IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Hradný okruh (Várkörút) v meste Šopron je 40-60 metrov široký bulvár, ktorý kopíruje z vonkajšej strany obvod hradnej priekopy. Hradné múry tvorili hranicu historického centra mesta. V súčastnosti tvoria vnútorný perimeter ulice domy postavené počas 18. a 19. storočia. Kompaktná zástavba vznikla na typických úzkych pozemkoch. Domy sa vyznačujú dekoratívnym štýlom neskorého rokoka. Jedinou výnimkou je miesto, kde bola zástavba poškodená počas vojny. Prieluka odhaľuje zachovanú časť pôvodných mestských hradieb. Vonkajší obvod je tvorený značne staršími – prevažne stredovekými domami postavenými na rozmernejších parcelách. Pátiové domy sú s bulvárom prepojené pasážami. Hlavne v 19. storočí nadobudla aj vďaka mestským trhom na význame obchodná funkcia štvrte.
Nedávna podoba bulváru z obdobia pred rekonštrukciou sa začala formovať v druhej polovici 20. storočia. Dopravný systém bol založený na oddelení obslužných komunikácií a pešieho ťahu. Neskôr pribudla na zvažujúcej sa ceste aj električková trať a oporné múry, ktoré narúšali celistvosť priestoru. Dominujúca dopravná funkcia pozdĺžne rozdelila verejný priestor a urobila z bulváru dopravný ťah a parkovisko. Priestor pre peších bol obmedzený na úzky chodník vedúci po vnútornom obvode ulice, čo sa odrazilo aj na zmene identity miesta. Zaniklo tradičné prepojenie domov a obchodných priestorov s ulicou. Historické budovy a námestie boli v nevyhovujúcom technickom stave. Najdôležitejší verejný priestor v meste, ktorý je vymedzený sochou Panny Márie a Fontánou vernosti (Hűség kútja) už nereflektoval identitu miesta a bol rozdrobený a rozdelený schodmi, múrikmi a živými plotmi.
Na jeseň roku 2009 vyhlásilo mesto otvorenú architektonickú súťaž s názvom “Šopron – revitalitzácia hradného okruhu”. V súťaži zvíťazil ateliér Hetedik v spolupráci s krajinnými architektami GEUM. Po niekoľkých rokoch projektových prác sa začala v roku 2015 realizovať prvá a najdôležitejšia fáza obnovy verejných priestorov. Jednalo sa o plochu s výmerou 15 tisíc m2. Práce boli do zimy dokončené.
Dynamika štvrte spočíva v meniacom sa priereze ulice a vo variácii priestorových vzťahov pozdĺž celého kilometrového okruhu. “Dichotómia pozdĺžnej dynamiky a prierezovej rozmanitosti je pre nás najdôležitejšia hodnota, ktorú sme chceli posilniť v našom návrhu. Kľúčovým momentom konceptu je vnímanie identity a možnosť identifikácie miesta v ktorejkoľvek jeho časti.,” opisujú návrh autori. Koncept je založený aj na rešpektovaní fasád historických budov ako dominánt určujúcich priestor. Zásahy spočívajú väčšinou vo vyčistení a otvorení priestoru a pohľadov. Akcentované sú len dôležité body.
Na vnútornej strane okruhu dnes funguje rozsiahla pešia zóna. Povrchy boli zvolené vzhľadom na historický kontext miesta. Neutrálna sivá farba zjednocuje priestor ulice. Dláždené plochy sa rovnomerne zvažujú a vyrovnávajú výškový rozdiel medzi cestou a bývalým hradným opevnením. Ako materiál boli zvolené sivé lícové tehly a žulové pásy zaručujúce dlhú životnosť povrchov.
V rámci rekonštrukcie bulváru vznikol na námestí pavilón, kde je umiestnené zázemie a toalety. Pavilón je odliaty z pohľadového betónu s výraznou textúrou debnenia. Odliate fixné tieniace prvky a fasáda z drevených panelov evokuje materialitu vynikajúcich pamiatkových rekonštrukcií realizovaných v meste počas druhej polovice 20. storočia.
Dokončenie a otvorenie Hradného okruhu je impulzom pre rozvoj ďalších častí v centre mesta. V súčastnosti prebiehajúca revitalizácia námestia v centre mesta bude dokončená s obnovením dvoch prepojených oblastí - Kisvárkerület a Széchenyi tér.
Rekonštrukciu zhodnotil pre časopis Maďarského Spolku architektov (Régi-Új Magyar Építőművészet) architekt Barnabás Winkler: "Návštevníci mesta, ale predovšetkým obyvatelia Šopronu sú viditeľne spokojní s revitalizáciou mestskej časti. Hradný okruh už nie je iba cirkulačná zóna, ale je naplnený reálnym mestským životom... Vrátila sa pôvodná intímna atmosféra, ktorá bola preformulovaná modernými materiálmi."
Podklady: Hetedik Műterem