Hore
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Sto Slovensko, s.r.o.

Stavať zodpovedne

Pribylinská 2
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o.

Prinášame Vám svetlo

Galvaniho 7 7/A
Bratislava

KOMA Modular s.r.o.

Říčanská 1191
Vizovice

BMI SLOVENSKO

Šikmé a ploché strech

Mojmírovská 9
Ivanka pri Nitre

Inteligentné inštalačné systémy

ABB i-bus® EIB / KNX je inteligentný...

ABB (výrobca)
ABB (distribútor)

umývadlo od SAPHIRKERAMIK

Dizajnéri kúpeľní často snívajú o možnosti...

Phoenix Design (autor)
LAUFEN Bathrooms AG (výrobca)
LAUFEN SK s.r.o. (distribútor)

CITY moduly

Designový mestský mobiliár v merítku drobnej...

KOMA Modular s.r.o. (výrobca)
KOMA Modular s.r.o. (distribútor)

ISOVER EPS GREYWALL

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products (výrobca)
Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products (distribútor)

PANORAMA CELOPRESKLENÉ OKNO HX 300

OTVORENÉ. SVETLÉ. VOĽNÉ.
Veľkoplošné...

Internorm (výrobca)
Internorm (distribútor)

Multizóny

Chýba vám uzavretý priestor, kde môžete...

TECHO, s.r.o. (výrobca)
TECHO, s.r.o. (distribútor)

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
22. február 2019
1
751

Zimný prístav Bratislava - revitalizácia územia - nominácia na študentskú cenu CHEDDAR´19

Semestrálna práca získala na zimnej Noci architektúry nomináciu v kategórii Urbanizmus.
Zimný prístav Bratislava - revitalizácia územia - nominácia na študentskú cenu CHEDDAR´19
Autori: Bc. Diana Ivánová, Bc. František Šeliga, Bc. Terézia ŠtefaniakováSpolupráca: doc. Ing. arch. Alexander Schleicher, PhD. (vedúci práce)Návrh: 2018 - 2019Adresa: Zimný prístav , Bratislava, SlovenskoPublikované: 24. február 2019

Porota ocenila predovšetkým polyfunkčnú urbanistickú štruktúru, ktorá ma potenciál stať sa rozšírením centra Bratislav. Navrhovaná zástavba je sebestačná a bohatá na verejné priestory. Dôležitým bodom práce bolo zakomponovanie národných kultúrnych pamiatok do návrhu riešeného územia

Prácu predstavujeme s upraveným autorským textom:

História územia

Prístav je dnes jedným z posledných zvyškov najstaršej priemyselnej zóny v Bratislave. V 70. rokoch tu bolo viac ako 20 menších tovární. Práve blízkosť Dunaja prirodzene súvisela so vznikom priemyselnej zóny, plavba mala dlhoročnú tradíciu. Ľavostranné nábrežie prešlo zásadnou zmenou v poslednom desaťročí 19. storočia.

Po vzniku Československej republiky to bola spolu s Komárnom práve Bratislava, ktorá prevzala úlohu centrálnych lodeníc a prístavov. Rozvoj bratislavského prístavu sa sústredil na vybudovanie bazénov a rozširovanie železničnej siete, neboli tu žiadne skladiská ani žeriavy alebo prekladacie zariadenia. Najväčšiu slávu prístavu prerušilo bombardovanie rafinérie Apollo v roku 1944. Bomby zasiahli aj prístav a potopili takmer všetky lode. Z celkovej dunajskej flotily ostalo necelých desať plavidiel. Škody vznikli aj v Dome lodníkov a dielni.

Po vojne začalo z prístavu postupne ubúdať na úkor inej výstavby. Hodnotná budova Skladu č. 7 je dnes na konci nábrežnej promenády nákupného centra Eurovea. Rekonštrukciu skladu nedokončili ani po ôsmich rokoch od jej začatia. Ešte v 90. rokoch tu chceli zriadiť pobočku Technického múzea, ani túto príležitosť sa však Bratislave nepodarilo využiť.

V priestore medzi dnešným Slovenským národným múzeom a Mostom Apollo vznikol priestor na kotvenie asi 250 lodí. Na také malé mesto, akým bol vtedajší Prešporok (menej než 100-tisíc obyvateľov), to bolo úctyhodné číslo. Uhorsko, ako časť vtedajšej cisárskej monarchie, sa finančne na rozvoji prístavu prakticky nepodieľalo. Jeho prevádzka a rozvoj boli v rukách súkromných paroplavebných spoločností.

Situácia
Situácia
Analýza výstavby v území
Analýza výstavby v území
Kompozičná schéma
Kompozičná schéma
Analýza protipovodňovej ochrany
Analýza protipovodňovej ochrany
Historické dedičstvo
Historické dedičstvo
Historické dedičstvo - fotodokumentácia
Historické dedičstvo - fotodokumentácia

Návrh

Koncept
Koncept

Zeleň

Zeleň je zastúpená formou línií a parkových plôch. Každá časť parkovej línie je priradená k rôznemu využitiu v rámci verejného priestoru. V širšom kontexte pás zelene prepája námestia, ktoré predstavujú lokálne kultúrne centrá.

Axonometria - zeleň
Axonometria - zeleň

Funkčné riešenie

V súčasnosti sa v území nachádza niekoľko objektov technického a priemyselného charakteru. Návrh počíta s asanovaním a relokáciou niektorých štruktúr a ich nahradením objektmi s mestotvornou funkciu. Súčasťou riešeného územia sú národné kultúrne pamiatky, zakomponované do priestoru ako aj historické prvky, ktoré svojím zachovaním a novým využitím prinášajú lokalite pridanú hodnotu. Navrhnutá časť by sa mohla stať prostredníctvom navrhovaných funkcií a mestskej štruktúry rozšírením centra Bratislavy.

Funkcie v území
Funkcie v území

Urbanistické riešenie

Riešenie sa zameriava na zvýšenie podielu zelene v území a na podporu verejných priestorov. tie sú radené v hierarchickom usporiadaní podľa doležitosti ich funkcie. Navrhnutá časť mesta by mala byť rozmanitá, udržateľná, polyfunkčná, prístupná zmenám, maximálne sebestačná a bohatá na verejné priestory, zeleň, šport, umenie a zábavu. Dôležitým bodom práce je zakomponovanie národných kultúrnych pamiatok do návrhu riešeného územia.

Schwarzplan
Schwarzplan
Analýza zelene
Analýza zelene

Doprava

Dopravné t'ahy v lokalite sú pomerne frekventované. Prístavná ulica je vnímaná ako tranzitná tepna a je výpadovkou na diaľnicu D1. Problémom územia je však stála nadradenosť automobilovej dopravy nad rozvíjajúcou sa cyklistickou a pešou dopravou. Električková trať v mieste Prístavnej a Košickej ulice je v návrhu uvažovaná ako mimoúrovňová. Koncepcia sa snaží odľahčiť vnútromestskú dopravu a obyvateľom zo satelitných obcí ponúka mestskú hromadnú dopravu ako jednu z možností prepravy do centra mesta. Vďaka lepšiemu prepojeniu mestských liniek a železnice dokáže mestská časť lepšie zvládnuť alarmujúci nápor automobilovej dopravy.

Súčasťou návrhu je systém podzemných garáží, aby bolo možné pokryť súčasný i novovzniknutý dopyt po voľných parkovacích miestach.

Dopravná analýza
Dopravná analýza
Uličný pohľad 1
Uličný pohľad 1
Uličný pohľad 2
Uličný pohľad 2
Uličný pohľad 3
Uličný pohľad 3
Uličné priehľady
Uličné priehľady
Rezopohľad územím
Rezopohľad územím
Rezopohľad územím
Rezopohľad územím
Rezopohľad územím
Rezopohľad územím
Axonometrie
Axonometrie
Axonometria námestia 1
Axonometria námestia 1
Axonometria námestia 2
Axonometria námestia 2
Pôdorys
Pôdorys
Pôdorys podzemných garáží
Pôdorys podzemných garáží
Masterplan
Masterplan
Schéma pamiatkovo chránených objektov
Schéma pamiatkovo chránených objektov
Schéma verejných priestorov
Schéma verejných priestorov
Vizualizácia
Vizualizácia
Vizualizácia
Vizualizácia
Fotografia modelu
Fotografia modelu
Fotografia modelu
Fotografia modelu
Fotografie modelu
Fotografie modelu
Fotografia modelu
Fotografia modelu
Fotografia modelu
Fotografia modelu

Kompletnú prácu vo formáte ISSUU si môžete prelistovať tu:

Podklady: Archtung a František Šeliga

Bc. Diana Ivánová
Bc. František Šeliga
Bc. Terézia Štefaniaková
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím