Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
26. október 2016
0
1299

Rekonštrukcia námestia Széll Kálmán tér v Budapešti.

Dopravná križovatka, kde sa stretáva 26 liniek hromadnej dopravy a metro. Zložitý trojuholníkový pôdorys s viacerými výškovými úrovňami. Stanica metra z roku 1972 znehodnotená dostavbami a nevhodnými úpravami. Ateliér Tamása Fialovszkého sa najlepšie vysporiadal so zložitým zadaním a v roku 2012 zvíťazil v súťaži na dopravné riešenie a rekonštrukciu námestia Szélla Kálmána. Architektom sa podarilo otvoriť priestor, "upratať" stánky a malé obchodíky pod jednu strechu a obnoviť eleganciu pôvodnej budovy metra. Zrekonštruovaný priestor bol otvorený v lete tohto roku.
Rekonštrukcia námestia Széll Kálmán tér v Budapešti.
Autori: arch. Tamás Fialovszky, Richárd Hőnich, Benedek Sólyom, Gergely Kenéz, Gergő JedlicskaPlocha pozemku: 22000 m2Návrh: 2012 - 2015Realizácia: 2015 - 2016Adresa: Széll Kálmán tér , Budapešť, MaďarskoPublikované: 28. október 2016

Rekonštrukcia dôležitého dopravného uzla a najrušnejšieho námestia na budatínskej strane mesta. Riešené územie je striktne vymedzené koľajami električiek a cestnými ťahmi. Úlohou architektov bolo priestor vyčistiť, sprehľadniť a obnoviť časť pôvodného námestia. Bolo treba pristúpiť k rozsiahlej reorganizácii dopravy, dôsledne vyriešiť prevádzku a transfer cestujúcich. Vo výsledku sa podarilo zrealizovať funkčný verejný priestor. Na základe predchádzajúcich analýz pohybu pasažierov bolo územie rozčlenené na zóny. Najfrekventovanejšie oblasti sú bez zbytočných prekážok, zatiaľ čo menej využívané plochy slúžia ako oddychové zóny so sedením a zeleňou.

Foto: Gergely Kenéz
Situácia
Situácia
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz

Rekonštrukcia zahŕňala odstránenie starých autobusových zastávok, trafík a odstavných koľají, ktoré zasahovali do námestia. Výnimkou bola stanica metra zo 70. rokov od architektov Istvána Czeglédiho a Lászlóa Székelyho. Elegantná budova s vejárovitým pôdorysom zaujme betónovou lomenicou, ktorá je položená na subtílnych oceĺových stĺpoch. Pôvodne elegantnú a transparentnú budovu bolo treba očistiť od prístavieb, a malých obchodov, ktoré blokovali transparentnosť parteru. Ikonická stavba sa otvorila okoliu a stala sa priehľadným centrálnym bodom. Nové stavby - zastávka električiek a komerčné priestory (presunuli sa sem malé obchody a stánky z námestia) vychádzajú zo surovej materiality pôvodnej stanice metra. Neutrálna farebnosť budov a námestia sa mieša farbou pohybujúceho sa davu a dopravných prostriedkov.

Fotografia stanice metra tesne po dokončení v roku 1972
Fotografia stanice metra tesne po dokončení v roku 1972
Fotografia po rekonštrukcii
Fotografia po rekonštrukcii
Priečny rez vstupnou halou - za povšimnutie stojí subtílna konštrukcia vejárovitej lomenice
Priečny rez vstupnou halou - za povšimnutie stojí subtílna konštrukcia vejárovitej lomenice
Pôdorys stanice metra
Pôdorys stanice metra
Pôdorys komerčnej časti
Pôdorys komerčnej časti
Zastávka električiek
Zastávka električiek
Pohľady na komerčnú časť
Pohľady na komerčnú časť
Pohľad na café
Pohľad na café
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz

Veľké betónové plochy fasád nových budov autori oživili 3d reliéfmi a mozaikami. Pri vstupe do stanice metra takto vznikla rozmerná mozaika s historickou mapou mesta. Do betónu boli vkladané textilné, sklenené a gumené prvky rôznej farebnosti. 3d textúra na ďaľších povrchoch bola vytvorená odlievaním do foriem zo silikónového kaučuku (u nás známy Lukopren).

Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz
Foto: Gergely Kenéz

Fotografia námestia Széll Kálmán (do roku 2011 Moszkva tér) pred prestavbou:

PS: Mesto Budapešť investovalo v poslednej dobe nemalé prostriedky do rozvoja dopravnej infraštruktúry. Pred dvomi rokmi boli otvorené stanice metra na novej linke č.4 (viď. obrázok nižšie), ktoré tiež vzišli z otvorenej architektonickej súťaže a určite stoja za pozornosť.

Foto: Spora Architects
Foto: Spora Architects

Poloha diela

arch. Tamás Fialovszky
Richárd Hőnich
Benedek Sólyom
Gergely Kenéz
Gergő Jedlicska

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím