Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Vlárska 22
Trnava
Budova Galérie Umelka (pôvodne Umelecká beseda slovenská), realizovaná v polovici dvadsiatych rokov minulého storočia, sa stala symbolickým medzníkom nástupu modernej architektúry na Slovensku. Pamitkovo chránený objekt po niekoľkých čiastkových rekonštrukciách prešiel dôležitou etapou komplexnej obnovy interiéru galérie. Počas uplynulých štyroch rokov boli podľa návrhu ateliéru BOGAR Architekti obnovené pôvodné interiérové priestory a prvky z obdobia moderného hnutia. Dôležitý bol pritom rešpekt k pôvodnému architektonickému konceptu, minimalizovanie intervencií a modernizácia technického vybavenia.
Komentár Miroslava Hrdinu z Krajského pamiatkového úradu Bratislava:
Výstavný pavilón UBS prešiel od svojho vzniku v dvadsiatych rokoch 20. storočia množstvom úprav, ktoré však podstatnejšie neprekryli architektonické kvality tejto výnimočnej ranno-funkcionalistickej stavby, zaradenej medzi národné kultúrne pamiatky. Základnou metódou pri nedávno realizovanej obnove interiéru objektu sa preto z perspektívy pamiatkovej starostlivosti stalo konzervovanie, resp. citlivá obnova zachovaných prvkov, ako sú kamenné a terazzové dlažby alebo hlavné vstupné dvere. Následne bola na základe reštaurátorského prieskumu a dobových fotografií rekonštruovaná pôvodná farebnosť stien a stropu predsiene a kazetového stropu centrálnej sály, vrátane doplnenia analógií pôvodných stropných svietidiel. Napokon, pri potrebnej modernizácii vnútorných priestorov prejavili architekti výnimočný cit pre pôvodný architektonický koncept A. Balána a J. Grossmanna. Minimalistické, kontextuálne vstupy, ako sú napríklad tieniace prvky či osvetľovacie rampy vo výstavných sálach, naň svojím umiestnením a technickým a formálnym riešením organicky nadviazali a doplnili ho o novú kvalitu.
Stručné sprievodné slovo k aktuálnej rekonštrukcii:
Výstavné siene v objekte bývalej Umeleckej besedy slovenskej slúžia kontinuálne ako galerijné priestory od roku 1926, kedy bol objekt UBS postavený podľa projektu architektov Aloisa Balána a Jiřího Grossmanna (návrh z roku 1924).
Objekt a jeho interiéry prešli v minulosti viacerými čiastkovými obnovami, pričom významným obdobím pre celkové pozdvihnutie kvality tohto areálu boli roky 2020 - 2024, kedy okrem iných úprav prebehla aj rekonštrukcia pôvodných výstavných priestorov Galérie Umelka. Táto obnova sa uskutočnila s podporou grantu EHP, ktorý bol spoločne financovaný Islandom, Lichtenštajnskom a Nórskom a takisto vďaka finančnej spoluúčasti Slovenskej výtvarnej únie.
Architekti rekonštrukcie interiérov Umelky vytvorili spolu s odborným tímom (reštaurátorov, pamiatkarov, akustikov a ďalších špecialistov) komplexný projekt, ktorého cieľom bola obnova pôvodných výstavných priestorov, vrátane originálnych interiérových prvkov a materiálov a zároveň celkové zvýšenie kvality technického vybavenia galérie. Na základe reštaurátorského prieskumu a dobových fotografií bola zrekonštruovaná pôvodná farebnosť stien a stropu v predsieni objektu, ako aj kazetového stropu vo vstupnej hale. Do týchto priestorov sa doplnili aj analógie pôvodných stropných svietidiel.
Expozičné priestory sa plošne zväčšili odstránením dodatočných nehodnotných zásahov do interiéru. Veľká aj malá výstavná sieň boli vybavené systémom tienenia rozsiahlych zasklených plôch a zároveň novým galerijným osvetlením s úspornými svetelnými zdrojmi. Do priestorov galérie pribudli dataprojektory, premietacie plochy, nové vykurovacie prvky a ďalšie technické vybavenie zabezpečujúce kvalitu spoločenských udalostí, konferencií a výtvarných či multimediálnych projektov.
V malej výstavnej sále okrem spomínanej obnovy pôvodnej farebnosti stien, stupňov a bočných stien schodiska bolo zreštaurované aj pôvodné terrazzo na podlahe. Do výstavného priestoru pribudli zatemňovacie rolety a centrálna multifunkčná závesná konštrukcia.
Počas rekonštrukcie výstavných priestorov autori architektonického návrhu (Mária Bogárová, Michal Bogár) úzko spolupracovali s tímom reštaurátorov (Tibor Machata, Vladimír Višváder, Villard) a s odborným radcom Krajského pamiatkového úradu v Bratislave (Miroslav Hrdina). Na základe reštaurátorského výskumu a v spolupráci s odborníkom na pamiatkovú obnovu bola definovaná a rekonštruovaná pôvodná podoba predsiene objektu aj kazetového stropu vo foyer galérie.
V priestore schodiska prebehla obnova stien, prvkov zábradlia a aj pôvodných podláh. Obnovili a doplnili sa aj keramické soklové obklady schodiska.
Objekt ako symbolický medzník nástupu modernej architektúry na Slovensku - zdroj: register modernej architektúry docomomo:
Spolok Umelecká beseda slovenská založili v roku 1921. Združoval všetky výtvarné umelecké odbory. V roku 1924 vypísal súťaž na projekt vlastnej klubovej a výstavnej budovy. V súťaži zvíťazili mladí českí architekti Alois Balán a Jiří Grossmann, ktorí pôsobili v Bratislave. Funkčné jadro budovy tvorí veľká výstavná sieň (na výstavy maľby) a malá výstavná sieň (na výstavy sôch). V suteréne boli hospodárske priestory, archív, sklady a malá zasadacia miestnosť. Na poschodí sa nachádzali klubové (reštauračné) priestory s terasou. Na budove môžeme dobre sledovať vývin od klasickej k modernej funkcionalistickej architektúre. Zatiaľ čo vstupný priestor má ešte stopy oblúčkových dekorácií a vo vestibule je ťažký kazetový strop, veľká výstavná sieň je už konštruovaná z jednoduchých železobetónových rámov a jej severné prekrytie tvorí zasklená strecha továrenského vzhľadu. Priečelia z holého tehlového muriva sú reakciou na holandskú modernu, ktorou sa v tom čase inšpirovali viacerí československí architekti. Napriek určitým protikladom pôsobí objekt ako ucelená umelecká výpoveď a stal sa symbolickým medzníkom nástupu modernej architektúry na Slovensku.
Podklady a fotografie: BOGAR Architekti