Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

I. Širší kontext
Európska komisia (EK) po prijatí Green Dealu v roku 2020 plánovala realizovať dekarbonizáciu sektoru vykurovania v jednotlivých členských štátoch najneskôr do roku 2040 a to prostredníctvom troch hlavných legislatívnych nástrojov:
ETS2 malo v dlhodobom horizonte eliminovať nespornú cenovú efektivitu využívania fosílnych palív voči elektrickým alternatívam – v prípade benzínu a nafty voči elektromobilite a v prípade plynových kondenzačných kotlov (PKK) voči tepelným čerpadlám (TČ) – e.g. plynové kondenzačné kotly sú v rodinných domoch na celkových nákladoch za 15 rokov o cca 30% lacnejšie ako TČ. EPBD mala zakázať inštalácie plynových kondenzačných kotlov do nových obytných budov po roku 2030 a rôznymi ustanoveniami docieliť postupné nahradenie plynových kondenzačných kotlov tepelnými čerpadlami, ideálne už do roku 2040. Najradikálnejší návrh z tejto trojice - pôvodný návrh nariadenia o ekodizajne (ekvivalent zákazu predaja áut so spaľovacím motorom po roku 2035) mal docieliť po roku 2030 nemožnosť výmen dosluhujúcich plynových kotlov za nové kondenzačné - mal de facto prinútiť vlastníkov budov k prechodu na tepelné čerpadlá.
Také boli ambiciózne plány EK, ktoré však narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch – a tomu zodpovedajúci odpor vlád jednotlivých členských štátov (najmä v nových štátoch EÚ), a to najmä z nasledujúcich dôvodov (vztiahnutých na slovenské podmienky):
Z vyššie uvedených dôvodov jednoznačne vyplýva, že zvyšovanie nákladov slovenské domácnosti objektívne nezvládnu a to ani prípadné vynútené investičné náklady na hĺbkové obnovy rodinných domov a prechod na OZE - drahšie zariadenia na výrobu tepla (TČ), ani vyššie prevádzkové náklady na energie (ETS2). V druhej časti tohto článku však skúsime navrhnúť nákladovo optimálny model dekarbonizácie individuálneho vykurovania domácností, ktorý by mohol byť pre slovenské domácnosti sociálne zvládnuteľný. Najprv ale dokončime, ako dôvody uvedené vyššie ovplyvnili postoje jednotlivých členských štátov k pôvodným návrhom EK:
Prijatie nariadenia o ekodizajne bolo v októbri 2023 pozastavené kvôli odporu viacerých členských štátov, vrátane Slovenska. Pokračovanie sa predpokladá začiatkom roka 2026, ale už bez kontroverzného zákazu uvádzania nových plynových kondenzačných kotlov na trh EÚ od 1.9.2029.
ETS2 sa na tlak členských štátov bude pravdepodobne revidovať a to: buď sa jeho zavedenie posunie na obdobie po 2030 a/alebo sa príjmu dodatočné mechanizmy, aby cena ETS2 nepresiahla 45€/tCO2 (v cenách roku 2020) – otázne zostáva na akom dlhom časovom horizonte (či len do roku 2030 alebo aj po ňom).
Do tretice, EPBD bola síce prijatá, ale zo všetkých pôvodných ambicióznych návrhov v nej podstate ostal zachovaný len koncept „Zero-Emission Buildings“ – pre nové obytné budovy platný od roku 2030 a zákaz verejnej finančnej podpory inštalácií nových plynových kondenzačných kotlov od 1.1.2025. Pri existujúcich budovách EPBD umožňuje členským štátom značnú flexibilitu a teda jej transpozícia a implementácia sa zo strany SR dá vykonať:
II. Nákladovo najefektívnejšie riešenie znižovania emisií v sektore individuálneho vykurovania domácností = zameranie sa na podporu výmen starších plynových kotlov za nové kondenzačné/podporu čiastočných obnov rodinných domov
Pri analýze, ktorý spôsob znižovania emisií je pre štát a dotknuté domácnosti v rodinných domoch najefektívnejší, sme si najprv zadefinovali základný scenár – tým je nezateplený, priemerný rodinný dom na Slovensku (celková podlahová plocha 228 m2 - z dokumentu Dlhodobá stratégia obnovy fondu budov, MDaV SR, 2020, str. 71, Tabuľka 2) vykurujúci starším nekondenzačným plynovým kotlom. Následne sme porovnávali náklady na jednotlivé varianty/opatrenia na znižovanie emisií. Kľúčové sú pritom tieto ukazovatele:
Ako vidno z daného grafu – jediný variant je pre domácnosť na celkových nákladoch za 30 rokov lacnejší ako základný scenár – výmena staršieho plynového kotla za nový kondenzačný. Keďže rozdiel nákladov oproti základnému scenáru je záporný, keď tento záporný náklad rozrátame na dosiahnutú úsporu emisií (-17%), vyjde nám záporná hodnota nákladov na tonu ušetrených emisií (-209 €/tCO2). Druhé najefektívnejšie opatrenie je výmena staršieho plynového kotla za nový kondenzačný spojená s čiastočnou obnovou rodinného domu (zateplenie obvodového plášťa, strechy, výmena okien a vstupných dverí) s celkovým poklesom potreby energie a emisií o 40%.
Naopak dekarbonizačné riešenie prakticky s nulovými emisiami na mieste t.j. hĺbková obnova rodinného domu s kombináciou TČ + fotovoltikou (FV) + batériou predstavuje pre dotknutú domácnosť až 70%né navýšenie nákladov za 30 rokov oproti základnému scenáru a 90%né navýšenie oproti najlacnejšiemu scenáru.
III. Záver:
Zvyšovanie nákladov na bývanie slovenské domácnosti objektívne nezvládnu - ani prípadné vynútené investičné náklady na hĺbkové obnovy rodinných domov a prechod na drahšie zariadenia na výrobu tepla (TČ), ani vyššie prevádzkové náklady na energie (ETS2). Navyše hĺbkové obnovy (v rozsahu stoviek tisíc rodinných domov) rádovo presahujú možnosti akýchkoľvek verejných rozpočtov – či už z národných alebo európskych zdrojov.
V slovenskej realite zvyšovanie nákladov na vykurovanie nízkoemisným palivom - zemným plynom cez ETS2 vyvolá skôr renesanciu vykurovania drevom a ďalšie zhoršovanie kvality ovzdušia, kvôli ktorej už teraz SR čelí žalobe zo strany EK.
Sociálna akceptácia dekarbonizačných opatrení vyžaduje, aby dopad na rozpočty domácností bol minimálny. Treba preto postupovať evolučne a nie revolučne – štát by mal radšej podporiť čo najväčšie množstvo čiastočných obnov rodinných domov (z celkového počtu 738 tis. – SOBD 2021) a podporiť výmenu starších plynových kotlov za nové kondenzačné. Tieto dve opatrenia predstavujú kumulatívne celkovú úsporou emisií na jeden rodinný dom až 40%, čo vôbec nie je málo. Čo je však dôležitejšie – náklady na tieto najlacnejšie opatrenia sú pre dotknuté domácnosti sociálne únosné a pre štát z hľadiska nákladov na 1tCO2 zníženia emisií efektívne. Úplná dekarbonizácia individuálneho vykurovania domácností bude na Slovensku reálna/realizovateľná až v dobe, keď sa príjmy a úspory slovenských domácností znásobia a priblížia súčasným priemerným úrovniam v Západnej Európe.
Autor: Mgr. Jerguš Vopálenský, SPP – distribúcia, a. s.