Výber okien je pri stavbe či rekonštrukcii kľúčovou investíciou a systém SYNEGO od REHAU prináša komplexné riešenie s dôrazom na...
Integrované dverové systémy predstavujú riešenie, ktoré spája vysoké technické nároky s architektonickou...
Dá sa šetriť bez ujmy na dizajne?
Architekti zo štúdia HENN stavili na prirodzenosť dreva, precízne navrhnutú akustiku a premyslený...
Tiché a bezkontaktné dovieranie dverí dopĺňajú ergonomické madlá v rôznych dizajnových a funkčných prevedeniach, vrátane...
Bývanie na južných svahoch alpského predhoria.
Kombinácia Silky so železobetónovým skeletom sa v tomto projekte ukázala ako ideálne riešenie pre...
Projekt „IBV Lietava – 4 domy pri lese“ ponúka premyslené riešenia s dôrazom na tradíciu a...
Tento inovatívny systém presklených priečok s paralelne posuvnými dverami a tromi prepojenými krídlami prináša elegantné...
Kľučka od Barbory Škorpilovej je odrazom súčasnej estetiky a technológií. Inšpirovaná tvarom ohnutého papiera, spája jemné línie s moderným...
Spoločnosť mmcité predstaví na výsteve v Miláne novú kolekciu Linfa od AG&P greenscape a Cattaneo design.
Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
Národnú cenu za dizajn (NCD) vyhlasujú Slovenské centrum dizajnu (SCD) a Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky. V roku 2018 ide o 15. ročník, ktorý je zameraný na komunikačný dizajn, a do ktorého sa prihlásilo 252 prác. „Tento rok sme opäť potešení záujmom dizajnérok a dizajnérov i klientov o účasť v súťaži. Myslím, že je spôsobený aj tým, že sa stotožňujú s myšlienkou, že nejde iba o súťaž, ale hlavným zámerom je konfrontácia na výstave a možnosť propagovať svoju prácu pred verejnosťou. Kolektívna výstava aktuálnej tvorby takého rozsahu ako NCD je totiž pozoruhodnou výročnou udalosťou,“ hovorí riaditeľka SCD Mária Rišková.
Medzinárodné zhodnotenie
Hodnotenie prebieha v dvoch kolách: prvým online kolom hodnotenia prešlo 160 prác – 113 prác v kategórii Profesionálny dizajn, 34 prác v kategórii Študentský dizajn a 13 prác v kategórii Dizajn s pridanou hodnotou. Práce v oboch kolách posudzovala medzinárodná porota v zložení Ayşegül İzer (TR), Juraj Blaško (SK), Marek Pistora (CZ), Kathrin Pokorny-Nagel (AT), Sven Lindhorst-Emme (DE), Tomasz Bierkowski (PL) a Eva Kašáková (SK). „Vybrať zo 160 prác, ktoré postúpili z online hlasovania poroty, len to najlepšie na výstavu znamenalo neustále si pripomínať, čo národná cena za komunikačný dizajn vlastne je. Je to ukážka stavu, v akom sa nachádza slovenský grafický dizajn? Alebo je to výber špičkových prác, ktoré obstoja aj v medzinárodnom hodnotení? Porota, zložená zo zástupcov 6 krajín, sa zhodla v posudzovaní funkčnosti, kvality predvedenia, aktuálnosti či inovatívnosti zvoleného vizuálneho jazyka a pochopiteľnosti u konečného používateľa,“ približuje kritériá posudzovania predsedníčka poroty a kurátorka tohto ročníka dizajnérka Eva Kašáková.
Udelené ocenenia
Počas dvoch dní (18. a 19. júna) porota vybrala 87 prác, ktoré postupujú na výstavu finalistov a víťazov. Z toho je 58 prác z kategórie profesionálneho dizajnu, 22 študentských prác a 7 prác z kategórie Dizajn s pridanou hodnotou. Spomedzi postupujúcich prác porota vybrala a udelila nasledovné ceny:
(Cenu udeľuje minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na základe odporúčania poroty.)
Pohľad poroty
Kurátorka Národnej ceny za dizajn Eva Kašáková zhŕňa niekoľko postrehov poroty: „V rámci kategórie profesionálny dizajn sa mi zdalo, že knižný dizajn bol tento rok zastúpený o čosi slabšie. Buď sa už bežný štandard zvýšil natoľko, že dizajnéri sami nemali pocit, že robia výnimočné knihy, alebo ich neprihlásili vo veľkom počte. Slabú účasť mali aj firemné identity a branding.“ Naopak študentské práce boli podľa poroty na veľmi vysokej úrovni: „Mali sme pocit, že študenti sa predháňajú v tom, kto bude mať dokonalejšiu sadzbu, väzbu knihy a podobne. Práce boli akoby málo „študentské“ – odvážne, experimentálne, drzé. Povzbudila by som preto študentov, aby sa nebáli posielať svoje projekty – bolo by určite prínosné ich ukázať verejnosti aj mimo prieskumov na umeleckých vysokých školách.“
Kategória Dizajn s pridanou hodnotou je ešte stále novinkou v súťaži. „Zaviedli sme ju minulý rok a hoci obsahuje menej projektov, myslím si, že reprezentuje významný trend v dizajne. Je možné, že o pár rokov nebude potrebná, že hodnoty, ktoré propaguje, budú úplne bežnou praxou. Nateraz však chceme zdôrazniť prácu dizajnérov, ktorá kladie na významné miesto spoločenskú alebo ekologickú zodpovednosť hlavne s ohľadom na budúcnosť,“ vysvetľuje Mária Rišková, riaditeľka SCD.
SAVE THE DATE
Po vyhodnotení výsledkov začínajú práce na prípravách výstavy finalistov a slávnostnom vyhlásení výsledkov. Výstava prác finalistov a víťazov NCD 2018 sa bude konať na Fakulte architektúry Slovenskej technickej univerzity. Jej otvorenie sa uskutoční 8. 10. o 18.00 a potrvá do 25. 11. 2018. Galavečer spojený so slávnostným vyhlásením víťazov Národnej ceny za dizajn 2018 – Komunikačný dizajn sa bude konať 12. 10. 2018 o 19.00 v Novej Cvernovke.