Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Rekonštrukcia námestia Széll Kálmán tér v Budapešti.

Dopravná križovatka, kde sa stretáva 26 liniek hromadnej dopravy a metro. Zložitý trojuholníkový pôdorys s viacerými výškovými úrovňami. Stanica metra z roku 1972 znehodnotená dostavbami a nevhodnými úpravami. Ateliér Tamása Fialovszkého sa najlepšie vysporiadal so zložitým zadaním a v roku 2012 zvíťazil v súťaži na dopravné riešenie a rekonštrukciu námestia Szélla Kálmána. Architektom sa podarilo otvoriť priestor, "upratať" stánky a malé obchodíky pod jednu strechu a obnoviť eleganciu pôvodnej budovy metra. Zrekonštruovaný priestor bol otvorený v lete tohto roku.
Diela
Red 328.10.2016
13930+8
Rekonštrukcia námestia Széll Kálmán tér v Budapešti.
Autori: arch. Tamás Fialovszky, Richárd Hőnich, Benedek Sólyom, Gergely Kenéz, Gergő JedlicskaPlocha pozemku: 22000 m2Návrh: 2012 - 2015Realizácia: 2015 - 2016Adresa: Széll Kálmán tér , Budapešť, MaďarskoPublikované: 28. október 2016

Rekonštrukcia dôležitého dopravného uzla a najrušnejšieho námestia na budatínskej strane mesta. Riešené územie je striktne vymedzené koľajami električiek a cestnými ťahmi. Úlohou architektov bolo priestor vyčistiť, sprehľadniť a obnoviť časť pôvodného námestia. Bolo treba pristúpiť k rozsiahlej reorganizácii dopravy, dôsledne vyriešiť prevádzku a transfer cestujúcich. Vo výsledku sa podarilo zrealizovať funkčný verejný priestor. Na základe predchádzajúcich analýz pohybu pasažierov bolo územie rozčlenené na zóny. Najfrekventovanejšie oblasti sú bez zbytočných prekážok, zatiaľ čo menej využívané plochy slúžia ako oddychové zóny so sedením a zeleňou.

Foto: Gergely Kenéz
Situácia
Situácia
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz

Rekonštrukcia zahŕňala odstránenie starých autobusových zastávok, trafík a odstavných koľají, ktoré zasahovali do námestia. Výnimkou bola stanica metra zo 70. rokov od architektov Istvána Czeglédiho a Lászlóa Székelyho. Elegantná budova s vejárovitým pôdorysom zaujme betónovou lomenicou, ktorá je položená na subtílnych oceĺových stĺpoch. Pôvodne elegantnú a transparentnú budovu bolo treba očistiť od prístavieb, a malých obchodov, ktoré blokovali transparentnosť parteru. Ikonická stavba sa otvorila okoliu a stala sa priehľadným centrálnym bodom. Nové stavby - zastávka električiek a komerčné priestory (presunuli sa sem malé obchody a stánky z námestia) vychádzajú zo surovej materiality pôvodnej stanice metra. Neutrálna farebnosť budov a námestia sa mieša farbou pohybujúceho sa davu a dopravných prostriedkov.

Fotografia stanice metra tesne po dokončení v roku 1972
Fotografia stanice metra tesne po dokončení v roku 1972
Fotografia po rekonštrukcii
Fotografia po rekonštrukcii
Priečny rez vstupnou halou - za povšimnutie stojí subtílna konštrukcia vejárovitej lomenice
Priečny rez vstupnou halou - za povšimnutie stojí subtílna konštrukcia vejárovitej lomenice
Pôdorys stanice metra
Pôdorys stanice metra
Pôdorys komerčnej časti
Pôdorys komerčnej časti
Zastávka električiek
Zastávka električiek
Pohľady na komerčnú časť
Pohľady na komerčnú časť
Pohľad na café
Pohľad na café
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz

Veľké betónové plochy fasád nových budov autori oživili 3d reliéfmi a mozaikami. Pri vstupe do stanice metra takto vznikla rozmerná mozaika s historickou mapou mesta. Do betónu boli vkladané textilné, sklenené a gumené prvky rôznej farebnosti. 3d textúra na ďaľších povrchoch bola vytvorená odlievaním do foriem zo silikónového kaučuku (u nás známy Lukopren).

Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz

Fotografia námestia Széll Kálmán (do roku 2011 Moszkva tér) pred prestavbou:

PS: Mesto Budapešť investovalo v poslednej dobe nemalé prostriedky do rozvoja dopravnej infraštruktúry. Pred dvomi rokmi boli otvorené stanice metra na novej linke č.4 (viď. obrázok nižšie), ktoré tiež vzišli z otvorenej architektonickej súťaže a určite stoja za pozornosť.

Foto: Spora Architects
Foto: Spora Architects

Poloha diela

arch. Tamás Fialovszky
Richárd Hőnich
Benedek Sólyom
Gergely Kenéz
Gergő Jedlicska

Súvisiace články

Vložené
26. október 2016
0
1393
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím