IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
Rekonštrukcia dôležitého dopravného uzla a najrušnejšieho námestia na budatínskej strane mesta. Riešené územie je striktne vymedzené koľajami električiek a cestnými ťahmi. Úlohou architektov bolo priestor vyčistiť, sprehľadniť a obnoviť časť pôvodného námestia. Bolo treba pristúpiť k rozsiahlej reorganizácii dopravy, dôsledne vyriešiť prevádzku a transfer cestujúcich. Vo výsledku sa podarilo zrealizovať funkčný verejný priestor. Na základe predchádzajúcich analýz pohybu pasažierov bolo územie rozčlenené na zóny. Najfrekventovanejšie oblasti sú bez zbytočných prekážok, zatiaľ čo menej využívané plochy slúžia ako oddychové zóny so sedením a zeleňou.
Rekonštrukcia zahŕňala odstránenie starých autobusových zastávok, trafík a odstavných koľají, ktoré zasahovali do námestia. Výnimkou bola stanica metra zo 70. rokov od architektov Istvána Czeglédiho a Lászlóa Székelyho. Elegantná budova s vejárovitým pôdorysom zaujme betónovou lomenicou, ktorá je položená na subtílnych oceĺových stĺpoch. Pôvodne elegantnú a transparentnú budovu bolo treba očistiť od prístavieb, a malých obchodov, ktoré blokovali transparentnosť parteru. Ikonická stavba sa otvorila okoliu a stala sa priehľadným centrálnym bodom. Nové stavby - zastávka električiek a komerčné priestory (presunuli sa sem malé obchody a stánky z námestia) vychádzajú zo surovej materiality pôvodnej stanice metra. Neutrálna farebnosť budov a námestia sa mieša farbou pohybujúceho sa davu a dopravných prostriedkov.
Veľké betónové plochy fasád nových budov autori oživili 3d reliéfmi a mozaikami. Pri vstupe do stanice metra takto vznikla rozmerná mozaika s historickou mapou mesta. Do betónu boli vkladané textilné, sklenené a gumené prvky rôznej farebnosti. 3d textúra na ďaľších povrchoch bola vytvorená odlievaním do foriem zo silikónového kaučuku (u nás známy Lukopren).
Fotografia námestia Széll Kálmán (do roku 2011 Moszkva tér) pred prestavbou:
PS: Mesto Budapešť investovalo v poslednej dobe nemalé prostriedky do rozvoja dopravnej infraštruktúry. Pred dvomi rokmi boli otvorené stanice metra na novej linke č.4 (viď. obrázok nižšie), ktoré tiež vzišli z otvorenej architektonickej súťaže a určite stoja za pozornosť.
Podklady: Építész Stúdió