Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Predstavené produkty, spájajú premyslený dizajn, funkčnosť a udržateľnosť. Nábytok Materia vzniká s cieľom podporiť inšpiratívne stretnutia...
Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...
Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Aktuálny ročník ocenenia CE ZA AR má za sebou dôležitý krok. Odborná porota zložená zo slovenských aj zahraničných architektov a architektiek, odborníkov a odborníčok, navštívila počas uplynulého týždňa 31 realizovaných diel, ktoré postúpili do druhého kola súťažnej prehliadky. Spomedzi nich porota určila nominované diela v jednotlivých kategóriách.
Slovenská komora architektov tento rok už po 24-krát ocení to najlepšie zo súčasnej slovenskej architektúry. Laureáti budú zverejnení na slávnostnom vyhlásení 2. októbra 2025.
Odborná porota pracovala v zložení:
Reto Gmür, Samppa Lappalainen, Henrieta Moravčíková, Till Rehwaldt, Oliver Sadovský, Silja Tillner a Zuzana Zacharová.
V roku 2025 sa prihlásilo 93 diel zrealizovaných podľa návrhu slovenských architektov a architektiek. Tak ako v uplynulých ročníkoch sú nominácie rozdelené do piatich typologických kategórií: Rodinné domy, Bytové domy, Občianske a priemyselné budovy, Interiér a Exteriér. Šiestou kategóriou sú Fenomény architektúry, ktoré umožňujú porote vyzdvihnúť rôzne aspekty architektonickej kvality bez typologických obmedzení.
Cieľom súťažnej prehliadky CE ZA AR nie je len prezentovať tvorbu členov a členiek Slovenskej komory architektov a oceniť ich najlepšie diela, ale aj upozorniť širšiu verejnosť na úlohu architektúry pri rozvoji spoločnosti, zlepšovaní kvality prostredia pre život a prácu, ako aj pri tvorbe nových kultúrnych hodnôt. Ocenenie sa aj preto dlhodobo venuje úlohám samospráv vo formovaní miest a obcí a dokazuje, že kvalitná architektúra či zodpovedne navrhované verejné stavby a priestranstvá sú cestou k vyššej kvalite života obyvateľov.
Nominácie na CE ZA AR 2025:
Kategória RODINNÉ DOMY
Rekonštrukcia rekonštruovaného domu (viac tu)
Plavecký Štvrtok (2024)
Ateliér: Kilo / Honč
Architektúra: Richard Kilo, Matej Honč, Ľubomíra Blašková
Foto: Matej Hakár
(Rozhovor na prvej obhliadke domu) Richard: “Ono je to vlastne úžasné tak ako to je. Nádherné miesto. Ostatné, zdá sa, nie je až tak dôležité.” Matej: “Áno, pekné sa okuká. Akurát ten dom sa nám akosi odvracia chrbtom, čo myslíš?” Rekonštrukcia rekonštruovaného domu. Architektúra bez architektúry. Rešpektovanie. Práca s kontextom, nový program. Toto nám stačí. Naozaj.
Vyjadrenie poroty:
Prestavba staršieho domu je dôkazom toho, že aj problematické nehnuteľnosti možno premeniť na hodnotné obytné prostredie. Architekti prostredníctvom invenčných intervencií obrátili naruby pôvodnú uzavretú dispozíciu a vytvorili niekoľko pozoruhodných sekvencií polootvorených priestorov prepojených medzi sebou aj s exteriérom.
Dom Banánka (viac tu)
Banka (2023)
Ateliér: Paulíny Hovorka Architekti
Architektúra: Branislav Hovorka, Martin Paulíny, Natália Galko Michalová, Veronika Ivanovičová, Lenka Kopfová, Rado Krajňak
Statika: Pavol Hubinský
Záhradná architektúra: Martin Sučič
Foto: Matej Hakár
"Rodinný dom Banánka reaguje na okolitý prírodný kontext svojho surovou prírodnou materialitou, horizontálnym tvarom a jasnou funkcionalitou minimalistického dizajnu. Zážitok z bývania v ňom je postavený na tesnom prepojení interiéru s exteriérom a to predovšetkým prostredníctvom presklených stien lemujúcich značnú časť stavby. Prepojenie je možné maximalizovať odsunutím sklenenej fasády medzi centrálnou obytnou halou, terasou a záhradou s jazerom, pričom táto možnosť nie je len formalitou, v priebehu rozšírenej letnej sezóny sa často využíva. Do interiéru sa tak vtiahne melancholická atmosféra skalnej záhrady s pretekajúcim potokom, záhradným jazerom - rybníkom a vysokými stromami v okolí."
Vyjadrenie poroty:
Priestorové riešenie domu s plynulým prepojením interiéru s exteriérom pripomína slávne modernistické vily 20. storočia. Veľkorysá dispozícia doplnená minimalistickým interiérom predstavuje zaujímavý kontrast k exoticky riešenej záhrade.
Dom Strmé vŕšky, Bratislava (viac tu)
Bratislava (2023)
Ateliér: Eckhardt studio
Architektúra: Martin Eckhardt, Matej Brondoš, Šimon Vacek
Krajinná Architektúra: Ivan Tužinský
Foto: Martin Eckhardt
"V historickej štruktúre Starej Dúbravky sme navrhli rodinný dom s tromi bytovými jednotkami, ktorý prepája tradičný archetyp vidieckeho domu so súčasným výrazom. Kompozícia troch objemov reaguje na terén aj mierku okolia, pričom každá jednotka má priamy vzťah so záhradou. Použili sme prírodné materiály v tlmených tónoch, aby sme dosiahli harmonické začlenenie do prostredia. V úzkej spolupráci s pamiatkovým úradom sme hľadali optimálne riešenia pre kontext zóny. Projekt kombinuje komunitný charakter so zachovaním individuality bývania."
Vyjadrenie poroty:
Rodinný dom s troma samostatnými bytmi vstúpil s rešpektom do historického prostredia centra Dúbravky, na ktoré reaguje tradične tvarovanou hmotou aj použitými materiálmi. Rozdelenie programu do troch na seba nadväzujúcich kompaktných hmôt je sviežou interpretáciou radovej zástavby.
Dom v Dolnej Lehote (viac tu)
Dolná Lehota (2025)
Ateliér: What architects.
Architektúra: Tomáš Krištek, Ondrej Kurek, Laura Krišteková, Jakub Krištek
Foto: Tomáš Krištek
"Podobu rodinného domu situovaného na úpätí Nízkych Tatier v stredoslovenskej dedine už od počiatku definovalo okolité prostredie. Objekt rozvíja tradičné architektonické princípy v podobe archetypálnej hmoty so sedlovou strechou, drevenej svojpomocne postavenej konštrukcie, ako aj funkčným členením vnútorného priestoru na tri základné polia. Tie sú však pretransformované do novej podoby tak, aby pri zachovaní jednoduchej stavby vznikol vzdušný a presvetlený priestor, reflektujúci potreby súčasného bývania s dôrazom na remeselný detail. Hlavný objekt domu urbanisticky uzatvára menšia stavba prístrešku s dielňou s rovnakým konštrukčným, výtvarným a materiálovým základom."
Vyjadrenie poroty:
Rodinný dom svojou formou aj citlivým umiestnením dokonale zapadá do miestneho prostredia. Prostredníctvom vývoja tradičných remeselných postupov a využitím lokálneho materiálu ukazuje, ako môže vyzerať moderné regionálne stavanie.
Kategória BYTOVÉ DOMY
Nový Ružinov (viac tu)
Bratislava (2024)
Ateliér: Compass Architekti, Laboratórium architektúry krajiny
Architektúra: Matej Grébert, Juraj Benetin, Juraj Kurpaš, Milan Andrejko
Krajinná Architektúra: Michal Marcinov, Matúš Antolík, Zuzana Antolíková, Andrej Morávek, Katarína Stanislavová, Zuzana Kovaľová
Iné: Peter Hörmann (statik)
Foto: DYNAMEET visual studio
"Urbanistická myšlienka reaguje na danosti okolia-najmä na dopravnú infraštruktúru a existujúcu individuálnu bytovú výstavbu. Na základe toho, návrh zadefinoval „pevnú“ urbanistickú štruktúry doskových domov zo strany diaľnice a rozvoľnených bodových domov smerom k existujúcim rodinným domom. Vznikol tak inkluzívny vnútorný pobytový park, ktorého základným konceptom je dvor. V ňom sa premietajú rôzne funkcie v rámci verejného alebo súkromného priestoru-predzáhradiek. Park takto tvorí súbor mestských dvorov v novovznikajúcej lokalite a je prepojený na park vybudovaný v rámci predchádzajúcej výstavby. Spolu tak tvoria kontinuálny „vnútroblokový“ zelený priestor."
Vyjadrenie poroty:
Bytový komplex predstavuje úspešnú premenu zvyškového priestoru na okraji dopravnej infraštruktúry hlavného mesta na kvalitné obytné prostredie. Najväčším benefitom sú veľkorysé exteriérové plochy bytov, balkóny, lodžie a predzáhradky, orientované do parku vo vnútrobloku.
Nová Vajnorská (viac tu)
Bratislava (2023)
Ateliér: Compass Architekti
Architektúra: Matej Grébert, Juraj Benetin, Roman Janata, Matúš Grega – Jakub
Iné: Lucia Benetinová Andrejková (autorka dizajnu infografiky)
Foto: Matej Hakár
"Dom dopĺňa blokovú zástavbu kvalitných bytových domov z polovice 20. storočia. Každý z domov v najbližšom okolí má svoj architektonický charakter a je zároveň skromným dielom väčšej skladačky. Na to nadväzuje expresívnejšia lícová fasáda tvorená vystupujúcimi hliníkovými oknami a balkónmi, kabrincovým keramickým obkladom a preskleným partrom. Rub domu je otočený do tichého dvora, ktorého krajinárske riešenie je zámerne jednoduché. A to aby v ňom vynikol pôvodný mohutný strom, ktorému sa podriadil aj tvar podzemných podlaží. V interiéri spoločných priestorov je odprezentovaný obnažený nosný filigránový prefabrikovaný systém, ktorý je v kontraste s kobercom a zrkadlovou navigačnou grafikou"
Vyjadrenie poroty:
Architektom sa podarilo vstúpiť do existujúcej zástavby významnej bratislavskej radiály kultivovaným riešením, ktoré prispieva k zvýšeniu hodnoty tamojšieho urbánneho prostredia a súčasne poskytuje obyvateľom všetky benefity bývania v meste. Významným príspevkom k lokálnej stavebnej praxi je využitie prefabrikovaných betónových panelov.
Bytový dom Hausberg (viac tu)
Bratislava (2024)
Architektúra: Ilja Skoček
Krajinná Architektúra: Katarína Čárska
Iné: Danica Ščepková (spolupráca ), Michal Dinda (spolupráca), Michal Kontšek (spolupráca)
Foto: Peter Jurkovič
"Hausberg je bytový dom so 46 bytmi vo vilovej štvrti na Palisádach. Keď sme hľadali jeho architektonickú tvár, pokúsili sme sa navrhnúť dom, ktorý akoby tu stál už dávno. Nie okázalý ani výrazný, naopak zdanlivo všedný a obyčajný. Taký, čo nepúta pozornosť, nesrší nápadmi, ale ktorého kvalita a solídnosť je zrejmá aj bez nich. Dom, ktorému sluší starnúť. Jeho fasáda zo štokovaného betónu má pripomínať charakteristické škrabané brizolitové omietky susedných domov. Táto betónová škrupina chráni drevené jadro, ktoré prechádza do veľkorysých spoločných priestorov schodiska a chodieb."
Vyjadrenie poroty:
Bytový dom je príkladom dokonale prepracovaného architektonického riešenia v zmysle priestorovej koncepcie, použitých materiálov aj remeselného spracovania. Do cenného historického prostredia bratislavského Hausberglu tak prináša ďalšiu vrstvu dobovej predstavy o bývaní.
Kategória OBČIANSKE A PRIEMYSELNÉ BUDOVY
Kancelárska a výrobná budova MTS H4 (viac tu)
Krivá (2024)
Ateliér: FORM A21
Architektúra: Ján Jacko, Richard Koseček, Ján Kuva, Ákos Takács
Krajinná Architektúra: Miriam Húšťavová
Iné: Šimon Chmelár (konštrukčné riešenie), Vladimír Kobliška (konštrukčné riešenie), Andrej Valent (konštrukčné riešenie), Mojmír Vychodil (konštrukčné riešenie), Peter Somorovský (statika betónových konštrukcií), Miroslav Fašang st. (statika oceľových konštrukcií)
Foto: Dominik Sepp
"Budova je súčasťou výrobného areálu. Jej hmota je rozdelená na kancelársku a výrobnú časť. Kancelárska časť má 2 nadzemné podlažia a svojím pôdorysným tvarom pripomína štvorlístok. Smerom do zadnej časti sa tiahne výrobná hala. Strechu haly tvoria svetlíky, ktoré vykresľujú charakteristický pílový profil. Celá kancelárska časť má z vonkajšej strany priebežnú terasu. Terasa je po celom obvode podopretá drevenými konštrukčnými prvkami do tvaru V, čím vzniká charakteristická kresba fasády. Drevo bolo zvolené za hlavný výrazový prostriedok ako charakteristický materiál regiónu Oravy. Rovnako aj zvlnený pôdorysný tvar má za cieľ poukázať na blízke prírodné prostredie a splynúť s ním."
Vyjadrenie poroty:
Výrobné podniky dnes na vidiek spravidla neprinášajú nič iné, než pracovné miesta. Príklad z Krivej však ukazuje úplne iný prístup. Dlhodobá spolupráca s architektmi umožnila vznik súboru budov, ktoré sú pozoruhodné svojim priestorovým riešením, použitými konštrukciami a materiálmi aj výnimočne citlivým výberom vegetácie v exteriéri.
Dostavba Základnej školy - I. etapa Nový pavilón školy a II. etapa Multifunkčná hala (viac tu)
Bernolákovo (2024)
Ateliér: BAKYTA ARCHITEKTI
Architektúra: Róbert Bakyta, Ľubomíra Blašková
Iné: Michal Pacher (projekt pre Stavebné povolenie), Tatiana Kuva (architektonická štúdia), Denis Zeman (zámočnícke výrobky, fasády), Karina Humajová (interiérové a materiálové riešenie), Ján Majerník (stavebnotechnické riešenie), Pavol Drha (statika), Július Vass (architektonické riešenie fasády Dostavby ZŠ), Jaroslav Rell (zámočnícke výrobky Dostavby ZŠ)
Foto: Matej Hakár
"Cieľom dostavby bloku bolo vytvoriť jeden harmonický a kompaktný celok s jestvujúcou budovou ZŠ. Dostavba pavilónu školy preberá kompozičné znaky jestvujúcej ZŠ z roku 1935. Zostava novej a pôvodnej figúry urbanisticky definuje blok a vzniknutá kompozícia vymedzuje nový verejný priestor detského ihriska . Základ figúry tvorí hranol, ku ktorému sú priradené 2 menšie objemy: jedáleň a kabinety. Hmota haly dopovedáva severnú hranu bloku. Ponorenie hmoty do terénu reflektuje zámer minimalizovať objem voči zástavbe rodinných domov a maximalizovať zelenú plochu. Budova pozostáva z 2 objemov: nižší objem zázemia a vystupujúci objem telocvične."
Vyjadrenie poroty:
Dynamicky rastúce obce v okolí Bratislavy dlhodobo trpia nedostatkom verejnej infraštruktúry. Dostavba pôvodného areálu základnej školy priniesla nielen kultivované navýšenie pôvodnej kapacity, ale výstavbou športovej haly vytvorila pre obec aj nový verejný priestor.
Revitalizácia polyfunkčného objektu "UNIDOM" (viac tu)
Trenčín (2024)
Ateliér: Hubinský ateliér
Architektúra: Juraj Hubinsky, Alexandra Kotrusová, Peter Kuklica, Martin Smerek
Iné: Roman Rosina (stavebno-technické riešenie)
"V návrhu revitalizácie využívame variabilnosť pôvodného skeletu a nadväzujeme naň prísnym rastrom fasád, ktoré pripravujú objekt na nový účel no nechávajú priestor aj na zmenu dispozície na inú funkciu. Na pôvodne 4 podlažný objekt osádzame 5-te ustúpené podlažie. Oceľová konštrukcia a presklená fasáda mu dodáva ľahkosť. Osadenie objektu v minulosti mimo pôvodnú uličnú čiaru malo za následok vytvorenie predpolia domu, ktoré meníme na piazzetu so stromami a rozširujeme tak verejný priestor. Návrh reflektuje svoje okolie a simuluje správanie fasád okolitých domov. Plnšia fasáda je odkazom na historické mestské domy v okolí charakteristické svojím vzhľadom murovaných objektov s bodovými otvormi."
Vyjadrenie poroty:
Prestavba štandardnej administratívnej budovy z druhej polovice 20. storočia je príkladom udržateľného narábania s existujúcimi stavbami. Výtvarne atraktívne priečelie a citlivé riešenie nástupu do budovy v priestore ulice súčasne ukazuje, ako možno aj jednotlivou investíciou prispieť k obnove centra mesta.
Nové sídlo spoločnosti Magna Energia (viac tu)
Piešťany (2024)
Ateliér: ateliér GARAD, Stavikon Piešťany
Architektúra: Lukáš Rypák, Veronika Rypák Vaňo, Karol Volf, Karina Humajová, Jaroslav Konečný
Fotogrefie: Alex Shoots Buildings
"Nové sídlo spoločnosti Magna Energia vzniklo prestavbou bývalého areálu Heliand, kde sa vyrábali vianočné svetielka. Návrh vzišiel z architektonickej súťaže. Projekt zachováva pôvodnú výrobnú halu s priznanými konštrukciami, replikuje historickú mestskú vilu orientovanú do ulice a dopĺňa areál o prístavbu z recyklovaných tehál a drevených CLT panelov. Architektúra prirodzene rešpektuje pôvodnú urbanistickú štruktúru a vytvára komorné nádvorie, ktoré spája staré s novým. Interiéru dominuje kombinácia betónu, tehly a dreva, čím vzniká autentický priestor. Budovu charakterizujú priehľady, pobytové terasy a zákutia, ktoré odrážajú hodnoty spoločnosti – rodinnosť, transparentnosť a komunita."
Vyjadrenie poroty:
Konverzia areálu bývalej výrobne vianočného osvetlenia je ukážkou citlivého narábania s duchom miesta. Architektonickému tímu sa podarilo oživiť spomienku na významnú súčasť piešťanskej identity a zároveň vytvoriť príjemné pracovné prostredie pre potreby investora.
Vinárstvo S Strekov (viac tu)
Strekov (2024)
Ateliér: What architects.
Architektúra: Tomáš Krištek, Ondrej Kurek, Michal Krcho
Foto: Matej Hakár
"Projekt Vinárstva S, reflektujúci okolité vinárske domy malej mierky, bol postavený na rozdrobení programu na šesť menších objemov. Tie vytvárajú dva fukčne aj vizuálne odlišné priestory, pričom spoločenská časť vinárstva a výrobný objekt sú sústredené okolo centrálneho dvora so stromom a v ich podzemí je zachovaná historická vínna pivnica. Z výtvarno-kompozičného hľadiska vinárstvo tvoria jednoduché archetypálne stavby bielej farby. Tá má okrem svojej estetickej funkcie zamedziť prehrievaniu stavby a tým dosiahnuť efekt prirodzenej klímy. Výtvarné dotvorenie fasády v podobe štrukturovanej omietky a dubových oblúkových dverí, okien a okeníc odkazuje na tradičné miestne staviteľstvo."
Vyjadrenie poroty:
Architekti koncipovali vinárstvo ako štruktúru voľne stojacich objektov, pričom formálne aj rozmermi nadviazali na pôvodné vinohradnícke stavby v okolí. Týmto citlivým spôsobom sa im podarilo vytvoriť jedinečné miesto, ktoré miestnu tradíciu nielen kultivuje ale násobí aj jej potenciál pre 21. storočie.
Kategória INTERIÉR
KONOMI Tea House (viac tu)
Bratislava (2025)
Ateliér: MAPA
Architektúra: Patrícia Botková, Marián Stanislav
Iné: Patrícia Štefaničková (spolupráca), Edina Koligyerová (spolupráca), Simona Tóthová (spolupráca)
Foto: Matej Hakár
"Vytvorili sme ľahko čitateľnú dispozíciu, ktorá rešpektuje danosti priestoru (výklady, svetelné podmienky) a je založená na symetrii a kompozičných osiach. Časť pre zákazníkov je orientovaná do ulice, zázemie a sociálne zariadenia sú v hĺbke dispozície. Interiér je inšpirovaný japonskou architektúrou a to nie len po formálnej stránke. Na ústredný prvok barového pultu sme použili meď, ako jeden z kľúčových materiálov japonských majstrov. Odkazom na Japonsko je tiež terrazo podlaha so širokou škárou, ktorá je charakteristická pre povrchy v japonskej modernej architektúre. Celú túto jednoduchosť a materiálovú harmóniu sme zaobalili do nami vlastného tvarovania, ktoré sa nesie celým interiérom v rôznych mierkach. V strope vytvárame dve vybratia, ktorými odhaľujeme pôvodné konštrukcie a materiál. Barový pult funkčne tvarujeme poloblúkom a definujeme tak priestor pre čajového majstra, zatiaľ čo v detailoch autorského mobiliáru profilujeme a ohýbame drevo pre dosiahnutie hry svetla a tieňa."
Vyjadrenie poroty:
Interiér čajovne je poetickou interpretáciou japonskej tradície. Vyhýba sa však všetkým klišé, ktoré by návštevník od takej prevádzky očakával. Použité materiály aj riešenie detailov pritom jednoznačne odkazujú na vzdialený ázijský predobraz.
NEHERA Store (viac tu)
Bratislava (2024)
Ateliér: Kilo / Honč
Architektúra: Richard Kilo, Matej Honč, Ľubomíra Blašková
Iné: Nehera (koncepčný vklad), Jandl agency (koncepčný vklad)
Foto: Matej Hakár
"Udržateľnosť v architektúre a aj v móde pre nás predstavuje akýsi prirodzený a regenerovateľný už existujúci systém, ktorého podstatné vlastnosti chceme a vieme zachovať a udržiavať. Preto sa zameriavame na hlbšie pochopenie živého a vedomého prostredia a sociálneho aspektu. Predstavujú pre nás hlavnú podstatu tejto témy. Zároveň je našou základnou koncepciou riešenia priestoru poukázať aj na naratívy, ktoré sú, okrem iného, neodmysliteľne zastúpené v diele spoločnosti. Jemnosť, krása, prirodzenosť a udržateľnosť. Aj preto Nehera nepotrebuje interiérový dizajn, Nehera je dizajn."
Vyjadrenie poroty:
Napoly spustený záves predajného priestoru v jadre nákupného centra dáva najavo, že za ním pôjde o niečo mimoriadne. A je to presne tak. Tradičná odevná značka Nehera sa za oponou prezentuje minimalistickým interiérom, ktorému dominuje filmová projekcia zobrazujúca čisté línie jej aktuálnej kolekcie aj najkrajšie kúty Slovenska.
BUNY (viac tu)
Bratislava (2024)
Ateliér: Hubinský ateliér
Architektúra: Juraj Hubinský, Kornélia Lincéniová
Iné: Magdaléna Scheryová (grafický design)
Foto: Matej Hakár
"Remeselná pekáreň sa nachádza v parteri bytového domu sídliska 500 bytov s charakteristickým konštrukčným systémom, ktorý tvoria železobetońové stĺpy, murované steny a strop z betónových prefabrikátov. Tieto prvky spolu s ušľachtilou nerezou vytvorili materiálovú schému celej prevádzky. Leitmotívom návrhu je odkrývanie vrstiev, narábanie s prirodzenou materialitou stavebných prvkov a "deformácia" charakteristická pre prácu s cestom. Tá sa objavuje v podobe oblej steny WC či iných vložených prvkoch a je previazaná s vizuálnou identitou prevádzky. Veľkoformátové okná ponúkajú rôzne typy sedenia na parapetoch zvnútra aj zvonku kde sa zapájajú do dialógu s ulicou a kultivujú verejný priestor."
Vyjadrenie poroty:
Remeselná pekáreň s kaviarňou láka okoloidúcich nielen svojimi produktmi, ale aj interiérom, ktorému dominuje obnažená konštrukčná podstata domu doplnená prvkami z ušľachtilej ocele a dreva. Pridanou hodnotou riešenia sú do ulice smerujúce veľké výklady oživujúce uličný parter.
Interiér Krajskej knižnice P. O. Hviezdoslava v Prešove (viac tu)
Prešov (2024)
Ateliér: DOXA & bistan architekti
Architektúra: Matúš Bišťan, Maroš Mitro, Ondrej Jurčo, Tomáš Boroš, Jakub Števanka, Pavel Bakajsa
Iné: Ivan Tatala (statika), Tomáš Eisner (grafický dizajn), Iveta Hurná (zadávateľka a koordinátorka projektu), Vincent Ung (spolupráca na súťažnom návrhu), Martina Hončárová (spolupráca na súťažnom návrhu), Ján Hlodák (spolupráca na súťažnom návrhu)
Foto: Alex Shoots Buildings
"Knižnica pozostáva z troch pamiatkovo chránených meštianskych domov. Interiér vychádza z palácovej mierky hlavných siení a podporuje ich priestorové pôsobenie. Navrhujeme gradientné zahusťovanie priestoru regálmi odspodu smerom nahor. V hlavných sieňach na prízemí umiestňujeme k obvodovým stenám po dva dvojposchodové regále, ktoré sú zavesené na pridaných stropných oceľových nosníkoch. Takto sa z regálu, ktorý nesie veľkú váhu kníh, stáva efemérna záclonová konštrukcia. Na druhom a treťom poschodí umiestňujeme dlhé rady políc v rôznych mierkach. Meniaci sa vzťah medzi regálmi a priestorom pomáha návštevníkovi orientovať sa v knižnici."
Vyjadrenie poroty:
Krajská knižnica prenesie návštevníka do sveta literatúry nielen metaforicky ale aj fyzicky, pričom zároveň plní dôležitý verejný záujem – vzdelávanie miestnej populácie. Architekti doplnili veľkorysý priestor vo vnútri historických meštianskych budov sústavou ľahkých oceľových políc, ktoré tvoria zdanlivo krehký rámec svojej náplni, knihám.
Kategória EXTERIÉR
Skatepark Janka Kráľa pod mostom SNP (viac tu)
Bratislava (2024)
Ateliér: U/U Studio
Architektúra: Jiří Kotal, Martin Hrouda, Lukáš Kalivoda, Jan Maleček, Andrea Nováková, Nikola Žuchová, Jakub Strejc
Foto: Kubo Krížo
"Původně zanedbaná plocha pod mostem SNP se promění v celoročně využitelný volnočasový areál v centru Bratislavy. V těsné blízkosti Sadu Janka Kráľa vznikne krytý celobetonový skatepark o ploše 1350 m², jeden z největších na Slovensku. Dispozice respektuje konstrukci mostu, přičemž pilíře prostor funkčně dělí na dvě části: street zónu pro pokročilé a volnější plaza sekci pro všechny úrovně. Dominantu tvoří betonový bank navazující na původní svah. Park je oddělen žulovým obrubníkem a díky obnovenému osvětlení zůstává aktivní i po setmění."
Vyjadrenie poroty:
Dlhodobo zanedbané miesto pod najznámejším bratislavským mostom sa prostredníctvom intervencie v podobe skate parku premenilo na verejný priestor plný farieb a života. Pridanou hodnotou projektu je fakt, že je určený ťažiskovo pre prehliadaných tínedžerov a tínedžerky, ktorým umožňuje praktizovať ich obľúbený šport priamo v centre mesta.
Obnova sídliskového dvora Agátka (viac tu)
Trnava (2022)
Krajinná Architektúra: Ivana Štigová Kučírková
Iné: Michal Štiga (krajinná architektúra), Marian Papp (vodné hospodárstvo)
Foto: Peter Bročka
"Projekt revitalizuje 8-hektárové mestské územie na prírode blízky, komunitne orientovaný priestor. Integruje zeleň, detské ihriská, športoviská, umelý potok a jazierko – prvky, ktoré zlepšujú mikroklímu, podporujú biodiverzitu a zadržiavajú dažďovú vodu. Vznikol v spolupráci s obyvateľmi a ponúka inkluzívny priestor pre všetky generácie, ktorý spája ekologickú udržateľnosť s rekreáciou, vzdelávaním, pohybom a verejným životom."
Vyjadrenie poroty:
Väčšina veľkých panelových sídlisk na Slovensku stále trpí nízkou kvalitou verejného priestoru. Na najväčšom trnavskom sídlisku sa vďaka sérii citlivých intervencií podarilo vytvoriť inkluzívne miesto s aktivitami pre všetky generácie miestnych obyvateľov a pritom posilniť aj biodiverzitu pôvodného prírodného prostredia.
Lávka medzi stromami (viac tu)
Bratislava, Nové Mesto (2025)
Ateliér: plusminusarchitects
Architektúra: Maroš Fečík, Filip Kandravý, Tomáš Perďoch
Krajinná Architektúra: Eugen Guldan
Foto: Maroš Fečík
"Partizánska lúka je nástupným miestom obľúbenej rekreačnej zóny Železná studnička, slúžiacej bratislavčanom ako priestor pre rôzne formy oddychu a voľnočasového vyžitia. Navrhovaná lávka miesto debarierizuje a logicky prepája kľúčové komunikačné uzly. Trasovanie sa tiahne po prírodnej vrstevnici, využíva súčasti pôvodných kamenných schodísk, prekonáva rieku Vydricu a svojou figúrou rešpektuje existujúce vzrastlé stromy. S ohľadom na dlhodobú trvácnosť, minimalizáciu opráv, bezpečnosť a konštrukčnú subtílnosť je lávka navrhnutá zo žiarovo zinkovaných oceľových prvkov. Prítomnosť zelene, rieky a prechádzka ľahkou vznášajúcou sa konštrukciou tvoria poetickejšiu stránku inak pragmatického účelu."
Vyjadrenie poroty:
Ľahká priehľadná oceľová konštrukcia lávky rieši zásadný problém bezbariérového prístupu k športoviskám a ihriskám najväčšej rekreačnej zóny v Bratislave. Prostredím pritom prechádza nanajvýš nenápadne, bez toho aby narušila pôvodné kamenné schody či existujúcu vegetáciu.
Kategória FENOMÉNY ARCHITEKTÚRY
SJK Pavilón Kaviareň Ferdinand (viac tu)
Bratislava (2024)
Ateliér: studený architekti, Peter Stec, GRAU
Architektúra: Ján Studený, Peter Stec, Maroš Bátora, Petra Ďuríšková
Iné: Andrej Olah (interiér), Filip Marčák (interiér), Simona Fischerová (interiér)
Foto: Alex Shoots Building
"Rekonštrukcia objektu SJK (arch. Ferdinand Konček 1982) sleduje zámer mesta vrátiť mu kvalitu po nevhodných prestavbách a vytvoriť z neho príťažlivý verejný priestor. Konceptom prestavby bolo vytvoriť vo vnútri univerzálny priestor pre kaviareň a malé spoločenské akcie, včleniť do neho chýbajúce zázemie kultúrnych akcií mesta odohrávajúcimi sa v exteriéri a v neposlednom rade verejné toalety. V návrhu sme kládli dôraz na funkčnosť, bezbariérovosť, bezpečnosť a udržateľnosť. Ľahký interiér - nerezová kuchyňa a kaviarenský mobiliár v prírodnom materiáli (drevo) rešpektuje priestorový koncept a necháva kuchyňu otvorenú do kaviarne. Ideou je prepojenosť a zdieľanie."
Vyjadrenie poroty:
Kaviareň Ferdinand je exemplárnym príkladom toho, ako možno zvrátiť aj ten najhorší vývoj. Niekoľko desiatok rokov chátrajúce architektonické dielo zo 70. rokov v strede obľúbeného Sadu Janka Kráľa sa mestu podarilo vrátiť naspäť verejnosti vo vynovenej plne funkčnej podobe, ktorá plnohodnotne zohľadňuje nároky súčasných užívateľov.
Pustovňa pre Umenie (viac tu)
Hontianske Trsťany (2024)
Ateliér: Ateliér HAUS
Architektúra: Tomáš Ružiak, Matthias Marcel Jean Arnould, Robert Provazník, Viktória Žigmundová, Eva Šestina, Katarína Urgelová, Matúš Šestina, Miroslav Šestina
Iné: Stanislav Piatrik (koncepcia investora), Mária Piatriková (koncepcia investora), Ervín Surovec (statika), Marek Halász (oceľové konštrukcie)
Foto: Tomáš Ružiak
"Občianske združenie Pustovňa pre umenie adaptovalo stodolu v Hontianskych Trsťanoch na priestor pre súčasné umenie a krátkodobé umelecké rezidencie. Dielo vzniklo ako výsledok štvordňového workshopu s účasťou študentov architektúry zo Slovenska a Česka. Vzniknutý objekt – útočisko pre pustovníka – je uložený pod strechou stodoly a vytvorený z vŕbového prútia, tradičného košikárskeho materiálu. Projekt spája remeslo, architektúru a komunitu v jedinečnom priestore na rozhraní dočasného a trvalého."
Vyjadrenie poroty:
Tradičná hontianska stodola sa vďaka iniciatíve vlastníka, skupiny architektov a remeselnej práci študentov premenila na miesto stíšenia a umeleckej tvorby. Poetickú intervenciu pritom tvorí len krehké plató utkané z miestneho tŕstia priamo v jej krove.
Komunitná sauna Bobor (viac tu)
Bratislava (2025)
Architektúra: Martin Šichman, Matej Kurajda
Iné: Ján Brunovský (iniciátor projektu), Matej Mazák (iniciátor projektu), Peter Jančár (realizátor, Woodmaster), Matúš Neusch (statik), Branislav Jurčák (stavebné a dokončovacie práce), Michal Mikuš (vizuálna identita, logo), Dionýz Troskó (oceľ)
Foto: Katarína Janičková
"K zrealizovaniu sauny na Dunaji nás inšpirovalo viacero faktorov. Odseparovanie života mesta od rieky a absencia verejného saunovania s prírodným ochladením či sterilnosť nábrežia. Išlo nám aj o širšiu intervenciu do verejného priestoru s potenciálom rozšírenia funkcie nábrežia. Inšpiráciou nám bola aj minulosť nábrežia, keď sa rieka využívala aj na kúpanie. Kormová paluba Pink Whale sa ukázala ako vhodné miesto na osadenie sauny. Korma však bola príliš malá a sauna by sa na ňu len ťažko zmestila. Hmotovo sme chceli nadviazať na existujúcu kabínu kormidelníka a lodný dizajn si pýtal symetrické riešenie. Neostalo nám preto iné, ako saunu vysunúť nad vodnú hladinu."
Vyjadrenie poroty:
Pink Whale, loď permanentne ukotvená na brehu Dunaja v centre mesta, je už zavedeným hudobným klubom a miestom stretnutí lokálnej komunity. Sauna, ktorú skonštruovali na jej zadnej palube však prináša ďalší rozmer v podobe aktivácie rekreačného využívania rieky.
Umelecká rezidencia Poriadie (viac tu)
Poriadie (2024)
Ateliér: architekti SPDe
Architektúra: Štefan Lichvár, Mária Lichvárová, Michal Petráš, Alexander Schleicher, Petra Schleicher, Ernest Vajčovec, Viktor Bruthans, Miloš Kopták
Iné: Lukáš Kramarčík (statika)
Foto: Matej Hakár
"Projekt umeleckej rezidencie U Durcov v Poriadí je príbehom obnovy tradičnej kopaničiarskej usadlosti z prelomu 19. a 20. storočia. V malebnom prostredí Myjavských kopaníc získava nový význam ako priestor tvorby, stretnutí a inšpirácie. Obnova rešpektuje historickú hodnotu a pôvodný duch miesta, pričom zachováva jeho hmotnú podstatu a prináša premyslenú adaptáciu. V roku 2020 sa nový majiteľ rozhodol zachrániť objekt a pretvoriť ho na umeleckú rezidenciu, ktorá ožíva ako živý priestor spájajúci prírodu, históriu a súčasné umenie."
Vyjadrenie poroty:
Stará usadlosť na Myjavských kopaniciach dostala vďaka ambicióznemu programu v podobe umeleckej rezidencie a precíznej obnove šancu na druhý život. Je ukážkovým príkladom narábania s vidieckou historickou architektúrou bez nepatričnej nostalgie ale s hlbokým rešpektom k pôvodným hodnotám.
VYHLÁSENIE VÍŤAZOV
Okrem diel ocenených v šiestich kategóriách budú v rámci galavečera vyhlásené aj dve špeciálne ocenenia.
„Cena verejnosti“ je udeľovaná na základe internetového hlasovania, ktoré prebehne počas septembra na internetovom portáli https://cezaar.tv/. Hlasovanie verejnosti je podporené generálnym mediálnym partnerom ocenenia Denníkom N, v rámci rubriky Minúta po minúte, počas mesiaca september.
Ocenenie „Patrón architektúry” udeľuje predstavenstvo Slovenskej komory architektov za osobitný prínos pre rozvoj architektúry, ktorý nie je vyjadrený architektonickým dielom, ale, naopak, je výsledkom práce osobnosti, miestnej samosprávy alebo inštitúcie, ktorá sa zaslúžila o rozvoj architektúry na Slovensku.
Slávnostné vyhlásenie ocenených diel sa uskutoční 2. októbra v Starej tržnici v Bratislave.
Fotografie z práce poroty: