IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Metropolitný inštitút Bratislavy vypracoval návrh mestskej urbanistickej štúdie pre rozvoj východnej časti Mlynských nív. Návrh je aktuálne dostupný na webe magistrátu hlavného mesta a pripravený na pripomienkovanie.
Na návrhu pracoval tím MIB-u zodpovedný za územné plánovanie v meste. Spolu s hlavným architektom Jurajom Šujanom stanovuje víziu, ako sa má Bratislava v budúcnosti rozvíjať. Hlavnými bodmi sú v tomto kontexte princípy koncepčného a plánovaného rozvoja, ktoré budú viesť k vzniku kompaktného a udržateľného celku, s kvalitným verejným priestorom a verejnou dopravou. Spomínané princípy sa snažil tím pretaviť aj do spolupráce s developermi a vlastníkmi pozemkov, aby mohli ukázať ich aplikáciu na konkrétnom území.
“Štúdia vychádza zo strategického dokumentu Bratislava 2030, v ktorom sme princípy mesta krátkych vzdialeností zadefinovali. Spolu s developermi sme v spoločnej diskusii dokázali preniesť tieto východiská do mestskej urbanistickej štúdie, ktorá sa stane inšpiráciou pre ďalšie územia, kde je potrebná spolupráca s developermi a mestom,” uviedol Ján Mazúr, riaditeľ Metropolitného inštitútu Bratislavy.
Ako ďalej vysvetlil, návrh mestskej urbanistickej štúdie reaguje na výzvu týkajúcu sa nedostatku miest určených na bývanie v Bratislave. Zároveň predstavuje spôsob, ako premeniť brownfieldy na plnohodnotnú súčasť mesta. Odborníci sa pri projektovaní snažili reflektovať aj výzvy súvisiace so zmenou klímy. Ich cieľom transformovať priestor s množstvom brownfieldov na dostupnú a kompaktnú mestskú časť. Z ciest sa stanú ulice a námestia, podporí sa prechod od automobilovej k pešej a cyklistickej doprave. Nová mestská štvrť sa prepojí s ostatnými časťami mesta napojením na nosný dopravný systém integrujúci električkovú a vlakovú dopravu. Návrh novej štvrte vychádza aj z ekonomicko-finančného modelu územia, ktorý spolu s pripravovanou aktualizáciou metodiky zmien územného plánu vytvorí stratégiu financovania verejno-prospešnej infraštruktúry tohto rozsiahleho územia.
Základný je princíp kompaktného 15-minútového mesta, kde sú do niekoľkých minút chôdze dostupná dôležitá občianska vybavenosť, ako školy zdravotné a sociálne zariadenia, či parky a kultúra. Štúdia navrhuje napríklad výstavbu dvoch základných škôl a prvá by sa mala začať stavať, keď počet obyvateľov štvrte presiahne hranicu 5 000 ľudí.
Územie má z hľadiska polohy v priamom kontakte s celomestským centrom a centrálnou mestskou zónou potenciál na dobudovanie kompaktného mesta. Štúdia počíta s efektívnym napojením na električkovú trať. Električka by v tejto štvrti mala prechádzať osou územia, spolu tu pribudne 1,5 km novej električkovej trate s 3 zastávkami.
Návrh sa snaží komplexne riešiť aj zelenú a modrú infraštruktúru. Mala by do nej patriť sieť parkov - zonálnych, cez lokálne až po susedské, ktoré budú súčasťou vnútroblokov a ostatných verejných a poloverejných priestorov.
Zmluvy o spolupráci na spracovanie urbanistickej štúdie s hlavným mestom a Metropolitným inštitútom Bratislavy podpísalo 8 vlastníkov, ktorí zastupujú 14 projektov a zúčastnili sa na rokovaniach.
“V mestskej urbanistickej štúdii Mlynské nivy prvýkrát vo významnej mierke pretavujeme zásady rozvoja mesta, stanovené v dokumente Bratislava 2030, do konkrétnej podoby novej mestskej štvrte. Dôležité je zlaďovať parciálne záujmy jednotlivých vlastníkov a developerov v území, stanoviť im celkovú koncepciu a jasné pravidlá a vytvárať tak podmienky pre postupný vznik živej a plnokrvnej mestskej štvrte s blokovým charakterom zástavby,” doplnil Juraj Šujan, hlavný architekt mesta Bratislavy.
Verejnosť môže pripomienkovať návrh štúdie do 31. októbra 2023
Verejné prerokovanie sa začína 2. októbra a skončí 31. októbra. Od 10. do 12. októbra si verejnosť môže prehliadnuť fyzický model urbanistického návrhu, výkresy a videoprezentáciu k štúdii v Zichyho paláci v Bratislave. V týchto dňoch budú na konzultácie k dispozícii aj zástupcovia Metropolitného inštitútu Bratislavy. Pripomienky k návrhu štúdie možno posielať oficiálnou cestou podľa inštrukcií od dnes do 31. októbra. Po vyhodnotení pripomienok obstarávateľom štúdie (hlavné mesto SR Bratislava) ich odborníci a odborníčky z Metropolitného inštitútu Bratislavy následne zapracujú a vyhotovia čistopis, s ktorým sa oboznámi mestské zastupiteľstvo. Čistopis bude slúžiť ako podklad pre zmeny a doplnky územného plánu. Po úspešnom verejnom prerokovaní štúdie a schválení zmien a doplnkov bude možné začať s realizáciou zámerov.