IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Nové návštevnícke centrum s autobusovou zastávkou je jedným z dvoch hlavných prístupových bodov do horského sedla Pustevny, významného turistického miesta na hrebeni Beskýd. Lokalita, ktorá v súčasnosti ponúka širokú škálu turistických, športových a rekreačných aktivít, bola postupne urbanizovaná od sklonku 19. storočia. Spolu so vznikajúcim fenoménom horskej turistiky v sedle vznikali aj architektonicky hodnotné stavby. Príkladom sú útulne, ktoré boli postavené v rokoch 1897 - 1899 podľa návrhov Dušana Jurkoviča. Pôvodný charakter sedla s pustovňami, odrezanými od okolitého sveta, je dnes už minulosťou.
Neúmerne rastúce dopravné zaťaženie viedlo k potrebe riešiť problematickú situáciu. Túžba po upokojení dopravy viedla k myšlienke presunutia pôvodnej autobusovej zastávky zo sedla nižšie k parkovisku. Súčasťou projektu je preto nová zastávka a otočisko pre linkové autobusy.
Projekt rieši nástupný bod zo strany obce Prostřední Bečva. Nachádza sa tu záchytné parkovisko umiestnené v brázde svahu pozdĺž prístupovej cesty. Súčasťou parkoviska je aj odstavná plocha na násype, ktorý vznikol pri budovaní cesty. Pôvodne tu stál drobný objekt zázemia obsluhy parkoviska. Miesto je spolu s budovou lanovky na severnej strane významným nástupným bodom pre návštevníkov pustovní.
Nové stavby sa nachádzajú na oboch stranách príjazdovej cesty do sedla. Hlavný objekt nadväzuje na parkovisko a zastávku autobusu. Na druhej strane stojí nová zvonička a portál lesnej cesty, ktorá nadväzuje na trasu k radhošťskému hrebeňu. Vstupný objekt lokality integruje malé infocentrum s čakárňou a kaviarňou, zázemie obsluhy parkoviska, prístrešok zastávky, toalety a terasu s vyhliadkou do krajiny. Je umiestnený na hrane svahu, kde sa otvára smerom k výhľadu na zalesnený vrch Čertův mlýn.
Drevostavba s rámovou konštrukciou z lepených väzníkov je založená na mikropilotách. Šindľová fasáda odkazuje na miestne tradície, zelená strecha s lokálnou kvetenou nadväzuje na okolité lúky. Pieskovcové dlažby a múry využívajú prírodný materiál Beskýd.
Projekt Brány Pusteven a nadväzujúce úpravy ostatných autobusových zastávok v obci sú súčasťou snahy samosprávy o kultiváciu a zatraktívnenie hromadnej dopravy. Zastávky sú riešené v rámci spoločného architektonického konceptu.
“Rozlehlá obec prostřední Bečva, pro kterou je hromadná doprava důležitým prvkem mobility, v současné době pracuje na zvýšení jejího komfortu a bezpečnosti. Zadáním bylo vytvořit autobusovou zastávku pro prostřední Bečvu. Zvolili jsme modulární konstrukci z dubových trámů, formu jednoduchého květináče na nožkách, která umožní drobné modifikace a přizpůsobení velikosti pomocí množení modulů krychle. Jednotlivé výplně stavby lze přizpůsobit konkrétním místům a pracovat s nimi jako s proměnlivým estetickým a orientačním prvkem. Jelikož se jedná o obec rozlehlou do několika údolí, je postupně uvažováno s dalšími etapami realizace zastávek v obdobné navazující architektonické formě,” dopĺňajú na záver autori z ateliéru henkai architekti.
Materiály:
Autor: henkai architekti
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice