IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Občianske združenie Pustovňa pre umenie adaptovalo pôvodnú stodolu v obci Hontianske Trsťany na priestor pre stretnutie sa so súčasným umením. Ateliér HAUS spolu s občianskym združením PRAKS boli poverení dielo navrhnúť aj zrealizovať. Dielo bolo financované prostredníctvom verejnej zbierky na Donio.sk.
Veľkorysý vnútorný priestor stodoly, ktorá v minulosti slúžila aj na sušenie tabaku, poskytuje dostatočnú plochu pre bývanie, tvorbu rezidenta a prezentáciu umenia miestnej komunite. Aj napriek tomu, že stodola tvorí vizuálne jeden ucelený priestor, môžeme ju funkčne členiť na dva samostatné celky – kvadratický priestor prízemia jasne definovaný stenami a priestor podkrovia pod sedlovou strechou, odčlenený od prízemia riedko uloženými masívnymi väznými trámami. Toto rozčlenenie priestoru podporuje dočasná priestorová inštalácia Podlaha – vytvorená zo starej dlažby spred rekonštrukcie miestneho kostola.
Zadanie vytvoriť v stodole ubytovaciu jednotku prirodzene smerovalo do podkrovnej časti objektu. Vzhľadom na veľkorysosť a ucelenosť priestoru eliminujeme spojenie s pôvodnými konštrukciami na minimum, aby sme zachovali vzdušnosť priestoru. Predkladáme striedmy návrh ubytovacej jednotky s pôdorysom 3 x 4 m. 12 m² box pre ubytovanie umelca pustovníka uložený na dvoch trámoch, prístupný rebríkom položeným mimo centrálnej časti. Pre potreby maximálnej vzdušnosti a oddelenia od strechy a zároveň dosiahnutie dostatočnej svetlej výšky tvoríme miestnosť preklenutú valbovou klenbou kopírujúcou sklon strechy a blížiacou sa ku vodorovným klieštinám. Klenba stavby bola tiež inšpirovaná jaskynnými klenbami, v ktorých často pustovníci nachádzali svoje útočisko. Zariadenie je čisto utilitárne – matrac/posteľ, stôl a stolička.
Ako hlavný formujúci materiál objektu sme zvolili vŕbové prútie. Materiál typický pre košikárov, často však využívaný aj v ľudovom staviteľstve na menšie objekty a špecifické situácie. Obec Hontianske Trsťany bola kedysi oblasť s močiarmi, tŕstím. Patrón košikárov je svätý Anton Pustovník. Materiál prútia nám poskytuje dostatočnú flexibilitu, aby sme docielili transparentnosť a kontakt so stodolou a zároveň zabezpečili pocit súkromia a intimity. Na zabezpečenie dostatočného presvetlenia si pomáhame zozbieranými sklenenými škridlami, ktoré umiestňujeme náhodne nad objekt, aby sme docielili maximálne difúzne presvetlenie.
Konštrukcia stavby je vo svojom princípe utilitárna. Vytváranie útočiska pre pustovného umelca pozostáva z drevenej masívnej podlahy, kde samotné fošne tvoria ako nosnú tak aj nášľapnú vrstvu. Fošne sú uložené na dvoch väzných trámoch stodoly. Vytvorená podlahová doska je od trámov separovaná oceľovými pásmi roznášajúcimi nerovnosti. Zváraním betonárskej ocele je vytvorený základný rám konštrukcie stien a klenby. Primárny nosný modul v 1 m rozostupoch strieda v horizontálnom smere členenie sekundárnej konštrukcie každých 25 cm. Základný plošný prvok je vŕbové prútie prepletané vo vertikálnom smere v pravidelnom striedaní na ¼ modulu približne každých 6 prútov. Tento princíp striedania vytvára vzor kockovania, ktorý odkazuje na tradičné košikárstvo z danej lokality.
Desať študentiek a študentov prišlo zo slovenských aj zahraničných vysokých škôl: SVF STU Bratislava, FAD STU Bratislava, VŠVU Bratislava, UMPRUM Praha. Dielo bolo realizované v priebehu štyroch dní, s minimálnym rozpočtom a s využitím lokálnych materiálov. Okrem realizácie diela boli súčasťou programu pre desiatich účastníkov workshopu aj odborné praktické prednášky, premietanie filmu, ochutnávka vína v lokálnych tufových pivniciach a koncert o piatej ráno v miestnom kostole. Ďakujeme všetkým účastníkom, sponzorom, lektorom aj všetkým inak zapojeným!
“Občianske združenie PRAKS sa prostredníctvom študentských workshopov zameriava na hmatateľnú rovinu architektúry. Cieľom je oboznámenie sa s praktickou stránkou architektúry, prehlbovanie vzťahu k nej aktívnou prácou na realizácii diela a zvyšovanie povedomia o environmentálne zodpovednej tvorbe. Praktická časť workshopov je doplnená tematickými prednáškami. Nedokonalosti s radosťou vítame, na chybách sa učíme. Experiment nás baví a vyzdvihujeme jeho hodnotu. Volíme najmä environmentálne šetrné materiály, procesy a mierku. Uvažujeme v duchu minimalizácie nového, opätovného použitia jestvujúceho a recyklácie zdanlivo nepotrebného.”
Fotografie z realizácie:
Výkresová dokumentácia:
Fotografie z priebehu workshpu:
Ďalšie informácie, možnosť podpory ako aj prípravu ďalšieho ročníka je možné sledovať na soc. sieťach alebo webe workshopu: https://www.instagram.com/praks_workshop/ a https://praks.sk/.
Podklady: Matthias Marcel Jean Arnould / PRAKS + Ateliér HAUS
Fotografie: Tomáš Ružiak, Matúš Šestina, Stanislav Piatrik, Pavla Ružiak Gejdošová