Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Nedávno sme publikovali rozhovor s významnými maďarskými architektmi Katalin Csillag a Zsoltom Guntherom. Dnes predstavíme jednu z ich kľúčových realizácií.
Zásah do kultúrnej pamiatky je vždy citlivá téma. To platí najmä vtedy, keď projekt nie je iba striktnou rekonštrukciou, ale prichádza s výraznejšími zmenami s cieľom prispôsobiť objekt novodobým požiadavkám. Je ťažké nájsť rovnováhu medzi minulosťou a súčasnosťou, medzi konzerváciou pamiatky a jej novým využitím. Kopírovanie a snaha o historizujúcu tvorbu, či novodobé zásahy ignorujúce kontext sú protipóly, ktorým sa treba vyhnúť. Autorom sa v tomto prípade podarilo nájsť vyvážený kompromis. Rekonštrukcii a prestavbe predchádzal rozsiahly pamiatkový výskum, ktorý spolu z plánovaným lokalitným programom nastolil mnoho otázok a často protichodných požiadaviek. Úlohou architektov bolo na ne odpovedať v každom konkrétnom prípade.
Centrum Segedínu sa nachádza v záplavovom území, aj preto počas svojej histórie prešlo mnohými rekonštrukciami. Cieľom projektu bolo preskúmať hranice v historicky husto vrstvenej mestskej štruktúre a prispôsobiť katedrálu a intenzívne využívaný verejný priestor rastúcemu cestovného ruchu. Szegedi dóm s 91 metrov vysokými vežami patrí svojou rozlohou medzi najväčšie stavby v Maďarsku. Tehlová stavba je mladšia, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. S výstavbou sa začalo v roku 1913, dokončená bola až začiatkom tridsiatych rokov, kedy sa začal prejavovať už vplyv moderny.
Objekt je zaujímavou zmesou historizujúcich a moderných prvkov, štýlov a stavebných postupov. Architektonická koncepcia obnovy sa pokúsila objasniť vzťah medzi pôvodnou budovou a neskoršími vrstvami. Architekti považovali stavbu za otvorený artefakt, ktorý obohatili o súčasnú vrstvu ako ekvivalentnú hodnotu. Citlivý reštaurátorský prístup je doplnený o novotvary, ktoré majú silnú súčasnú formu, napriek tomu však striktne rešpektujú historický kontext. Renovácia zahŕňala aj transformáciu kľúčových prvkov komplexu. Medzi najdôležitejšie patrí sprístupnenie západnej veže katedrály s panoramatickým výhľadom na mesto a tiež otvorenie románskej Demeterovej veže. Celý areál je po prestavbe prístupný bezbariérovo. Vylepšená bola tiež akustika obradných priestorov.
Jednou z hlavných otázok, s ktorou sa musel projekt vysporiadať bol vzťah modernej architektúry, ornamentu a symetrie. Jemne zdobený interiér katedrály funguje v kombinácii s exteriérom a prvkami modernistickej estetiky, ktorá hľadá krásu v jasne viditeľnej štruktúre a v samotnom materiáli. Novotvary, najmä v liturgickom priestore rozvíjajú túto dualitu. Autori s ornamentom experimentujú v triezvej forme. Nové prvky zapadajú do miestneho kontextu, mažú sterilitu, prinášajú do priestoru reliéf. V prípade nábytku je monochromatický ornament integrovaný priamo do materiálu.
V nanovo sprístupnených častiach, akou je napríklad krypta našla uplatnenie jednoduchšia materialita. Staré murivo bolo zjednotené bielou omietkou. Rytmické osvetlenie, hra svetla a tieňa necháva vyniknúť pravidelnú geometriu zaklenutých priestorov.
Architekti tvarujú priestory organickým spôsobom, spájajú katedrálu a jej okolie do fungujúceho celku, pridávajúc význam a funkcie relevantné pre súčasných používateľov. Komplexný projekt vyzdvihol krásu baziliky, posilnil budovanie komunity a otvoril cirkev a jej kultúrne priestory pre návštevníkov, cirkevníkov a obyvateľov mesta.
Foto: Tamás Bujnovszky a Balázs Danyi
Podklady: 3h architecture a Váncza Művek Studio