetiarskych áut z celého Slovenska. K špine a odpadu má teda veľmi blízko. Rovnako blízko však má aj k environmentálnym témam či ku kultúre. Aj preto sme spoločne vymysleli workshop trvajúci päť pracovných dní, počas ktorých sme v lučeneckom sídle firmy so študentmi vytvárali dielo z vyradených častí komunálnej techniky.
Materiálový výstup vznikal postupne. Na začiatku sme nemali vôbec predstavu, chceli sme sa totiž inšpirovať odpadom, ktorý bol k dispozícii a tak sa aj stalo.
Počas prvého dňa sme roztriedili rôzne kusy, začali sme skladať kompozíciu a idea cibuľovitej rastliny bola na svete. Vzniknutý objekt zobrazuje špinu, chaos. Spodná časť "cibuľe", potrebuje byť zasadená v zemi aby mohla rásť, vyháňať čisté lístky a púčiky. Symbolicky sme chceli vyjadriť cestu životom, ktorá je tiež niekedy špinavá, chaotická, no vďaka nej človek rastie a dokáže potom "rozkvitnúť", alebo dosiahnuť vytúžený cieľ.
Podstavec diela nesie moto: "Možno stačí zmeniť uhol pohľadu na odpad..."
Myslíme si, že práve uhol pohľadu môže byť kľúčový. Odpad má totižto oveľa väčšiu hodnotu, stačí k nemu pristupovať kreatívnejšie.
O realizácii sa s Martinom Mjartanom (MM) rozprával Jakub Moravčík (JM)
JM: Dizajn a voľná umelecká tvorba - dve rozdielne veci napriek tomu však majú mnoho spoločného.Čo priniesla študentom takáto skúsenosť?
MM: Dizajnér by mal vedieť, keď niečo navrhuje, či je to vôbec realizovateľné, znalosť materiálov a technológií je v tomto odbore kľúčová. Edukačným zámerom projektu bolo poskytnúť študentom možnosť pracovať s materiálom a rôznymi nástrojmi. Každý si vyskúšal elektródové zváranie, brúsenie s uhlovou brúskou, rezanie plazmou, rezanie acetylénovým plameňom atď.
JM: Ako sú na tom študenti dizajnu s remeselnými zručnosťami? Navrhovať je jedna vec, realizovať predsa len iná.
MM: Ak mám byť úprimný, tak v minulosti na tom boli študenti lepšie, nebolo tak veľa digitálnej technológie a modely bolo treba robiť prevažne ručne. Podobné je to s kresbou. Neradi by sme v tomto "trende" pokračovali a preto sa snažím zameriavať pozornosť svoju a aj študentov na manuálne práce. Nehovorí sa zo srandy, že remeslo má zlaté dno. Myslím si, že ideálne je striedať v zdravej miere manuálnu a mentálnu činnosť. Človek potom rastie do viacerých smerov a predchádza tiež mentálnemu preťaženiu, ktoré prichádza s dlhodobým "klikaním", ktoré je nám všetkým známe, či už sú to výkresy alebo vizualizácie... Ako vravíte, realizácia je vec iná. Čím lepšie poznáte materiál a technológie, tým lepšie viete aj komunikovať výrobu vášho návrhu.
JM: Vráti sa plastika po “obehnutí” slovenských miest opäť pred bratislavskú Fakultu architektúry? V súčasnej polohe vyznieva takmer ako site specific inštalácia.
MM: Na túto tému padlo niekoľko návrhov, no ešte uvidíme, kde bude jej finálne miesto. Snáď tam, kde inšpiruje čo najviac pozorovateľov:)
JM: Plánujete niečo podobné aj do budúcnosti?
MM: Veríme, že budeme pokračovať v spolupráci s firmou Redox s.r.o. Ak sa podarí workshop zrealizovať aj o rok, radi by sme sa zamerali na tému "up-cyklingu" a použili vyradené diely na vytvorenie produktov do interiéru či exteriéru... to sú predbežné idee, no ešte uvidíme, čo vymyslíme:)
Názov diela je: "Bulbos" (lat. cibuľovitá časť rastliny)
Autorom diela je Mgr. art. Martin Mjartan a jeho tím študentov dizajnu - Natália Jurčíková, Matúš Kurdel a Matej Čička.
Dielo je momentálne vystavené na Fakulte Architektúry v Bratislave a ďalej poputuje po Slovenských mestách.
Podklady: Mgr. art. Martin Mjartan